بیست و ششمین نشست، فروردین ۹۶

نشست 26

تفسیر سوره مبارکه حجرات
مشهد مقدس
از ویژگی های مهم سورۀ حجرات این است که با عبارت "یا ایها الذین امنوا" شروع می شود و سیاق خطاب دارد سورۀ مبارکۀ مائده نیز با همین سیاق آغاز می شود. حضرت علامه طباطبایی (ره) معتقد بودند سوره هایی که فواتح مشترک دارند، مضامین مشترک دارند. یعنی شما از همین اول سوره متوجه می شوید که در سورۀ مبارکۀ حجرات باید دنبال مفهومی مشابه سوره مائده بگردید. آیۀ ولایت یکی از غرر آیات سورۀ مبارکۀ مائده است پس در سورۀ حجرات نیز باید دنبال یک همچین مضمونی(ولایت) گشت. همان اول معلوم می شود ما با یک سوره مدنی روبرو هستیم. فضای یک جامعه مدنی مدنظر است. جامعه مدنی جامعه ای است که در آن ظاهرا رسول حاکمیت دارد ولی اینکه آیا باطنا رسول حاکم است، آیا آنگونه که باید ولایت او جاری است یا نه، محل بحث است. ولی ظاهرا رسول حاکم جامعه است یعنی مردم رسول را می شناسند به عنوان رسول. فرق می کند با جامعه مکی که رسول یک انسان خوبی است. حتی ممکن است دوست داشتنی باشد ولی انقدری نیست که اداره جامعه را به او بسپارند. در جامعه مدنی اداره جامعه به رسول واگذار شده است. سوره، نازل به شرایطی مانند شرایط دوران خلافت آقا امیرالمونین (ع) یا شرایطی مانند شرایط انقلاب اسلامی است. ظاهرا جامعه حاکمیت را به دین و ولیِ دین سپرده. این ظاهر جامعه است. سوره دارد این جامعه را بررسی می کند و به آسیب های چنین جامعه ای می پردازد.

بیست و پنجمین نشست، اسفند ماه ۹۵

هانی چیت چیانبسم الله الرحمن الرحیم
والعصر
ان الانسان لفی خسر
الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات
و تواصوا بالحق
و تواصوا بالصبر

شبکه سازی واژگان:

در بحث تدبر در سوره ها تلاش در یکپارچه دیدن سوره است و آیات در ارتباط باهم دیده شوند. ما در مواجهه با ترجمه ساده سوره می‌توانیم به تصویری از سوره برسیم و برای آن نمودار رسم کنیم.

بیست و چهارمین نشست، بهمن ماه ۹۵

چیت چیاناستاد هانی چیت چیان
مقدمه:
از آنجاییکه ترتیب تدبر سوره‌ها در باشگاه قرآنی بر اساس مجموعه کتابهای مدرسه قرآن است در حال حاضر در مجلد سوم از این مجموعه تحت عنوان تدبر کلمه‌ای هستیم. فلسفه تدبر کلمه‌ای نیز از آنجاست که چون هر سوره از مجموعه‌ای از واژگان (و حروف) تشکیل شده ‌است با استفاده از معنای کلمه، مراتب واژگان کلمه و ارتباط کلمات با هم می‌توان به فهم دقیق‌تری از سوره دست یافت.
بنا به روش‌های متنوع و شگفت‌انگیز تدبر سوره مبارکه توحید، تدبر کلمه‌ای این سوره را در این جلسه بررسی خواهیم کرد. لذا ضروری است که ذهن را از هرگونه اطلاعات، نکته و روایتی که از این سوره می‌دانیم خالی کنیم. دانش سوره در حد ترجمه ساده کفایت می‌کند:

بیست و سومین نشست، دی ماه ۹۵

چیت چیان

هانی چیت چیان
سوره مبارکه بلد- قسمت سوم
چرا بلد باید اینقدر قداست داشته باشد؟
قسم به سرزمین و آبروی این سرزمین وجود مقدس پیامبر است.
آدمها سرزمین تاسیس می کنند.
مکه تاسیس حضرت ابراهیم و ذریه ایشان است حضرت ابراهیم یک حلیتی به آن می دهد.
آدمهایی وجود دارند در عالم که سرزمینهایی بنا کردند مثل امام حسین...
سرزمین موضوع مهمی ست.

