الحمد لله

User Rating: 0 / 5

بسم الله الرحمن الرحیم

خدمت یکی از شاگردان برجسته آیت الله جوادی آملی بودم،

حاج آقا ما به مشکلی برخوردیم.
خب الحمد لله
{اخم کردیم}
{خندید} از این بابت الحمد لله که “ان مع العسر یسری

بایکوت خبری راهپیمایی اربعین

User Rating: 0 / 5

بسم الله الرحمن الرحیم

در روزگاری که چند نفر جلوی یک موسسه مالی ورشکسته تجمع می کنند خبرش به همه زبان ها سراسر دنیا مخابره می شود، یا خبردار می شویم در فلان شهر اسپانیا جشنواره خیابانی رنگ بازی صورت گرفته  در مورد راهپیمایی عظیم اربعین حسینی، با بایکوت خبری راهپیمایی اربعین مواجه هستیم! یعنی رسانه های مغرض خبر این تجمع عظیم در مورد امام حسین را پخش نمی کنند و آب هم از آب تکان نمی خورد. امام حسینی که هنگام ظهور باید در بین جهانیان شناخته شده باشد ، فعلا اینقدر غریبه است.

قشر تحصیل کرده ، قشری که زبان خارجه بلد است و با ابزارهای اجتماعی کار می کند ضعیف عمل کرده که رسانه ها از پوشش ندادن راهپیمایی اربعین احساس خطر نمی کنند! وظیفه زینبی ما امروزه خوب انجام نشده است.

امروزه به لطف تکنولوژی کار به جایی رسیده که هر خبرگزاری که خبر مهمی را منتشر نکند، به خودش ضربه زده و در رقابت بین خبرگزاری ها جا می ماند! نتوانسته ایم کاری کنیم که وقتی بایکوت خبری مان کردن خودشان جا بمانند!

صرفا تذکری به خودم و بقیه بود.

من پسر حسین ام

User Rating: 0 / 5

کعبه

بسم الله الرحمن الرحیم

معرفی، همیشه از آشنا به غریب است. مثلا در جلسه ای اگر از ما بپرسند شما کی هستید، می گردیم آشنای مشترک پیدا می کنیم، بعد می گوییم پسر فلانی ام، یا همکاری فلانی، یا همسایه فلانی و …

یعنی فلانی را می شناسی، من آن نسبت با فلانی را دارم، پس مرا اینگونه بشناس اگر هم خودمان را به جایی آدرس بدهیم که شناس نباشد، کار عبثی کرده ایم.

*

در حدیث است که امام زمان (عج) هنگام ظهور، دست به دیوار کعبه می گیرند و ندایی می دهند که کل عالم آن را متوجه می شود

۱٫ «الا یا اهل العالم انا الامام القائم ; آگاه باشید ای جهانیان که منم امام قائم » ;

۲٫ «الا یا اهل العالم انا الصمصام المنتقم; آگاه باشید ای اهل عالم که منم شمشیر انتقام گیرنده » ;

۳٫ «الا یا اهل العالم ان جدی الحسین قتلوه عطشانا; بیدار باشید ای اهل عالم که جد من حسین را تشنه کام کشتند» ;

۴٫ «الا یا اهل العالم ان جدی الحسین طرحوه عریانا; بیدار باشید ای اهل عالم که جد من حسین را عریان روی خاک افکندند» ;

۵٫ «الا یا اهل العالم ان جدی الحسین سحقوه عدوانا; آگاه باشید ای جهانیان که جد من حسین را از روی کینه توزی پایمال کردند» .

امام زمان (عج) ابتدا خود را چنین به جهانیان معرفی می کند: که قائم و شمشیر انتقام منم; قیام نمودم تا انتقام خون جدم حسین علیه السلام – که او را تشنه لب شهید کرده، بدن مطهرش را عریان روی خاک افکندند و پایمال کردند – بگیرم.

 

این نشان از عَلَم بودن امام حسین در زمان ظهور برای تمام جهانیان است. یعنی کل عالم امام حسین را می شناسند، من پسر همان شخصی هستم که شما می شناسید اش!

*

به امید اینکه این ندا را روزی بشنویم. این جمعه هم گذشت ولی نشنیده ایم!
به ظهور کمک کنیم، با شناساندن امام حسین به جهانیان

#من_بی_خیر_هستم!

