چهل و دومین نشست، مهرماه ۹۷

دریافت فایل صوتی نشست چهل و دوم

فایل متنی مباحث مطرح شده در نشست چهل و دوم


گالری تصاویر نشست چهل و دوم

 کلیپ قرآن ابتدای نشست چهل و دوم
*رسول را باور نمی‌کند!*
موضوع محوری سوره مبارکه شعراء

سی‌ و نهمین نشست، تیرماه ۹۷

دریافت فایل صوتی نشست سی و نهم

  • بخش اول (ارائه آقای حمیدزاده)   
  • بخش دوم  (توضیحات خانم محمدی)   
  • بخش سوم (مقدمه‌ی ارائه استاد چیت‌چیان)   
  • بخش چهارم (توضیحات سوره در ارائه استاد چیت‌چیان)

فایل متنی مباحث مطرح شده در نشست سی و نهم

گالری تصاویر نشست

سی و هشتمین نشست

دانلود فایلهای صوتی نشست

فایل اول
سخنرانی استاد چیت چیان (موضوع عظمت شب با محوریت سوره قدر)

فایل دوم

 ارائه خلاصه سوره یوسف (ع) توسط خانم حجابی

فایل سوم

ارائه خلاصه سوره یونس (ع) توسط خانم سخی


کلیپ سوره قدر
مرور مباحث مربوط به سوره قدر در اولین مهمانی آیه ها در سال گذشته

ما چرا شیعه ۱۲ امامی هستیم؟
ایمان به پیامبران و امامان را چطور در زندگی خودمان محقق کنیم؟

بیست و ششمین نشست، فروردین ۹۶

نشست 26

تفسیر سوره مبارکه حجرات
مشهد مقدس
از ویژگی های مهم سورۀ حجرات این است که با عبارت "یا ایها الذین امنوا" شروع می شود و سیاق خطاب دارد سورۀ مبارکۀ مائده نیز با همین سیاق آغاز می شود. حضرت علامه طباطبایی (ره) معتقد بودند سوره هایی که فواتح مشترک دارند، مضامین مشترک دارند. یعنی شما از همین اول سوره متوجه می شوید که در سورۀ مبارکۀ حجرات باید دنبال مفهومی مشابه سوره مائده بگردید. آیۀ ولایت یکی از غرر آیات سورۀ مبارکۀ مائده است پس در سورۀ حجرات نیز باید دنبال یک همچین مضمونی(ولایت) گشت. همان اول معلوم می شود ما با یک سوره مدنی روبرو هستیم. فضای یک جامعه مدنی مدنظر است. جامعه مدنی جامعه ای است که در آن ظاهرا رسول حاکمیت دارد ولی اینکه آیا باطنا رسول حاکم است، آیا آنگونه که باید ولایت او جاری است یا نه، محل بحث است. ولی ظاهرا رسول حاکم جامعه است یعنی مردم رسول را می شناسند به عنوان رسول. فرق می کند با جامعه مکی که رسول یک انسان خوبی است. حتی ممکن است دوست داشتنی باشد ولی انقدری نیست که اداره جامعه را به او بسپارند. در جامعه مدنی اداره جامعه به رسول واگذار شده است. سوره، نازل به شرایطی مانند شرایط دوران خلافت آقا امیرالمونین (ع) یا شرایطی مانند شرایط انقلاب اسلامی است. ظاهرا جامعه حاکمیت را به دین و ولیِ دین سپرده. این ظاهر جامعه است. سوره دارد این جامعه را بررسی می کند و به آسیب های چنین جامعه ای می پردازد.

بیست و پنجمین نشست، اسفند ماه ۹۵

هانی چیت چیانبسم الله الرحمن الرحیم
والعصر
ان الانسان لفی خسر
الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات
و تواصوا بالحق
و تواصوا بالصبر

شبکه سازی واژگان:

در بحث تدبر در سوره ها تلاش در یکپارچه دیدن سوره است و آیات در ارتباط باهم دیده شوند. ما در مواجهه با ترجمه ساده سوره می‌توانیم به تصویری از سوره برسیم و برای آن نمودار رسم کنیم.

بیست و چهارمین نشست، بهمن ماه ۹۵

چیت چیاناستاد هانی چیت چیان
مقدمه:
از آنجاییکه ترتیب تدبر سوره‌ها در باشگاه قرآنی بر اساس مجموعه کتابهای مدرسه قرآن است در حال حاضر در مجلد سوم از این مجموعه تحت عنوان تدبر کلمه‌ای هستیم. فلسفه تدبر کلمه‌ای نیز از آنجاست که چون هر سوره از مجموعه‌ای از واژگان (و حروف) تشکیل شده ‌است با استفاده از معنای کلمه، مراتب واژگان کلمه و ارتباط کلمات با هم می‌توان به فهم دقیق‌تری از سوره دست یافت.
بنا به روش‌های متنوع و شگفت‌انگیز تدبر سوره مبارکه توحید، تدبر کلمه‌ای این سوره را در این جلسه بررسی خواهیم کرد. لذا ضروری است که ذهن را از هرگونه اطلاعات، نکته و روایتی که از این سوره می‌دانیم خالی کنیم. دانش سوره در حد ترجمه ساده کفایت می‌کند:

بیست و سومین نشست، دی ماه ۹۵

چیت چیان

هانی چیت چیان
سوره مبارکه بلد- قسمت سوم
چرا بلد باید اینقدر قداست داشته باشد؟
قسم به سرزمین و آبروی این سرزمین وجود مقدس پیامبر است.
آدمها سرزمین تاسیس می کنند.
مکه تاسیس حضرت ابراهیم و ذریه ایشان است حضرت ابراهیم یک حلیتی به آن می دهد.
آدمهایی وجود دارند در عالم که سرزمینهایی بنا کردند مثل امام حسین...
سرزمین موضوع مهمی ست.

بیست و دومین نشست، آذرماه ۹۵

هانی چیت چیان

سوره مبارکه بلد- بخش دوم
هانی چیت چیان
بیان نکات تدبری پیرامون به‌ کارگیری وا¬ژه¬های قریه، مدینه و بلد بر حسب تحقیق صورت گرفته در جلسه پیشین.
واژه‌ها در قر‌آن حیثیت دقیق و مخصوص به خودشان را دارند و دارای مرزبندی¬های مشخصی هستند. البته این بدان معنی نیست که مرزبندی‌ها غیرقابل تغییر باشد بلکه بر اساس حیثیت نگاه، می¬تواند تغییر کند. به¬عنوان مثال، ممکن است جایی، شهری را که پیامبر در آن ساکن است بلد، قریه یا مدینه خطاب کند. در این حالت، استفاده از کلمات مختلف برای شهر از بعد تفاوت فیزیکی نیست. بلکه بر حسب حیثیت¬های مختلف شهر می‌باشد. به ¬عبارت دیگر، منظور این نیست که تا وقتی رسول در آن شهر نیامده، از لفظ مدینه استفاده نمی¬شود بلکه در آن آیه شهر از منظر دیگری مورد توجه بوده¬است.
لازم است ذکر شود که شهر حیثیت¬های متعددی دارد: