سی و هشتمین نشست

دانلود فایلهای صوتی نشست

فایل اول
سخنرانی استاد چیت چیان (موضوع عظمت شب با محوریت سوره قدر)

فایل دوم

 ارائه خلاصه سوره یوسف (ع) توسط خانم حجابی

فایل سوم

ارائه خلاصه سوره یونس (ع) توسط خانم سخی


کلیپ سوره قدر
مرور مباحث مربوط به سوره قدر در اولین مهمانی آیه ها در سال گذشته

ما چرا شیعه ۱۲ امامی هستیم؟
ایمان به پیامبران و امامان را چطور در زندگی خودمان محقق کنیم؟

بیست و ششمین نشست، فروردین ۹۶

نشست 26

تفسیر سوره مبارکه حجرات
مشهد مقدس
از ویژگی های مهم سورۀ حجرات این است که با عبارت "یا ایها الذین امنوا" شروع می شود و سیاق خطاب دارد سورۀ مبارکۀ مائده نیز با همین سیاق آغاز می شود. حضرت علامه طباطبایی (ره) معتقد بودند سوره هایی که فواتح مشترک دارند، مضامین مشترک دارند. یعنی شما از همین اول سوره متوجه می شوید که در سورۀ مبارکۀ حجرات باید دنبال مفهومی مشابه سوره مائده بگردید. آیۀ ولایت یکی از غرر آیات سورۀ مبارکۀ مائده است پس در سورۀ حجرات نیز باید دنبال یک همچین مضمونی(ولایت) گشت. همان اول معلوم می شود ما با یک سوره مدنی روبرو هستیم. فضای یک جامعه مدنی مدنظر است. جامعه مدنی جامعه ای است که در آن ظاهرا رسول حاکمیت دارد ولی اینکه آیا باطنا رسول حاکم است، آیا آنگونه که باید ولایت او جاری است یا نه، محل بحث است. ولی ظاهرا رسول حاکم جامعه است یعنی مردم رسول را می شناسند به عنوان رسول. فرق می کند با جامعه مکی که رسول یک انسان خوبی است. حتی ممکن است دوست داشتنی باشد ولی انقدری نیست که اداره جامعه را به او بسپارند. در جامعه مدنی اداره جامعه به رسول واگذار شده است. سوره، نازل به شرایطی مانند شرایط دوران خلافت آقا امیرالمونین (ع) یا شرایطی مانند شرایط انقلاب اسلامی است. ظاهرا جامعه حاکمیت را به دین و ولیِ دین سپرده. این ظاهر جامعه است. سوره دارد این جامعه را بررسی می کند و به آسیب های چنین جامعه ای می پردازد.

بیست و پنجمین نشست، اسفند ماه ۹۵

هانی چیت چیانبسم الله الرحمن الرحیم
والعصر
ان الانسان لفی خسر
الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات
و تواصوا بالحق
و تواصوا بالصبر

شبکه سازی واژگان:

در بحث تدبر در سوره ها تلاش در یکپارچه دیدن سوره است و آیات در ارتباط باهم دیده شوند. ما در مواجهه با ترجمه ساده سوره می‌توانیم به تصویری از سوره برسیم و برای آن نمودار رسم کنیم.

بیست و چهارمین نشست، بهمن ماه ۹۵

چیت چیاناستاد هانی چیت چیان
مقدمه:
از آنجاییکه ترتیب تدبر سوره‌ها در باشگاه قرآنی بر اساس مجموعه کتابهای مدرسه قرآن است در حال حاضر در مجلد سوم از این مجموعه تحت عنوان تدبر کلمه‌ای هستیم. فلسفه تدبر کلمه‌ای نیز از آنجاست که چون هر سوره از مجموعه‌ای از واژگان (و حروف) تشکیل شده ‌است با استفاده از معنای کلمه، مراتب واژگان کلمه و ارتباط کلمات با هم می‌توان به فهم دقیق‌تری از سوره دست یافت.
بنا به روش‌های متنوع و شگفت‌انگیز تدبر سوره مبارکه توحید، تدبر کلمه‌ای این سوره را در این جلسه بررسی خواهیم کرد. لذا ضروری است که ذهن را از هرگونه اطلاعات، نکته و روایتی که از این سوره می‌دانیم خالی کنیم. دانش سوره در حد ترجمه ساده کفایت می‌کند:

بیست و سومین نشست، دی ماه ۹۵

چیت چیان

هانی چیت چیان
سوره مبارکه بلد- قسمت سوم
چرا بلد باید اینقدر قداست داشته باشد؟
قسم به سرزمین و آبروی این سرزمین وجود مقدس پیامبر است.
آدمها سرزمین تاسیس می کنند.
مکه تاسیس حضرت ابراهیم و ذریه ایشان است حضرت ابراهیم یک حلیتی به آن می دهد.
آدمهایی وجود دارند در عالم که سرزمینهایی بنا کردند مثل امام حسین...
سرزمین موضوع مهمی ست.

بیست و دومین نشست، آذرماه ۹۵

هانی چیت چیان

سوره مبارکه بلد- بخش دوم
هانی چیت چیان
بیان نکات تدبری پیرامون به‌ کارگیری وا¬ژه¬های قریه، مدینه و بلد بر حسب تحقیق صورت گرفته در جلسه پیشین.
واژه‌ها در قر‌آن حیثیت دقیق و مخصوص به خودشان را دارند و دارای مرزبندی¬های مشخصی هستند. البته این بدان معنی نیست که مرزبندی‌ها غیرقابل تغییر باشد بلکه بر اساس حیثیت نگاه، می¬تواند تغییر کند. به¬عنوان مثال، ممکن است جایی، شهری را که پیامبر در آن ساکن است بلد، قریه یا مدینه خطاب کند. در این حالت، استفاده از کلمات مختلف برای شهر از بعد تفاوت فیزیکی نیست. بلکه بر حسب حیثیت¬های مختلف شهر می‌باشد. به ¬عبارت دیگر، منظور این نیست که تا وقتی رسول در آن شهر نیامده، از لفظ مدینه استفاده نمی¬شود بلکه در آن آیه شهر از منظر دیگری مورد توجه بوده¬است.
لازم است ذکر شود که شهر حیثیت¬های متعددی دارد:

بیستمین نشست، مهر ماه ۹۵

چیت چیانبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
سوره مبارکه بلد – بخش اول
هانی چیت چیان
تدبر سوره بلد را ابتدا با دسته بندی کردن آیات آن و ایجاد ارتباط بین بخشهای مختلف سوره آغاز میکنیم.
سپس هر سوالی پیش آمد را با دیگر آیات همین سوره پاسخ می‌دهیم. (از روایات و یا سوره‌های دیگر استفاده نکنید.) این روشی است که تحت عنوان نمودار نامیده می‌شود. نمودار خودش یک رویداد علمی است.
نمودار باید دستاوردی داشته باشد به غیر از کارهایی که پیش از این انجام داده اید. به طوری که قبل از این گزاره نوشتیم، پس زمینه آیات و واژگان را بررسی کردیم... اما نمودار باید دستاوردی علمی فراتر از این داشته باشد. نمودار صرفا برای خلاصه کردن مطالب نیست. نمودار در این رویکرد به معنای حل نقاط ابهام هر یک از ایات به وسیله آیات دیگر همان سوره است. برای تمرین از این سوره شروع می‌کنیم.

نوزدهمین نشست، شهریور ماه ۹۵

چیت چیانسوره مبارکه فیل
هانی چیت چیان

دریافت فایل صوتی نشست نوزدهم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
أَلَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِأَصْحَابِ الْفِیلِ ﴿١﴾ أَلَمْ یَجْعَلْ کَیْدَهُمْ فِی تَضْلِیلٍ ﴿٢﴾ وَأَرْسَلَ عَلَیْهِمْ طَیْرًا أَبَابِیلَ ﴿٣﴾ تَرْمِیهِمْ بِحِجَارَةٍ مِنْ سِجِّیلٍ ﴿٤﴾ فَجَعَلَهُمْ کَعَصْفٍ مَأْکُولٍ ﴿٥﴾
به نام خداوند رحمتگر مهربان
مگر نديدى پروردگارت با پيل¬داران چه كرد«۱» آيا نيرنگ‌شان را بر باد نداد«۲» و بر سر آنها دسته دسته پرندگانى ابابيل فرستاد«۳» [كه] بر آنان سنگ‌هايى از گل [سخت] مى‏افكندند«۴» و [سرانجام خدا] آنان را مانند كاه جويده‏ شده گردانيد «۵»