User Rating: 0 / 5

porche

بسم الله الرحمن الرحیم

حتماً پیش آمده که در یک شب تاریک بارانی کنار خیابان ایستاده باشید و چشم انتظار اتوموبیلی باشید که سوارش شوید. فرقی هم نمی کند که شخصی باشد یا تاکسی، دربست باشد، کرایه ای باشد یا فی سبیل الله، فقط می خواهید از این شرایط خلاص شوید.

دو چراغ از دور می بینید و خوشحال می شوید. امید است که احسان تان کنند. حقیر که تا ماشین پیشرفته ای می بینم ناامید می شوم چون تا حالا ندیده ام کسی با ماشین گرانقیمت غریبه ای را احسان کند! اصلا هم قضاوت نمی کنم و کاری ندارم چه شرایط امنیتی و اجتماعی در جامعه ما پیش آمده که ماشین های گرانقیمت صلاح نمی بینند بایستند.

حال دو موضوع برای راننده پیش می آید.

یا بایستی کسی این تابو را بشکند.

یا بپذیرد که صرف سوار شدن ماشین ها ی گرانقیمت روی پیشانی اش نوشته اند #من_بی_خیر_هستم!

چنانچه خداوند فرموده

وَأَنفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَهِ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ
( سوره بقره، آیه ۱۹۵ )
و در راهِ خدا، انفاق کنید! و (با ترک انفاق،) خود را به دست خود، به هلاکت نیفکنید! و نیکی کنید! که خداوند، نیکوکاران را دوست می‌دارد.

چه بخواهیم از حضرت حجت ؟

User Rating: 0 / 5

بسم الله الرحمن الرحیم

در قرآن کریم، بارها قضیه انتظار و مسخره شدن منتظران و رفتار منتظران مطرح شده.البته انتظار های مختلف، نظیر انتظار رسیدن به سرزمین موعود، انتظار پیروزی ، انتظار مرگ، انتظار قیامت و …

یکی از جالب ترین قضیه ها، قضیه قوم حضرت موسی و داستان رسیدن به سرزمین موعود هست.

بعد از چندین جریان و نجات از دست فرعونیان، شکافته شدن نیل و … ، قوم بنی اسرائیل به سمت اورشلیم حرکت کردند. اشتباهی کردند و در میان راه گم شدن ، در بیابان سرگردان شدند ولی به آن ها بد نمی گذشت. از آسمان برایشان مرغ کباب شده می آمد. حکمت خدای متعال این بود که چند سالی آنجا توقف کنند.

این قوم جاهل به جای التماس به خدا و توسل جستن به حضرت موسی، بهانه های بچه گانه گرفتند. اینکه از غذای واحد خسته شدیم و به پروردگارت بگو عدس و پیاز به ما بده.

وَ إِذْ قُلْتُمْ یا مُوسی‏ لَنْ نَصْبِرَ عَلی‏ طَعامٍ واحِدٍ فَادْعُ لَنا رَبَّکَ یُخْرِجْ لَنا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِها وَ قِثَّائِها وَ فُومِها وَ عَدَسِها وَ بَصَلِها قالَ أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذی هُوَ أَدْنی‏ بِالَّذی هُوَ خَیْرٌ اهْبِطُوا مِصْراً فَإِنَّ لَکُمْ ما سَأَلْتُمْ وَ ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّهُ وَ الْمَسْکَنَهُ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کانُوا یَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَ یَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ الْحَقِّ ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا یَعْتَدُونَ

( سوره بقره، آیه ۶۱ )

و ( به یاد آرید ) وقتی که به موسی اعتراض کردید که ما بر یک نوع طعام صبر نخواهیم کرد ، از خدای خود بخواه تا برای ما از زمین نباتاتی برآورد مانند سبزی و خیار و سیر و عدس و پیاز. موسی گفت: آیا می خواهید غذای بهتری را که دارید به پست تر از آن تبدیل کنید؟ ( حال که تقاضای شما این است ) به شهر مصر فرود آیید که در آنجا آنچه درخواست کردید مهیّاست. و بر آنها ذلّت و خواری مقدّر گردید ، و چون دست از ستمکاری و عصیان برنداشته و به آیات خدا کافر می گشتند و انبیا را به ناحق کشتند دیگر بار به خشم و قهر خدا گرفتار شدند.

