اولین نشست، آذرماه ۱۳۹۱

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

neshast1سخنران: استاد چیت چیان

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿١﴾ مَلِکِ النَّاس ِ﴿٢﴾ إلَهِ النَّاسِ ﴿٣﴾ مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿٤﴾ الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ ﴿٥﴾ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ ﴿٦﴾
اگر خود قرآن را مطالعه کنیم در باب وظایف ما نسبت به قرآن عبارت‌های مختلفی آمده است مثل قرائت، تلاوت، ترتیل و تدبر.
هرچند ما همین وظایف را با تغییراتی در معنا انجام می‌دهیم و تصور می‌کنیم به وظایفمان عمل کرده ایم.
قرائت: از روی قرآن به تحقیق خواندن.
*خواندن یک متن مکتوب به گونه‌ای که نفس فرد خواننده را ارتقا دهد و بالا بیاورد (علق و اسرا(
تلاوت: خاص خواندن و آهنگین خواندن (تالی تلو)
تلو یعنی انعکاس آیات قرآن در درون خواننده – چیزی در زاویه چیز دیگری قرار بگیرد و به تمامی آن را منعکس کند.
تدبر: دبر – تدبیر
به گونه ای که قرآن هماهنگ و یکپارچه مطالعه شود و پشت و غرض آیات مطالعه شود و بر اساس آن تدبیر صورت بگیرد.
وظیفه همه ما تدبر و قرائت می باشد. (اگر بگوییم تلاوت ویژه انبیاست)

دومین نشست، بهمن ماه ۱۳۹۱

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

neshast2سخنران: آیت الله جاودان

تولی و تبری
سوالی مطرح شده است که بصورت خلاصه می گویم، این ایام ما با یک جریان جدیدی روبرو هستیم که نمی‌دانیم شاد باشیم یا عزادار:
ما یک تولی داریم و یک تبری که در متن دین جای دارد، جایگاهش اصل دین است. زیاد شنیدیم که می‌گویند اصل دین چیزی جز حب و بغض نیست. نماز برای ما مهم است. به خاطر مهم بودنش یک ساعت خاصی از عمرمان را به آن اختصاص می‌دهیم و یا زیارت امام رضا (ع) که اگر یک وعده اش کم شود انسان احساس یک خلاء در زندگی می‌کند .
حب و بغض در اصل دین قرار دارد. یعنی مثلا اگر ما امام حسین را دوست داریم به عنوان اصل دین دوست داریم. اگر از کسانی خوشمان نمی آید بعنوان اصل دین است. بنابراین این امکان حذف ندارد، امکان کمرنگ شدن هم ندارد و اگر کم‌رنگ شود یعنی اصل دین ما کم‌رنگ شده ایمان‌مان سست شده. کسانی که باید دوست می‌داشتم و آنان که نباید دوست می‌داشتم اگر لطمه بخورد اصل ایمان اشکال پیدا کرده.
امیر المومنین برای بعد از خودش یک سفارشی کرده: اگر به شما پیشنهاد برائت کردند شما چنین نکنید، اگر گفتند بد بگویید بگویید اما در دلتان برائت نجویید چون اصل دین اشکال می‌یابد.

سومین نشست، اسفندماه ۱۳۹۱

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

neshast3سخنران: استاد رضازاده

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ﴿١﴾ وَالْقَمَرِ إِذَا تَلاهَا ﴿٢﴾ وَالنَّهَارِ إِذَا جَلاهَا ﴿٣﴾ وَاللَّیْلِ إِذَا یَغْشَاهَا ﴿٤﴾ وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا ﴿٥﴾ وَالأرْضِ وَمَا طَحَاهَا ﴿٦﴾ وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ﴿٧﴾ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿٨﴾ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا ﴿٩﴾ وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا ﴿١٠﴾ کَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا ﴿١١﴾ إِذِ انْبَعَثَ أَشْقَاهَا ﴿١٢﴾ فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ نَاقَةَ اللَّهِ وَسُقْیَاهَا ﴿١٣﴾ فَکَذَّبُوهُ فَعَقَرُوهَا فَدَمْدَمَ عَلَیْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاهَا ﴿١٤﴾ وَلا یَخَافُ عُقْبَاهَا ﴿١٥﴾
خداوند انسان را از جایی به نام دنیا آفرید و در نهایت هم به آخرت می‌رسیم. بین دنیا و آخرت فاصله ای تعریف می‌شود که ما هر چه به دنیا نزدیک شویم یعنی به فانی نزدیک شده ایم و اگر به آخرت نزدیک شویم یعنی به باقی نزدیک شده ایم .
مراحل سه گانه ی تقوا (معنای تقوا):

  • ایمان و عمل صالح
  • انجام کارهای خوب و بهتر (اعمال ثواب )
  • احسان و نیکوکاری

تدبر به معنای فهم تدبیر و عمل کردن به آن می‌باشد.