هجدهمین نشست، مرداد ماه ۹۵

هانی چیت چیانسوره‌ی مبارکه‌ی کافرون
استاد چیت چیان
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
برای اینکه جلسه مان از نورانیت سوره‌ی مبارکه‌ی کافرون بهره مند شود یک بار سوره را قرائت می‌کنیم.
من خیلی خوشحالم که اینجا هستم. به خاطر شماست نمی‌دانم یا به خاطر جمکران و یا شاید همه اش. من کم دیده‌ام که برای سوره‌ی کافرون مجلس بگیرند و این سوره‌ها و سوره‌هایی چون مسد و توبه بیشتر در جنگ و برای معرکه هستند. کافرون سوره‌ی برائت است. این سوره یک چهارم قرآن است. سوره‌ی توحید هم یک سوم قرآن است یعنی سه سطح توحید داریم. سوره‌ی کافرون و سوره‌ی توحید زوج سوره اند. این سوره 4 واژه بیشتر ندارد و بقیه تکرار آن‌هاست.

هفدهمین نشست، خرداد ماه ۹۵

هانی چیت چیانسخنران: استاد چیت چیان

دریافت فایل صوتی نشست هفدهم:

قسمت اول     قسمت دوم

نکات مربوط به سوره حمد
*سوره حمد تنها سوره ایست که بسم اللهش آیه مستقلی است. در باقی سوره‌ها بسم الله جزئی از آیه اول است.

*اسم: چیزی است که آنقدر مسما در آن ریخته که هرکس ببیندش یاد ماهیت واقعی آن می‌افتد. در قرآن اسم یک مفهوم واقعی است نه قراردادی. حضرت علامه میگویند اسم یک شی است نه یک لفظ. به حضرت آدم حقایق عالم عرضه شد نه چند تا کلمه. اسما مهم‌ترین مفهوم در سوره حمد هستند.

*ب بای استعانت است. یعنی استعین باسم الله.
مثلا وقتی تشنه ایم اگر آب را ابزار رفع عطش بدانیم، بسم الله اتفاق نیفتاده. استعانت زمانی است که به امید رفع عطش از جانب خدا آب بخوریم. بسم الله یک عمل است، نه یک لفظ. به همین دلیل بسم الله خلاصه کل قرآن است.
بسم الله نماینده کل خلقت انسان و صفات خداست. (کتاب تسنیم آقای جوادی آملی صد صفحه در باب بسم الله دارد.)

شانزدهمین نشست، اردیبهشت ماه ۹۵

neshast16بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۱﴾ الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ ﴿۲﴾
سوره ملک

استاد چیت چیان

دریافت فایل صوتی نشست شانزدهم

وجود عبارات پیچیده و دشوار در این سوره، کشف روابط بین آیات را کمی مشکل می‌کند. اما آنچه که انسان را ترغیب به قرائت آن می‌کند، روایت رسول اکرم صلی الله علیه و آله در باب این سوره است: «دوست داشتم این سوره در قلب تمامی مومنین حک بود.» در واقع، مجموعه محتوای قرآن که بایستی مدام ذکر شود این‌قدر در این سوره جدی و اساسی است که دوست دارند در جان مومنین حک شود. سوره یس و ملک چنین ویژگی دارند. لذا جزء سوره های بنیادی نظام معرفتی قرآن هستند. این سوره ۴ موضوع را بیان می‌کند: ۱. تبارک بودن نظام خداوند و پیوستگی این نظام. هدف از خلقت انجام بهترین عمل توسط انسان است. ۲. علت جهنمی شدن انسانها، نداشتن خشیت است. ۳. احساس امنیت کاذب انسان باعث نداشتن خشیت می‌شود.۴. عاقبت پیامبر و کفار.