این ها حجت خدا هم همراه شان بود، ولی به احمقانه ترین وضع ممکن از حجت خدا استفاده کردند. البته در آن زمان معضل خورد و خوراک معضل اصلی شان بوده ولی ما که الان این مطالب را می خوانیم قضاوت مان احمقانه بودن درخواست شان هست.

حال ما که بدتر هم هست.حضرت حجت نیست و هر هفته عده ای روی زخم مان نمک می پاشند.

  

چه می توان کرد ؟ بجز تحمل این بغض ها و یاد آوری آیاتی که دلداری می دهند.

 وَیَقُولُونَ مَتَىٰ هَٰذَا الْوَعْدُ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ

(سوره ملک، آیه ۲۴ )
آنها می‌گویند: «اگر راست می‌گویید این وعده قیامت چه زمانی است؟!»
قُلْ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِندَ اللَّهِ
(سوره ملک، آیه ۲۵ )
بگو: «علم آن تنها نزد خداست»
*
اگر حضرت حجت این جمعه تشریف آوردند چی ؟ چه درخواستی از ایشان داشته باشیم که آیندگان به دید احمق ها به ما ننگرند ؟

ترجمه آیات ابتدایی سوره طور

User Rating: 0 / 5

بسم الله الرحمن الرحیم 
سوگند به طور
و سوگند به کتابی که در طومار بزرگی نوشته شده
و سوگند به آن خانه آباد
و سوگند به آن بام بلند ( آسمان )
و سوگند به دریای حجیم و انباشته شده

قطعا تشکیلات عذاب پروردگارت برپا می شود
هیچ کسی هم نمی تواند جلوی آن را بگیرد

+ در جریان باشید!

آیا وقت اش نرسیده ؟

User Rating: 0 / 5

بســـــم الله الرحمـــــن الرحیـــم      

أَلَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّهِ ؟
(سوره حشر، آیه ۱۶ )
آیا وقت آن نرسیده است که دلهای مؤمنان در برابر ذکر خدا و آنچه از حقّ نازل کرده است خاشع گردد؟!
سلام!
اگر نرسیده ( نظیر حقیر ) کم کم بایستی وقت اش برسد!

نخبه ی قرآن

User Rating: 0 / 5

بسم الله الرحمن الرحیم

چند روز پیش ، حین ماموریت کاری، به برادری بر خوردم که اختلاف نظر جزئی در موضوعی فنی ( رایانه) با بنده داشت. از لحاظ پست کاری نگهبان بود. خیلی برایم سنگین تموم شد و او می گفت فلان مورد را بیشتر از بنده می داند و ... همانجا خواستم حسابش را برسم و اخراجش کنم که الحمدلله به خشم غلبه کردم و اصطلاحاً راه نون خوردن کسی را نبستم.

*

داستان های انبیا در قرآن ، هر کدام رنگ و بویی دارند. سلیمان نبی، به نوعی رفتار نخبگانی داشته . از علوم خبر داشته، نیروهای غیبی در خدمت اش بوده اند، بطور روزمره با حیوانات ارتباط می گرفته و به حیوانات و اجنه دستور می دادند. از نظر مالی هم وسع خوبی داشتند.

همه این ها داشته، فهم ، دانش و ... ولی تواضع عجیبی داشتند.

هدهد بدون اجازه از خدمت سلیمان رفته بود.

مالی لااری الهدهد ام کان من الغائبین

پرسید:چه شده است که من هدهد را نمی بینم؟

سلیمان عصبانی شده بود و قصد جانش را کرده بود.

در بیان قرآن

لاعذّبنّه عذاباً شدیداً او لاذبحنّه او لیأتینّی بسلطان مبین

من او را به سختی مجازات نموده و یا خواهم کشت. مگر آن که دلیلی روشن و شفاف برای غیبتش اقامه کند

تصور اینکه سلیمان روی تخت اش نشسته، اجنه و دانشمندان در خدمت اش، لشکریان هم گوش به فرمان، باد گوش به فرمان، آب، آتش، زمین و زمان از او اطاعت می کنند. سلیمان هم نشسته و عصبانی از هدهد که بدون اجازه ترک مکان کرده.