بیست و دومین نشست، آذرماه ۹۵

هانی چیت چیان

سوره مبارکه بلد- بخش دوم
هانی چیت چیان
بیان نکات تدبری پیرامون به‌ کارگیری وا¬ژه¬های قریه، مدینه و بلد بر حسب تحقیق صورت گرفته در جلسه پیشین.
واژه‌ها در قر‌آن حیثیت دقیق و مخصوص به خودشان را دارند و دارای مرزبندی¬های مشخصی هستند. البته این بدان معنی نیست که مرزبندی‌ها غیرقابل تغییر باشد بلکه بر اساس حیثیت نگاه، می¬تواند تغییر کند. به¬عنوان مثال، ممکن است جایی، شهری را که پیامبر در آن ساکن است بلد، قریه یا مدینه خطاب کند. در این حالت، استفاده از کلمات مختلف برای شهر از بعد تفاوت فیزیکی نیست. بلکه بر حسب حیثیت¬های مختلف شهر می‌باشد. به ¬عبارت دیگر، منظور این نیست که تا وقتی رسول در آن شهر نیامده، از لفظ مدینه استفاده نمی¬شود بلکه در آن آیه شهر از منظر دیگری مورد توجه بوده¬است.
لازم است ذکر شود که شهر حیثیت¬های متعددی دارد:

بیستمین نشست، مهر ماه ۹۵

چیت چیانبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
سوره مبارکه بلد – بخش اول
هانی چیت چیان
تدبر سوره بلد را ابتدا با دسته بندی کردن آیات آن و ایجاد ارتباط بین بخشهای مختلف سوره آغاز میکنیم.
سپس هر سوالی پیش آمد را با دیگر آیات همین سوره پاسخ می‌دهیم. (از روایات و یا سوره‌های دیگر استفاده نکنید.) این روشی است که تحت عنوان نمودار نامیده می‌شود. نمودار خودش یک رویداد علمی است.
نمودار باید دستاوردی داشته باشد به غیر از کارهایی که پیش از این انجام داده اید. به طوری که قبل از این گزاره نوشتیم، پس زمینه آیات و واژگان را بررسی کردیم... اما نمودار باید دستاوردی علمی فراتر از این داشته باشد. نمودار صرفا برای خلاصه کردن مطالب نیست. نمودار در این رویکرد به معنای حل نقاط ابهام هر یک از ایات به وسیله آیات دیگر همان سوره است. برای تمرین از این سوره شروع می‌کنیم.

نوزدهمین نشست، شهریور ماه ۹۵

چیت چیانسوره مبارکه فیل
هانی چیت چیان

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
أَلَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِأَصْحَابِ الْفِیلِ ﴿١﴾ أَلَمْ یَجْعَلْ کَیْدَهُمْ فِی تَضْلِیلٍ ﴿٢﴾ وَأَرْسَلَ عَلَیْهِمْ طَیْرًا أَبَابِیلَ ﴿٣﴾ تَرْمِیهِمْ بِحِجَارَةٍ مِنْ سِجِّیلٍ ﴿٤﴾ فَجَعَلَهُمْ کَعَصْفٍ مَأْکُولٍ ﴿٥﴾
به نام خداوند رحمتگر مهربان
مگر نديدى پروردگارت با پيل¬داران چه كرد«۱» آيا نيرنگ‌شان را بر باد نداد«۲» و بر سر آنها دسته دسته پرندگانى ابابيل فرستاد«۳» [كه] بر آنان سنگ‌هايى از گل [سخت] مى‏افكندند«۴» و [سرانجام خدا] آنان را مانند كاه جويده‏ شده گردانيد «۵»

هجدهمین نشست، مرداد ماه ۹۵

هانی چیت چیانسوره‌ی مبارکه‌ی کافرون
استاد چیت چیان
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
برای اینکه جلسه مان از نورانیت سوره‌ی مبارکه‌ی کافرون بهره مند شود یک بار سوره را قرائت می‌کنیم.
من خیلی خوشحالم که اینجا هستم. به خاطر شماست نمی‌دانم یا به خاطر جمکران و یا شاید همه اش. من کم دیده‌ام که برای سوره‌ی کافرون مجلس بگیرند و این سوره‌ها و سوره‌هایی چون مسد و توبه بیشتر در جنگ و برای معرکه هستند. کافرون سوره‌ی برائت است. این سوره یک چهارم قرآن است. سوره‌ی توحید هم یک سوم قرآن است یعنی سه سطح توحید داریم. سوره‌ی کافرون و سوره‌ی توحید زوج سوره اند. این سوره 4 واژه بیشتر ندارد و بقیه تکرار آن‌هاست.

