پنجمین نشست، تیرماه ۹۲

neshast5نکاتی پیرامون حفظ قرآن
حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین طباطبایی

فضیلت قرآن
یکی از الطافی که خداوند به ما عطا فرموده اند در کشوری به دنیا آمده ایم که از لحاظ دینی و اسلامی و دسترسی به کتب الهی و روایات و احادیث غنی هستیم و قرآن تنها کتاب آسمانی است که از هرگونه تحریف و دستکاری در امان بوده است و تایید این امر فرمایش خود خداوند است که می‌فرمایند ما این کتاب را قطعا حفظ خواهیم کرد و اگر تمام انس و جن جمع شوند تا قرآن را تحریف کنند یا حتی مانند یکی از سوره‌های کوچک آن بیاورند به این عمل دست نخواهند یافت.

مقدمات حفظ قرآن:

سومین نشست، اسفندماه ۱۳۹۱

neshast3سخنران: استاد رضازاده

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ﴿١﴾ وَالْقَمَرِ إِذَا تَلاهَا ﴿٢﴾ وَالنَّهَارِ إِذَا جَلاهَا ﴿٣﴾ وَاللَّیْلِ إِذَا یَغْشَاهَا ﴿٤﴾ وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا ﴿٥﴾ وَالأرْضِ وَمَا طَحَاهَا ﴿٦﴾ وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ﴿٧﴾ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿٨﴾ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا ﴿٩﴾ وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا ﴿١٠﴾ کَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا ﴿١١﴾ إِذِ انْبَعَثَ أَشْقَاهَا ﴿١٢﴾ فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ نَاقَةَ اللَّهِ وَسُقْیَاهَا ﴿١٣﴾ فَکَذَّبُوهُ فَعَقَرُوهَا فَدَمْدَمَ عَلَیْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاهَا ﴿١٤﴾ وَلا یَخَافُ عُقْبَاهَا ﴿١٥﴾
خداوند انسان را از جایی به نام دنیا آفرید و در نهایت هم به آخرت می‌رسیم. بین دنیا و آخرت فاصله ای تعریف می‌شود که ما هر چه به دنیا نزدیک شویم یعنی به فانی نزدیک شده ایم و اگر به آخرت نزدیک شویم یعنی به باقی نزدیک شده ایم .
مراحل سه گانه ی تقوا (معنای تقوا):

  • ایمان و عمل صالح
  • انجام کارهای خوب و بهتر (اعمال ثواب )
  • احسان و نیکوکاری

تدبر به معنای فهم تدبیر و عمل کردن به آن می‌باشد.

دومین نشست، بهمن ماه ۱۳۹۱

neshast2سخنران: آیت الله جاودان

تولی و تبری
سوالی مطرح شده است که بصورت خلاصه می گویم، این ایام ما با یک جریان جدیدی روبرو هستیم که نمی‌دانیم شاد باشیم یا عزادار:
ما یک تولی داریم و یک تبری که در متن دین جای دارد، جایگاهش اصل دین است. زیاد شنیدیم که می‌گویند اصل دین چیزی جز حب و بغض نیست. نماز برای ما مهم است. به خاطر مهم بودنش یک ساعت خاصی از عمرمان را به آن اختصاص می‌دهیم و یا زیارت امام رضا (ع) که اگر یک وعده اش کم شود انسان احساس یک خلاء در زندگی می‌کند .
حب و بغض در اصل دین قرار دارد. یعنی مثلا اگر ما امام حسین را دوست داریم به عنوان اصل دین دوست داریم. اگر از کسانی خوشمان نمی آید بعنوان اصل دین است. بنابراین این امکان حذف ندارد، امکان کمرنگ شدن هم ندارد و اگر کم‌رنگ شود یعنی اصل دین ما کم‌رنگ شده ایمان‌مان سست شده. کسانی که باید دوست می‌داشتم و آنان که نباید دوست می‌داشتم اگر لطمه بخورد اصل ایمان اشکال پیدا کرده.
امیر المومنین برای بعد از خودش یک سفارشی کرده: اگر به شما پیشنهاد برائت کردند شما چنین نکنید، اگر گفتند بد بگویید بگویید اما در دلتان برائت نجویید چون اصل دین اشکال می‌یابد.

اولین نشست، آذرماه ۱۳۹۱

neshast1سخنران: استاد چیت چیان

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿١﴾ مَلِکِ النَّاس ِ﴿٢﴾ إلَهِ النَّاسِ ﴿٣﴾ مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿٤﴾ الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ ﴿٥﴾ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ ﴿٦﴾
اگر خود قرآن را مطالعه کنیم در باب وظایف ما نسبت به قرآن عبارت‌های مختلفی آمده است مثل قرائت، تلاوت، ترتیل و تدبر.
هرچند ما همین وظایف را با تغییراتی در معنا انجام می‌دهیم و تصور می‌کنیم به وظایفمان عمل کرده ایم.
قرائت: از روی قرآن به تحقیق خواندن.
*خواندن یک متن مکتوب به گونه‌ای که نفس فرد خواننده را ارتقا دهد و بالا بیاورد (علق و اسرا(
تلاوت: خاص خواندن و آهنگین خواندن (تالی تلو)
تلو یعنی انعکاس آیات قرآن در درون خواننده – چیزی در زاویه چیز دیگری قرار بگیرد و به تمامی آن را منعکس کند.
تدبر: دبر – تدبیر
به گونه ای که قرآن هماهنگ و یکپارچه مطالعه شود و پشت و غرض آیات مطالعه شود و بر اساس آن تدبیر صورت بگیرد.
وظیفه همه ما تدبر و قرائت می باشد. (اگر بگوییم تلاوت ویژه انبیاست)