ناگهان هدهد می رسد و خیلی نشسته می گوید :

چیزی خبر دارم که تو از آن اطلاع نداری!؟

احطت بما لم تحط به

عصبانیت سلیمان خوابید، هدهد را از درگاه اش اخراج نکرد، به حرف هدهد اعتماد کرد و فرمان مطالعات بیشتر هم داد!

پیشنهاد ویژه در قرآن

User Rating: 0 / 5

بسم الله الرحمن الرحیم

در قرآن هم پیشنهاد ویژه داریم!

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَىٰ تِجَارَهٍ تُنجِیکُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنفُسِکُمْ ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَیُدْخِلْکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاکِنَ طَیِّبَهً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ ۚ ذَٰلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ
( سوره صف، آیات ۱۰ – ۱۲ )
ای کسانی که ایمان آورده‌اید! آیا شما را به تجارتی راهنمائی کنم که شما را از عذاب دردناک رهایی می‌بخشد؟!
به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید؛ این برای شما (از هر چیز) بهتر است اگر بدانید!

گناهانتان را می‌بخشد و شما را در باغهایی از بهشت داخل می‌کند که نهرها از زیر درختانش جاری است و در مسکنهای پاکیزه در بهشت جاویدان جای می‌دهد؛ و این پیروزی عظیم است!

سختی بودن با قوم ظالم

User Rating: 0 / 5

sheep

بسم الله الرحمن الرحیم

در سوره مومنون ، صحنه سازی جالبی از داستان کشتی حضرت نوح صورت می گیرد.

ابتدا خداوند به نوح می گوید مردم را هدایت کن، کشتی بساز. با قوم نفهمی طرف است، با قومی که به خودشان ظلم می کنند.

نوح تمام تلاش خود را می کند، هم هدایت می کند هم دست به آچار می شود!

و کار به جایی می رسد که از تنور خانه اش هم آب می جوشد و سریع سوار کشتی اش می شود. هر کسی هم که سوار کشتی نوح شده نجات پیدا کرده است. فوران آب از زمین، همه جا را آب گرفته، حتی کوه ها، دشت همه چیز کم کم زیر آب می رود. صحنه وحشتناکی است. اگر من جای نوح بودم، در آن لحظه که با ترس هم آمیخته بود، می گفتم خدایا شکرت که مرا از عذاب نجات دادی، یا گرفتار این آب سخت نشدم، اما خداوند بیان جالبی دارد، به نوح دستور می دهد که بین آن همه مصیبت و سختی، آب، فوران آب، سرگردانی، مرگ فرزند آن هم در حالی که یقین به دوزخی شدن اش دارد، این مصائب را دیده اما وحی می آید که :

فَإِذَا اسْتَوَیْتَ أَنْتَ وَمَنْ مَعَکَ عَلَى الْفُلْکِ فَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی نَجَّانَا مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِین

(سوره مومنون، آیه ۲۸ )

و چون تو با آنان که همراه تواند بر کشتى نشستى بگو ستایش خدایى را که ما را از [چنگ] گروه ظالمان رهانی.

گویی نجات از قوم ظالم خیلی پررنگ تر از گرفتار نشدن در خشم و غضب الهی است.

من منم، تو توئی!

User Rating: 0 / 5

بسم الله الرحمن الرحیم

إِلَهِی کَیْفَ أَدْعُوکَ وَ أَنَا أَنَا !؟

خدا یا چگونه تو را بخوانم، در حالی که من !؟

من !؟

منم دیگه!

وَ کَیْفَ أَقْطَعُ رَجَائِی مِنْکَ وَ أَنْتَ أَنْتَ

و چگونه از تو قطع امید کنم ، در حالی که تو، تویی! ؟

مفاتیح الجنان، دعای مقاتل بن سلیمان، به نقل از امام زین العابدین

حرف های نگفته

User Rating: 0 / 5

آب

بسم الله الرحمن الرحیم

شاید شیرین ترین لحظات عالم، شنیدن حرف های بدردخور باشد. حالا چه حرف های دوستان، خانواده، نفرات جدید و …

از بین تمام حرف ها ، شیرین ترین کلماتی که توسط بشر شنیده شده، کلمات قرآن است. اما این کلمات نورانی، همه داستان نیست، همه حرف های خدا نیست، چقدر شیرین است که بدانیم کلمات خدا تمام نشده، یا اگر حافظ قرآن شدیم، نمی توانیم حافظ تمام کلمات خدا شویم . . .