هفدهمین نشست، خرداد ماه ۹۵

هانی چیت چیانسخنران: استاد چیت چیان

نکات مربوط به سوره حمد
*سوره حمد تنها سوره ایست که بسم اللهش آیه مستقلی است. در باقی سوره‌ها بسم الله جزئی از آیه اول است.

*اسم: چیزی است که آنقدر مسما در آن ریخته که هرکس ببیندش یاد ماهیت واقعی آن می‌افتد. در قرآن اسم یک مفهوم واقعی است نه قراردادی. حضرت علامه میگویند اسم یک شی است نه یک لفظ. به حضرت آدم حقایق عالم عرضه شد نه چند تا کلمه. اسما مهم‌ترین مفهوم در سوره حمد هستند.

*ب بای استعانت است. یعنی استعین باسم الله.
مثلا وقتی تشنه ایم اگر آب را ابزار رفع عطش بدانیم، بسم الله اتفاق نیفتاده. استعانت زمانی است که به امید رفع عطش از جانب خدا آب بخوریم. بسم الله یک عمل است، نه یک لفظ. به همین دلیل بسم الله خلاصه کل قرآن است.
بسم الله نماینده کل خلقت انسان و صفات خداست. (کتاب تسنیم آقای جوادی آملی صد صفحه در باب بسم الله دارد.)

شانزدهمین نشست، اردیبهشت ماه ۹۵

neshast16بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۱﴾ الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ ﴿۲﴾
سوره ملک

استاد چیت چیان

وجود عبارات پیچیده و دشوار در این سوره، کشف روابط بین آیات را کمی مشکل می‌کند. اما آنچه که انسان را ترغیب به قرائت آن می‌کند، روایت رسول اکرم صلی الله علیه و آله در باب این سوره است: «دوست داشتم این سوره در قلب تمامی مومنین حک بود.» در واقع، مجموعه محتوای قرآن که بایستی مدام ذکر شود این‌قدر در این سوره جدی و اساسی است که دوست دارند در جان مومنین حک شود. سوره یس و ملک چنین ویژگی دارند. لذا جزء سوره های بنیادی نظام معرفتی قرآن هستند. این سوره ۴ موضوع را بیان می‌کند: ۱. تبارک بودن نظام خداوند و پیوستگی این نظام. هدف از خلقت انجام بهترین عمل توسط انسان است. ۲. علت جهنمی شدن انسانها، نداشتن خشیت است. ۳. احساس امنیت کاذب انسان باعث نداشتن خشیت می‌شود.۴. عاقبت پیامبر و کفار.

پانزدهمین نشست، اسفند ماه ۹۴

neshast15سخنران: استاد چیت چیان
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
یَا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ ﴿١﴾ قُمْ فَأَنْذِرْ ﴿٢﴾ وَرَبَّکَ فَکَبِّرْ ﴿٣﴾
َثِیَابَکَ فَطَهِّرْ ﴿٤﴾ وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ ﴿٥﴾ وَلا تَمْنُنْ تَسْتَکْثِرُ ﴿٦﴾ وَلِرَبِّکَ فَاصْبِرْ ﴿٧﴾

ثیاب: قسمت پایین لباس. یعنی بخشی از روحت که بیشترین تماس را با جامعه دارد.
و لاتمنن: منت نگذار و کارت را زیادتر کن.
ذرنی و من خلقت... وحیدا: حال برای خلقت است. که به نظر علامه بهترین حالت برای ترجمه آیه است. البته هیچ اشکال نحوی ای ندارد که به سایر ترجمه‌ها هم فکرکنیم.
شهودا...: چشم گیر و جلوه دار.
یک وقتی در تدبر قرآن بنشینیم و آیات "ان فی ذلک آیة" را بررسی کنیم. یکی از سوره هایش جاثیه است.
تفکیر یعنی از اجزا جوری استفاده کنیم که به منویات خودمان برسیم. متضادش می‌شود تفکر. تفکیر بد است و تفکر خوب.