پنجمین نشست، تیرماه ۹۲

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

neshast5نکاتی پیرامون حفظ قرآن
حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین طباطبایی

فضیلت قرآن
یکی از الطافی که خداوند به ما عطا فرموده اند در کشوری به دنیا آمده ایم که از لحاظ دینی و اسلامی و دسترسی به کتب الهی و روایات و احادیث غنی هستیم و قرآن تنها کتاب آسمانی است که از هرگونه تحریف و دستکاری در امان بوده است و تایید این امر فرمایش خود خداوند است که می‌فرمایند ما این کتاب را قطعا حفظ خواهیم کرد و اگر تمام انس و جن جمع شوند تا قرآن را تحریف کنند یا حتی مانند یکی از سوره‌های کوچک آن بیاورند به این عمل دست نخواهند یافت.

مقدمات حفظ قرآن:

ششمین نشست، شهریور ماه ۹۲

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

neshast6سخنران:حجت الاسلام والمسلمین واسطی

چگونه می توان از آیات و روایات یک فرآیند، مدل، سیستم، استراتژی و برنامه (بسته به موقعیت) استخراج کرد ؟
استراتژی به معنای این است که شما با کمترین ورودی بهترین خروجی را برداشت کنید. (جریان بهینه از یک سیستم است)
به همین منظور هویت دین یک هویت استراتژیک ساز است. انسان توسعه یافته از نظر اسلام انسانی است که احساس حضور خدا در او به طور متداوم گسترش پیدا می‌کند. هر آیه و روایتی را به غیر از مقیاس انسانی می‌توان در مقیاس‌های کلان و کلی هم بررسی کرد و متوجه دیدگاه آن شد. مثلا " اقنع تعز" اقنع به معنای بهینه سازی مصرف و تعز به معنای برتری در محیط رقابتی و در کل بهینه سازی موجب برتری در محیط رقابتی می‌شود. اگر با این دیدگاه نگاه کنیم هم در مقیاس خردی نتیجه خواهیم گرفت و هم در نگاه کلان، ملی و بین المللی.
مثال بعدی استخراج و برداشت از آیات و روایات من باب آموزش و یادگیری در مدل پنج بعدی می‌باشد. ابتدا به روایت می‌پردازیم :

هفتمین نشست، اسفند ماه ۹۲

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

neshast7سخنران: استاد چیت چیان

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
يس ﴿۱﴾ وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ ﴿۲﴾ إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ ﴿۳﴾ عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿۴﴾ تَنزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ ﴿۵﴾
یکی از موضوعات مهمی که در این سوره آمده است راجع به خود قرآن می‌باشد. آدم‌ها اگر می‌خواهند پیامبر را بشناسند باید از منظر قرآن پیامبر را بشناسند. پاسخ هر سوال و نیازی که در شما باشد نزد خداوندی است که قرآن را برای ما فرستاده است (پس همه‌ی نیازهای ما در قرآن پاسخ داده شده است.)
"انذار" به معنای تحریک کردن و زنده کردن است، مانند دستگاه شوکی که در اتاق عمل وجود دارد. قرآن برای انسان‌ها انذار است که برای یافتن حقیقت در انسان زنده شوک ایجاد می‌کند.
اگر کسی انذار را جدی نگیرد جوری غل و زنجیر می‌شود و درگیر روزمره گی می‌شود که دیگر امکان بازگشت برای او وجود نخواهد داشت. همچنین این‌قدر حجاب جلوی او قرار می‌گیرد که هیچ چیزی را نمی‌بیند و دیگر برایش فرقی نمی‌کند، به قول معروف قلب می‌میرد که همه‌ی این‌ها نتیجه‌ی غفلت اولیه است.