قُلْ‌ لَوْ کَانَ‌ الْبَحْرُ مِدَاداً لِکَلِمَاتِ‌ رَبِّی‌ لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ‌ أَنْ‌ تَنْفَدَ کَلِمَاتُ‌ رَبِّی‌ وَ لَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ‌ مَدَداً
(سوره کهف، آیه ۱۰۹)
بگو: «اگر دریاها برای ( نوشتن ) کلمات پروردگارم مرکّب شود ، دریاها پایان می گیرد. پیش از آنکه کلمات پروردگارم پایان یابد هر چند همانند آن ( دریاها ) را کمک آن قرار دهیم!
اما کلمه رب: رب یعنی پرورش دهنده، گونه خاصی از مربی دلسوز است. نظیر مربی گری والدین برای بچه های کوچک. در آیه ای آمده
وَ اخفِض لَهُما جناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحمَه وَ قُل رَبِّ ارّحَمهُما کَما رَبَّیانی صَغیراً
( سوره اسراء ، آیه ۲۴ )
و از روی مهربانی و لطف، بال تواضع خویش را برای آنان فرود آر و بگو: پروردگارا! آن دو را (پدر و مادر) رحمت آور، همان‌گونه که مرا در کودکی تربیت کردند
*
پس کلمات گفته نشده خداوند، کلماتی است که بوی مهربانی می دهد، شنیدن این کلمات تمام نشدنی، شاید از بهترین پاداش های بهشت باشد.

خلاصه و مفید ترین معرفی خدا

User Rating: 0 / 5

بسم الله الرحمن الرحیم

از دوران طفولیت تا همین امشب!!!، وقتی کسی از حقیر در مورد خدا می پرسید، می گفتم خداکسی است که مارا خلق کرد. بیشتر هم تا نپرسیده باشد توضیح نمی دهم! و اگر بیشتر توضیح می خواست، خدا کسی است که مارا روزی می دهد، دوست مان دارد و …

*

در سوره طه، داستان حضرت موسی و فرعون بطور مفصل، خصوصاً جریان های قبل از بعثت موسی علیه السلام آمده است.

موسی همراه خانواده اش بود، به سراغ آتش رفت،

معجزات دید،

خطاب خدا آمد،

با خداوند صحبت کرد

شوق بعثت داشت

دستور آمد که فرعون را به حق دعوت کند.

با همه این اتفاقات، اژدها شدن عصایش، نورانی شدن دست اش، کلام با خداوند، بازهم نگرانی از هدایت فرعون داشت و از خداوند اجازه گرفت که برادرش هم کمکش باشد. این همه اتفاقات خوب و گوارا پشت سر هم، ولی باز کمک خواست. از این موارد شاید بتوان برداشت که فرعون به اصطلاح امروزی ها آدم بی اعصابی بوده و موسی بایستی خلاصه ترین کلمات را برای معرفی خدایش استفاده می کرده. شرایط هم وخیم تر از آنی بوده که فلسفی صحبت کند …

قالَ فَمَن رَّبُّکُمَا یا مُوسی

(طه، آیه ۴۹)

{فرعون پرسید }: پروردگار شما دو نفر کیست؟

قالَ رَبُّنَا الَّذی أَعْطى کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى

(طه، آیه ۵۰)

{موسی} گفت : پروردگار ما کسی است که آفرینش هر چیزی را به آن ارزانی داشته ، سپس هدایتش کرده است.

همراهی پروردگار

User Rating: 0 / 5

بسم الله الرحمن الرحیم

در قرآن کریم، داستان رسالت حضرت موسی و مامور شدن به هدایت فرعونیان بارها آمده و از زاویه های مختلف این داستان مطرح شده است. زاویه عرفانی قضیه بسیار زیبا است

هنگامی که موسی قصد هدایت داشت، کمی دلهره بود، اما خداوند متعال به خوبی دلداری داد

قالَ لا تَخافا إِنَّنی‏ مَعَکُما أَسْمَعُ وَ أَرى‏

(سوره طه، آیه ۴۶)

{خداوند} فرمود : نترسید، قطعا من همراه شما دو نفر هستم، می بینم و می شنوم

***

صرف نظر از داستان، دلداری خداوند چراغ راهی برای تمامی مشکلات زندگی هست. موسی صرفاً به خاطر آورد که خداوند همراه اش هست، خدا حضور دارد ، قضایا را خدا می بیند و می شنود، دلش قرص شد . . .