چهاردهمین نشست، بهمن ماه ۹۴

neshast16

سوره‌ی مبارکه‌ی قلم - استاد رجبعلی:
دو مدل خوانش داریم: ۱- خواندن و جلو رفتن صرف. ۲- خواندن خطوط اصلی سوره.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم‏
ن وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ (۱)

دومین ورود حرف نون است... به این نکته دقت کنید که شروع یک سوره بعد از بسم الله، نون است. حروف اول چیزی است که دلالت دارد به خودش (نون)، شما نون را می‌بینید؟ نمی‌گویم نان، در بیرون " نون" داریم؟!
مثلا برای صندلی در ذهن سریع می‌توان مصداق پیدا کرد. نون دقیقا کجاست؟! وارد یک فضای خاص می‌شود، نووووون، فضایی از دهان است و از جنس کلام.
وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ (۱) و قسم به قلم آن چه می‌نویسد.
سطر یعنی صفی از نوشته‌ها، آدم‌ها و ... قلم معلوم نیست که چیست؟

سیزدهمین نشست، دی ماه ۹۴

neshast16

استاد چیت چیان

بسم الله الرحمن الرحیم
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ ﴿١﴾ خَلَقَ الإنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿٢﴾ اقْرَأْ وَرَبُّکَ الأکْرَمُ ﴿٣﴾ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿٤﴾ عَلَّمَ الإنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ ﴿٥﴾ کَلا إِنَّ الإنْسَانَ لَیَطْغَى ﴿٦﴾ أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى ﴿٧﴾ إِنَّ إِلَى رَبِّکَ الرُّجْعَى ﴿٨﴾ أَرَأَیْتَ الَّذِی یَنْهَى ﴿٩﴾ عَبْدًا إِذَا صَلَّى ﴿١٠﴾ أَرَأَیْتَ إِنْ کَانَ عَلَى الْهُدَى ﴿١١﴾ أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى ﴿١٢﴾ أَرَأَیْتَ إِنْ کَذَّبَ وَتَوَلَّى ﴿١٣﴾ أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى ﴿١٤﴾ کَلا لَئِنْ لَمْ یَنْتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِیَةِ ﴿١٥﴾ نَاصِیَةٍ کَاذِبَةٍ خَاطِئَةٍ ﴿١٦﴾ فَلْیَدْعُ نَادِیَهُ ﴿١٧﴾ سَنَدْعُ الزَّبَانِیَةَ ﴿١٨﴾ کَلا لا تُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَاقْتَرِبْ ﴿١٩﴾

۱) بخوان (قرائت کن) به نام پروردگارت که آفرید. ۲) انسان را از عَلَقه آفرید. ۳) بخوان و پروردگار تو کریمترین [ کریمان ] است. ۴) همان کس که به وسیله قلم آموخت. ۵) آنچه را که انسان نمی‌دانست [ بتدریج به او ] آموخت. ۶) حقّاً که انسان سرکشی می کند. ۷) همین که خود را بی نیاز پندارد. ۸) در حقیقت، بازگشت به سوی پروردگار توست. ۹) آیا دیدی آن کس را که باز می‌داشت ۱۰) بنده ای را آن گاه که نماز می‌گزارد؟ ۱۱) چه پنداری اگر او بر هدایت باشد. ۱۲) یا به پرهیزگاری وادارد [برای او بهتر نیست]؟ ۱۳) [و باز] آیا چه پنداری [ که ] اگر او به تکذیب پردازد و روی برگردانَد [ چه کیفری در پیش دارد]؟ ۱۴)مگر ندانسته که خدا می‌بیند؟ آیا نمی‌داند که خدا می‌بیند؟ ۱۵) زنهار اگر باز نایستد، موی پیشانی [او] را سخت بگیریم ۱۶) [همان]مویِ پیشانی دروغ‌زن گناه‌پیشه را. ۱۷) [گو] تا گروه خود را بخواند.۱۸) بزودی آتشبانان را فرا خوانیم. ۱۹) زنهار! فرمانش مَبَر و سجده کن و خود را [به خدا] نزدیک گردان. سجده کن و به خدا نزدیک شو.

*بزرگترین اشتباهی که به مردم گفته شد این بود که علما قرآن بخوانند و مردم سوالهایشان را به آنها عرضه کنند. در حالیکه در قرآن گفته شده که تدبر کنید.