یازدهمین نشست، استاد احمدرضا اخوت

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

okhovatبهترین زمان‌های عمر آدمی آن زمان‌هایی است که انسان سر سفره‌ی قرآن است و سر جلسات قرآن. قضاوت این مطلب را بعد از ۸ سال دیگر می‌فهمید و درک می‌کنید...
بحث مربوطه روی سوره‌ی مبارکه‌ی کهف است.
یک نکته‌ی خیلی مهم از سوره‌ی کهف که در ثواب قرآئت است این‌که هر کس شهادت می‌خواهد سوره‌ی مبارکه‌ی کهف را بخواند... سوره‌ی کهف قیام آفرین ست...
در تدبر سوره گاهی سوره را صِرف فهم حقایق می‌خوانیم و با آن انس می گیریم که بهترین روش است. مثل وقوف و همنشینی با یک سوره است و در خودسازی خیلی مهم است که قرائت سوره ها در زمان‌های خاص داشته باشیم...
قرائت کهف در روز جمعه... و سوره‌ی مبارکه‌ی اسرا در شب جمعه که نشان از حقایق آن‌هاست.
بحث سوره‌ی کهف:
داستان اول یک محیط را نشان می‌دهد که عده ای به خاطر فساد به غار پناه می‌برند.
داستان دوم باغ است و محاوره‌ی بین دو نفر.

یازدهمین نشست، آقای چیت چیان

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

chitchianسوره مبارکه‌ی ضحی و کهف
معرفی بحث تدبر به صورت عینی و کاربردی در این چند کارگاه بررسی می‌شود. ماجرای تدبر در قرآن از خود قرآن گرفته می‌شود. تدبر در قرآن واجب معرفتی است. پیش از ورود به حیطه‌ی عمل لازم است بدانیم:
تدبر چیست؟
اقوال مختلفی وجود دارد؛ به طور کلی تدبر رویکردی عمیق در قرآن است به گونه ای که بتوان از آن در زندگی روزمره استفاده کرد؛ که بدین صورت بر هر مسلمانی واجب است.
شایسته است انسان در تدبر " ادب" داسته باشد." ادب" مجموعه‌ی اصول است که باید بر مبنای آن پیش رفت... باید "تقوای علم" داشته باشیم یعنی هم راه علم باز باشد و هم ادب آن وجود داشته باشد.
امام خمینی: بزرگترین انحراف بشر امروزی، در رابطه با قرآن این بوده که با چوب تفسیر به رای جلوی راه را بسته اند.
باید باب تدبر باز شود به همراه ادب تدبر...
نکته: مسیر های زیادی برای تدبر وجود دارد. و هیچ کدام وحی منزل نیست. باید بروید یک روش را انتخاب کنید و ۰ تا ۱۰۰ آن را بروید. پرش انجام ندهید. در یک روش تخصص پیدا کنید.

دوازدهمین نشست- قسمت اول

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

neshast12 1شروع نوشتن یک میثاق نامه در این سفر مشهد که ان شاء الله به آن پایبند باشیم؛
(فایل میثاق نامه برای هر گونه دخل و تصرف باز می باشد.)
ابتدا مقدمات تدبر را تکمیل می‌کنیم و بعد سراغ تفکر می‌رویم.
مهم‌ترین غایت مقدمات این است که :
- فرد یک برنامه ی شخصی قرآن خواندن برای خودش بگذارد.
- هم چنین به یک طهارت نسبی برسد زیرا کسی که آلودگی هایی دارد نمی تواند به عمق قرآن برسد.
بدین منظور طهارت هایی در این کتاب (مقدمات تدبر) آمده است. مثلا یکی از بحث های طهارتی بحث دوری از طعنه است به خود یا دیگری...
ما توصیه مان این است که یک دفترچه داشته باشید... قــرآن 1700 کلمه دارد که با احتساب ریشه ها و تقابل ها 1200 کلمه می شود. که هر کلمه ای که می خوانید در آن یادداشت کنید.
اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم و فرجنا بهم و بحقهم ترحم علی عجزنا.