هدیه و تبریک

User Rating: 0 / 5

بسم الله الرحمن الرحیم 

بهترین کلام، برای ابتدای یادداشت، حمد و ثنای خداست . پس سپاس خدایی را که ما را خلق کرد، رزق می دهد، از آب دریاها ابرهای متراکم درست می کند و با باد به سمت ما رساند، بارش می کند و آب گوارا از آسمان به سمت ما می آید، و از این آب ، هرچیزی زنده می شود.

وَاللَّهُ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَابًا فَسُقْنَاهُ إِلَى بَلَدٍ مَیِّتٍ فَأَحْیَیْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا کَذَلِکَ النُّشُورُ

سپاس خدایی که ما را خلق کرد، بدنمان کارخانه ای پیچیده است و روح مان را پیچیده تر از بدن مان خلق کرد! اینقدر که خودمان هم به درستی نمی توانیم روح مان را بشناسیم،

وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَ ما أُوتیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلیلاً

اما جسم گوشت-استخوانی مان را خوب می شناسیم.

و شاید در این دنیای فانی، بهترین خبری که می توان داد این است که هدف خلقت عبادت است و این جای شکر است

و مـا خـلقـت الجـن و الانـس الا لیـعبدون

و این خیلی خبر خوبی است، در این دنیایی که به هیچ چیز اش نمی توان دل بست، هدفی بالاتر از دنیا داریم، مرتبه ای بهتر.

اما بعد

و خدایی که رزق می دهد. رزق فراتر از “روزی” است. برخی رزق را فقط در پول می بینند، اما همین پول نه تنها به درد آن دنیا نمی خورد، بلکه گاهی همین دنیا هم کمی میاورد، برخی در علم می بینند، برخی در بدن قوی، برخی در شهرت و … مثالی بزنم.

می روی دم نانوایی، اگر بگویی علم دارم، کارت راه نمی افتد، می گوید پول ات کو ؟

می روی المپیاد، اگر بگویی پول دارم، کارت راه نمی افتد، می گویند علم ات کو ؟

و می روی میدان فوتبال، در آنجا هیچ کدام از این ها به کارت نمی آید، آنجا دیگر سواد و درامد و تعداد فرزندان و زمین و نمره و و و به کار نمی آید، آنجا جنس تعامل چیز دیگری است، آنجا(که در همین دنیا است) سرعت دویدن و قدرت عضله کشاله ران است که تعیین کننده است، تکنیک دریبل و قدرت شوت و … ها ارزش دارد. در همین دنیای فانی، به هیچ کدام از مشخص هایش نمی توانی اعتماد کنی که سراغ آن بروی، همه جا کارت را راه بیاندازد. همین دانشمند و فوتبالیست و تاجر وقتی بیمارستان می روند، معیار می شود “حد سلامتی”

حالا این دنیایی که داشته هایش، اهدافش بدرد خودش هم نمی خورد، تصور کن ایستگاه کوتاهی است از سفری بینهایت که خدا برای ما چیده. جایی که دیگر جنس دنیا عوض می شود و به پلک بهم زدنی در قبر می رویم، شخصی روی سینه مان می نشید و می گوید اسمع افهم . . .

خب ما برای عبادت آفریده شده ایم،رزق ما عبادت است.

علم نافع رزق است، صدقه دادن رزق است، روزی است ( با اینکه ظاهرا چیزی از دست مان می رود ) خوش خلقی رزق است، رزق بزرگی هم هست، کسی که خوش خلق هست، خودش راحت هست، دیگران از دست اش راحت اند

ارزش تمام عبادات به نماز است. یعنی در قیامت اولین سوالی که می شود از نماز است. اصلا بالاترین رزقی که خداوند به هر کسی می دهد، کیفیت نمازش است، نماز بالاترین سطح رزق است. هم نماز روی کارهای دیگر ما تاثیر می گذارد و هم کارهای دیگر روی نماز تاثیر می گذارند و خالص رزق عبادت هر کدام مان، در نماز مان پیدا می شود.