دوازدهمین نشست- قسمت سوم

neshast12 3بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی
یک سری سوال و جواب در رابطه با کلمات و روح معنا و مفردات و ترجمه‌ی لغات از آقای اخوت پرسیده شد.
قرائت سوره‌ی مبارکه ی عبس
در قسمت قبل سوره، واژه ها، دسته بندی و ارتباطات را خواندیم.
یک سری انسان در سوره هست که نقش آفرینی می‌کنند ...
در قسمت اول مبنای خداوند مطرح بود که سعی و خشیت است و مبنای انسان‌ها که تواناییها و استعداد‌هاست.
دوم ذکر و قرآن که می‌تواند با نگاه به طعام نیز مرتبط شود.
سوم سیر انسان و استعداد‌ها. چهارم بحث خوراکی‌ها. پنجم قیامت مرتبط با اول سوره.
بر اساس این سوره تخصیص‌های امکانات در نظام آموزشی چگونه باید باشد؟ فعلاً فقط نظام بر استعداد سوار است و نه بر سعی و خشیت...
سوال
وقوف بر سوره چگونه با روزی 50 آیه جمع می‌شود؟

دوازدهمین نشست- قسمت دوم

neshast12 2بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
سوره مبارکه عبس
هر کسی در جلسه یک آرزوی خیلی مهم برای خودش داشته باشد و برای استجابت دعای خودش و بقیه صلواتی بفرستد.
ارتباط سوره‌ی مبارکه‌ی عبس و افسردگی را در قسمت دوم بحث توضیح می‌دهیم که نشان دهنده‌ی اهمیت روش‌مندی کار با قرآن است؛ قصد ما این است که در 5/2 سال که دوستان روش-ها را یاد می‌گیرند منجر به استخراج بهتر پژوهش‌های قرآنی شود.
سوره‌ی عبس را به همان شکل سوره‌ی همزه ادامه می‌دهیم.
سوره‌ی مبارکه عبس آخرین سوره‌ی مبارکه‌ی جزوه‌ی مقدمات است.
چرا در مقدمات این سوره ها آمده است؟
در مقدمات تدبر به دلیل اینکه مبدا ورود به طهارت است (طهارت های اجتماعی...) سورههایی انتخاب شده اند که هم طهارت اجتماعی دارند و هم حضورشان در بخش مقدمات بودن جزوه مهم است.

دوازدهمین نشست- قسمت اول

neshast12 1شروع نوشتن یک میثاق نامه در این سفر مشهد که ان شاء الله به آن پایبند باشیم؛
(فایل میثاق نامه برای هر گونه دخل و تصرف باز می باشد.)
ابتدا مقدمات تدبر را تکمیل می‌کنیم و بعد سراغ تفکر می‌رویم.
مهم‌ترین غایت مقدمات این است که :
- فرد یک برنامه ی شخصی قرآن خواندن برای خودش بگذارد.
- هم چنین به یک طهارت نسبی برسد زیرا کسی که آلودگی هایی دارد نمی تواند به عمق قرآن برسد.
بدین منظور طهارت هایی در این کتاب (مقدمات تدبر) آمده است. مثلا یکی از بحث های طهارتی بحث دوری از طعنه است به خود یا دیگری...
ما توصیه مان این است که یک دفترچه داشته باشید... قــرآن 1700 کلمه دارد که با احتساب ریشه ها و تقابل ها 1200 کلمه می شود. که هر کلمه ای که می خوانید در آن یادداشت کنید.
اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم و فرجنا بهم و بحقهم ترحم علی عجزنا.

یازدهمین نشست، آقای چیت چیان

chitchianسوره مبارکه‌ی ضحی و کهف
معرفی بحث تدبر به صورت عینی و کاربردی در این چند کارگاه بررسی می‌شود. ماجرای تدبر در قرآن از خود قرآن گرفته می‌شود. تدبر در قرآن واجب معرفتی است. پیش از ورود به حیطه‌ی عمل لازم است بدانیم:
تدبر چیست؟
اقوال مختلفی وجود دارد؛ به طور کلی تدبر رویکردی عمیق در قرآن است به گونه ای که بتوان از آن در زندگی روزمره استفاده کرد؛ که بدین صورت بر هر مسلمانی واجب است.
شایسته است انسان در تدبر " ادب" داسته باشد." ادب" مجموعه‌ی اصول است که باید بر مبنای آن پیش رفت... باید "تقوای علم" داشته باشیم یعنی هم راه علم باز باشد و هم ادب آن وجود داشته باشد.
امام خمینی: بزرگترین انحراف بشر امروزی، در رابطه با قرآن این بوده که با چوب تفسیر به رای جلوی راه را بسته اند.
باید باب تدبر باز شود به همراه ادب تدبر...
نکته: مسیر های زیادی برای تدبر وجود دارد. و هیچ کدام وحی منزل نیست. باید بروید یک روش را انتخاب کنید و ۰ تا ۱۰۰ آن را بروید. پرش انجام ندهید. در یک روش تخصص پیدا کنید.

