دومین نشست، بهمن ماه ۱۳۹۱

neshast2سخنران: آیت الله جاودان

تولی و تبری
سوالی مطرح شده است که بصورت خلاصه می گویم، این ایام ما با یک جریان جدیدی روبرو هستیم که نمی‌دانیم شاد باشیم یا عزادار:
ما یک تولی داریم و یک تبری که در متن دین جای دارد، جایگاهش اصل دین است. زیاد شنیدیم که می‌گویند اصل دین چیزی جز حب و بغض نیست. نماز برای ما مهم است. به خاطر مهم بودنش یک ساعت خاصی از عمرمان را به آن اختصاص می‌دهیم و یا زیارت امام رضا (ع) که اگر یک وعده اش کم شود انسان احساس یک خلاء در زندگی می‌کند .
حب و بغض در اصل دین قرار دارد. یعنی مثلا اگر ما امام حسین را دوست داریم به عنوان اصل دین دوست داریم. اگر از کسانی خوشمان نمی آید بعنوان اصل دین است. بنابراین این امکان حذف ندارد، امکان کمرنگ شدن هم ندارد و اگر کم‌رنگ شود یعنی اصل دین ما کم‌رنگ شده ایمان‌مان سست شده. کسانی که باید دوست می‌داشتم و آنان که نباید دوست می‌داشتم اگر لطمه بخورد اصل ایمان اشکال پیدا کرده.
امیر المومنین برای بعد از خودش یک سفارشی کرده: اگر به شما پیشنهاد برائت کردند شما چنین نکنید، اگر گفتند بد بگویید بگویید اما در دلتان برائت نجویید چون اصل دین اشکال می‌یابد.

اولین نشست، آذرماه ۱۳۹۱

neshast1سخنران: استاد چیت چیان

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿١﴾ مَلِکِ النَّاس ِ﴿٢﴾ إلَهِ النَّاسِ ﴿٣﴾ مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿٤﴾ الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ ﴿٥﴾ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ ﴿٦﴾
اگر خود قرآن را مطالعه کنیم در باب وظایف ما نسبت به قرآن عبارت‌های مختلفی آمده است مثل قرائت، تلاوت، ترتیل و تدبر.
هرچند ما همین وظایف را با تغییراتی در معنا انجام می‌دهیم و تصور می‌کنیم به وظایفمان عمل کرده ایم.
قرائت: از روی قرآن به تحقیق خواندن.
*خواندن یک متن مکتوب به گونه‌ای که نفس فرد خواننده را ارتقا دهد و بالا بیاورد (علق و اسرا(
تلاوت: خاص خواندن و آهنگین خواندن (تالی تلو)
تلو یعنی انعکاس آیات قرآن در درون خواننده – چیزی در زاویه چیز دیگری قرار بگیرد و به تمامی آن را منعکس کند.
تدبر: دبر – تدبیر
به گونه ای که قرآن هماهنگ و یکپارچه مطالعه شود و پشت و غرض آیات مطالعه شود و بر اساس آن تدبیر صورت بگیرد.
وظیفه همه ما تدبر و قرائت می باشد. (اگر بگوییم تلاوت ویژه انبیاست)