دوازدهمین نشست- قسمت دوم

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

neshast12 2بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
سوره مبارکه عبس
هر کسی در جلسه یک آرزوی خیلی مهم برای خودش داشته باشد و برای استجابت دعای خودش و بقیه صلواتی بفرستد.
ارتباط سوره‌ی مبارکه‌ی عبس و افسردگی را در قسمت دوم بحث توضیح می‌دهیم که نشان دهنده‌ی اهمیت روش‌مندی کار با قرآن است؛ قصد ما این است که در 5/2 سال که دوستان روش-ها را یاد می‌گیرند منجر به استخراج بهتر پژوهش‌های قرآنی شود.
سوره‌ی عبس را به همان شکل سوره‌ی همزه ادامه می‌دهیم.
سوره‌ی مبارکه عبس آخرین سوره‌ی مبارکه‌ی جزوه‌ی مقدمات است.
چرا در مقدمات این سوره ها آمده است؟
در مقدمات تدبر به دلیل اینکه مبدا ورود به طهارت است (طهارت های اجتماعی...) سورههایی انتخاب شده اند که هم طهارت اجتماعی دارند و هم حضورشان در بخش مقدمات بودن جزوه مهم است.

دوازدهمین نشست- قسمت سوم

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

neshast12 3بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی
یک سری سوال و جواب در رابطه با کلمات و روح معنا و مفردات و ترجمه‌ی لغات از آقای اخوت پرسیده شد.
قرائت سوره‌ی مبارکه ی عبس
در قسمت قبل سوره، واژه ها، دسته بندی و ارتباطات را خواندیم.
یک سری انسان در سوره هست که نقش آفرینی می‌کنند ...
در قسمت اول مبنای خداوند مطرح بود که سعی و خشیت است و مبنای انسان‌ها که تواناییها و استعداد‌هاست.
دوم ذکر و قرآن که می‌تواند با نگاه به طعام نیز مرتبط شود.
سوم سیر انسان و استعداد‌ها. چهارم بحث خوراکی‌ها. پنجم قیامت مرتبط با اول سوره.
بر اساس این سوره تخصیص‌های امکانات در نظام آموزشی چگونه باید باشد؟ فعلاً فقط نظام بر استعداد سوار است و نه بر سعی و خشیت...
سوال
وقوف بر سوره چگونه با روزی 50 آیه جمع می‌شود؟

سیزدهمین نشست، دی ماه ۹۴

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

neshast16

استاد چیت چیان

بسم الله الرحمن الرحیم
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ ﴿١﴾ خَلَقَ الإنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿٢﴾ اقْرَأْ وَرَبُّکَ الأکْرَمُ ﴿٣﴾ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿٤﴾ عَلَّمَ الإنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ ﴿٥﴾ کَلا إِنَّ الإنْسَانَ لَیَطْغَى ﴿٦﴾ أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى ﴿٧﴾ إِنَّ إِلَى رَبِّکَ الرُّجْعَى ﴿٨﴾ أَرَأَیْتَ الَّذِی یَنْهَى ﴿٩﴾ عَبْدًا إِذَا صَلَّى ﴿١٠﴾ أَرَأَیْتَ إِنْ کَانَ عَلَى الْهُدَى ﴿١١﴾ أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى ﴿١٢﴾ أَرَأَیْتَ إِنْ کَذَّبَ وَتَوَلَّى ﴿١٣﴾ أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى ﴿١٤﴾ کَلا لَئِنْ لَمْ یَنْتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِیَةِ ﴿١٥﴾ نَاصِیَةٍ کَاذِبَةٍ خَاطِئَةٍ ﴿١٦﴾ فَلْیَدْعُ نَادِیَهُ ﴿١٧﴾ سَنَدْعُ الزَّبَانِیَةَ ﴿١٨﴾ کَلا لا تُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَاقْتَرِبْ ﴿١٩﴾

۱) بخوان (قرائت کن) به نام پروردگارت که آفرید. ۲) انسان را از عَلَقه آفرید. ۳) بخوان و پروردگار تو کریمترین [ کریمان ] است. ۴) همان کس که به وسیله قلم آموخت. ۵) آنچه را که انسان نمی‌دانست [ بتدریج به او ] آموخت. ۶) حقّاً که انسان سرکشی می کند. ۷) همین که خود را بی نیاز پندارد. ۸) در حقیقت، بازگشت به سوی پروردگار توست. ۹) آیا دیدی آن کس را که باز می‌داشت ۱۰) بنده ای را آن گاه که نماز می‌گزارد؟ ۱۱) چه پنداری اگر او بر هدایت باشد. ۱۲) یا به پرهیزگاری وادارد [برای او بهتر نیست]؟ ۱۳) [و باز] آیا چه پنداری [ که ] اگر او به تکذیب پردازد و روی برگردانَد [ چه کیفری در پیش دارد]؟ ۱۴)مگر ندانسته که خدا می‌بیند؟ آیا نمی‌داند که خدا می‌بیند؟ ۱۵) زنهار اگر باز نایستد، موی پیشانی [او] را سخت بگیریم ۱۶) [همان]مویِ پیشانی دروغ‌زن گناه‌پیشه را. ۱۷) [گو] تا گروه خود را بخواند.۱۸) بزودی آتشبانان را فرا خوانیم. ۱۹) زنهار! فرمانش مَبَر و سجده کن و خود را [به خدا] نزدیک گردان. سجده کن و به خدا نزدیک شو.