یازدهمین نشست، استاد احمدرضا اخوت

okhovatبهترین زمان‌های عمر آدمی آن زمان‌هایی است که انسان سر سفره‌ی قرآن است و سر جلسات قرآن. قضاوت این مطلب را بعد از ۸ سال دیگر می‌فهمید و درک می‌کنید...
بحث مربوطه روی سوره‌ی مبارکه‌ی کهف است.
یک نکته‌ی خیلی مهم از سوره‌ی کهف که در ثواب قرآئت است این‌که هر کس شهادت می‌خواهد سوره‌ی مبارکه‌ی کهف را بخواند... سوره‌ی کهف قیام آفرین ست...
در تدبر سوره گاهی سوره را صِرف فهم حقایق می‌خوانیم و با آن انس می گیریم که بهترین روش است. مثل وقوف و همنشینی با یک سوره است و در خودسازی خیلی مهم است که قرائت سوره ها در زمان‌های خاص داشته باشیم...
قرائت کهف در روز جمعه... و سوره‌ی مبارکه‌ی اسرا در شب جمعه که نشان از حقایق آن‌هاست.
بحث سوره‌ی کهف:
داستان اول یک محیط را نشان می‌دهد که عده ای به خاطر فساد به غار پناه می‌برند.
داستان دوم باغ است و محاوره‌ی بین دو نفر.

هفتمین نشست، اسفند ماه ۹۲

neshast7سخنران: استاد چیت چیان

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
يس ﴿۱﴾ وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ ﴿۲﴾ إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ ﴿۳﴾ عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿۴﴾ تَنزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ ﴿۵﴾
یکی از موضوعات مهمی که در این سوره آمده است راجع به خود قرآن می‌باشد. آدم‌ها اگر می‌خواهند پیامبر را بشناسند باید از منظر قرآن پیامبر را بشناسند. پاسخ هر سوال و نیازی که در شما باشد نزد خداوندی است که قرآن را برای ما فرستاده است (پس همه‌ی نیازهای ما در قرآن پاسخ داده شده است.)
"انذار" به معنای تحریک کردن و زنده کردن است، مانند دستگاه شوکی که در اتاق عمل وجود دارد. قرآن برای انسان‌ها انذار است که برای یافتن حقیقت در انسان زنده شوک ایجاد می‌کند.
اگر کسی انذار را جدی نگیرد جوری غل و زنجیر می‌شود و درگیر روزمره گی می‌شود که دیگر امکان بازگشت برای او وجود نخواهد داشت. همچنین این‌قدر حجاب جلوی او قرار می‌گیرد که هیچ چیزی را نمی‌بیند و دیگر برایش فرقی نمی‌کند، به قول معروف قلب می‌میرد که همه‌ی این‌ها نتیجه‌ی غفلت اولیه است.

ششمین نشست، شهریور ماه ۹۲

neshast6سخنران:حجت الاسلام والمسلمین واسطی

چگونه می توان از آیات و روایات یک فرآیند، مدل، سیستم، استراتژی و برنامه (بسته به موقعیت) استخراج کرد ؟
استراتژی به معنای این است که شما با کمترین ورودی بهترین خروجی را برداشت کنید. (جریان بهینه از یک سیستم است)
به همین منظور هویت دین یک هویت استراتژیک ساز است. انسان توسعه یافته از نظر اسلام انسانی است که احساس حضور خدا در او به طور متداوم گسترش پیدا می‌کند. هر آیه و روایتی را به غیر از مقیاس انسانی می‌توان در مقیاس‌های کلان و کلی هم بررسی کرد و متوجه دیدگاه آن شد. مثلا " اقنع تعز" اقنع به معنای بهینه سازی مصرف و تعز به معنای برتری در محیط رقابتی و در کل بهینه سازی موجب برتری در محیط رقابتی می‌شود. اگر با این دیدگاه نگاه کنیم هم در مقیاس خردی نتیجه خواهیم گرفت و هم در نگاه کلان، ملی و بین المللی.
مثال بعدی استخراج و برداشت از آیات و روایات من باب آموزش و یادگیری در مدل پنج بعدی می‌باشد. ابتدا به روایت می‌پردازیم :