*بزرگترین اشتباهی که به مردم گفته شد این بود که علما قرآن بخوانند و مردم سوالهایشان را به آنها عرضه کنند. در حالیکه در قرآن گفته شده که تدبر کنید.

چهاردهمین نشست، بهمن ماه ۹۴

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

neshast16

سوره‌ی مبارکه‌ی قلم - استاد رجبعلی:
دو مدل خوانش داریم: ۱- خواندن و جلو رفتن صرف. ۲- خواندن خطوط اصلی سوره.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم‏
ن وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ (۱)

دومین ورود حرف نون است... به این نکته دقت کنید که شروع یک سوره بعد از بسم الله، نون است. حروف اول چیزی است که دلالت دارد به خودش (نون)، شما نون را می‌بینید؟ نمی‌گویم نان، در بیرون " نون" داریم؟!
مثلا برای صندلی در ذهن سریع می‌توان مصداق پیدا کرد. نون دقیقا کجاست؟! وارد یک فضای خاص می‌شود، نووووون، فضایی از دهان است و از جنس کلام.
وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ (۱) و قسم به قلم آن چه می‌نویسد.
سطر یعنی صفی از نوشته‌ها، آدم‌ها و ... قلم معلوم نیست که چیست؟

پانزدهمین نشست، اسفند ماه ۹۴

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

neshast15سخنران: استاد چیت چیان
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
یَا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ ﴿١﴾ قُمْ فَأَنْذِرْ ﴿٢﴾ وَرَبَّکَ فَکَبِّرْ ﴿٣﴾
َثِیَابَکَ فَطَهِّرْ ﴿٤﴾ وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ ﴿٥﴾ وَلا تَمْنُنْ تَسْتَکْثِرُ ﴿٦﴾ وَلِرَبِّکَ فَاصْبِرْ ﴿٧﴾

ثیاب: قسمت پایین لباس. یعنی بخشی از روحت که بیشترین تماس را با جامعه دارد.
و لاتمنن: منت نگذار و کارت را زیادتر کن.
ذرنی و من خلقت... وحیدا: حال برای خلقت است. که به نظر علامه بهترین حالت برای ترجمه آیه است. البته هیچ اشکال نحوی ای ندارد که به سایر ترجمه‌ها هم فکرکنیم.
شهودا...: چشم گیر و جلوه دار.
یک وقتی در تدبر قرآن بنشینیم و آیات "ان فی ذلک آیة" را بررسی کنیم. یکی از سوره هایش جاثیه است.
تفکیر یعنی از اجزا جوری استفاده کنیم که به منویات خودمان برسیم. متضادش می‌شود تفکر. تفکیر بد است و تفکر خوب.

شانزدهمین نشست، اردیبهشت ماه ۹۵

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

neshast16بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۱﴾ الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ ﴿۲﴾
سوره ملک

استاد چیت چیان

وجود عبارات پیچیده و دشوار در این سوره، کشف روابط بین آیات را کمی مشکل می‌کند. اما آنچه که انسان را ترغیب به قرائت آن می‌کند، روایت رسول اکرم صلی الله علیه و آله در باب این سوره است: «دوست داشتم این سوره در قلب تمامی مومنین حک بود.» در واقع، مجموعه محتوای قرآن که بایستی مدام ذکر شود این‌قدر در این سوره جدی و اساسی است که دوست دارند در جان مومنین حک شود. سوره یس و ملک چنین ویژگی دارند. لذا جزء سوره های بنیادی نظام معرفتی قرآن هستند. این سوره ۴ موضوع را بیان می‌کند: ۱. تبارک بودن نظام خداوند و پیوستگی این نظام. هدف از خلقت انجام بهترین عمل توسط انسان است. ۲. علت جهنمی شدن انسانها، نداشتن خشیت است. ۳. احساس امنیت کاذب انسان باعث نداشتن خشیت می‌شود.۴. عاقبت پیامبر و کفار.