ان الصلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر و لذکر الله اکبر

نماز بزرگترین یاد خدا است و خلاصه زندگی در نماز جاری می شود.

*

حالا که ازدواج کرده اید، جای تبریک دارد، همان کسی که دستور نماز خواندن را از خدا به مردمان منتقل کرد، همان از سمت خداوند متعال پیام آورده که نماز دوران متاهلی هفتاد برابر مجردی می ارزد، چه کار پرسودی!

هفتاد برابر شدن تان مبارک . . .

+ مقدمه متاثر از مقدمه کتاب فوائد الصمدیه است.

به پیشواز عرفه

User Rating: 0 / 5

بسم الله 

در احوالات رزمنده های هر نبردی که بنگریم، سخت ترین لحظه جنگ را، لحظه قبل از شروع عملیات می دانند، چرا که بعد از شروع کارزار، فشار روانی کاسته می شود و مثل چند روز دیگر 

مردی با موهای سپید، که چندین نبرد و جنگ را دیده، به خوش خلقی معروف است، به دعا می ایستد

لحظات قبل از عزم برای جنگ است

اشک از چشمانش جاری است

خانواده اش جلوی چشم اش است

از خداوند بابت نعمت ها تشکر می کند،

جز جز بدنش را یاد آوری می کند و به همه اقوام و نزدیکان می فهماند که این بدن، امانت خداست، لطف خدا است

دعا که تمام می شود، به همراه خانواده سراغ شهادت طلبی می رود

 

به مناسبت بارش های برساووشی

User Rating: 0 / 5

shahab

بسم الله الرحمن الرحیم  

الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

(سوره آل عمران، آیه ۱۹۱ )

همانان که خدا را [در همه احوال] ایستاده و نشسته و به پهلو آرمیده یاد مى کنند و در آفرینش آسمانها و زمین مى‏ اندیشند [که] پروردگارا اینها را بیهوده نیافریده‏ اى منزهى تو پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار

.

یا این آیه

وَمِنْ آیَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِکُمْ وَأَلْوَانِکُمْ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِلْعَالِمِینَ

(سوره روم، آیه ۲۲ )

در قرآن کریم، توجه به خلقت آسمان ها و زمین بارها و بارها تکرار شده. حتی هنگام مطرح شدن آسمان و زمین، در مقایسه انسان، ادبیات کمی لحن تحقیر آمیز نسبت به انسان دارد. چیزی که جای دیگر ندیده ام.

لَخَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَکْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاسِ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ

( سوره غافر، آیه ۴۰ )

قطعا آفرینش آسمانها و زمین بزرگتر [و شکوهمندتر] از آفرینش مردم است ولى بیشتر مردم نمى‏ دانند!!!

*

ما روی زمین سوار هستیم. زمین و جو اش برای ما حکم کشتی دارد. زمین به دور خورشید در جاده فرضی معینی (مدار) می گردد. دنباله داری هم هست به اسم دنباله‌دار سوئیفت‌ که در مدار خودش گردش دارد اما هنگام حرکت، تکه هایی از جنس یخ و سنگ ازین دنباله دار کنده می شود. برای مثال مانند حرکت گچ روی تخته سیاه. با اینکه اصل گچ باقی می ماند، اما تکه هایی از گچ هم روی تخته سیاه باقی می ماند.

زمین با سرعت ۳۰ کیلومتر در ثانیه مشغول گشتن به دور خورشید هست و با این سرعت باور نکردنی حرکت می کند. حالا به مدار دنباله دار رسیده و این تکه های معلق بی جان در فضا نزدیک زمین شده اند. جذب زمین می شوند و با سرعت زیادی این تکه ها نزدیک ما شده اند. در اثر اصطکاک با جو در آسمان می سوزند و ردی از خود ( برای چند ثانیه ) بجا می گذارند. به هنگام سوختن هم نور می دهند. به این اتفاقات می گویند شهاب!

البته اگر این سوختن صورت نگیرد و شهاب سنگ مقاومت کند، به زمین می رسد و ممکن است حیات را تهدید کند! اما لطف خدا ما را از این اتفاقات فعلا مصون داشته است.

به این تلاقی با مدار دنبال دار و جذب های پی در پی شهاب سنگ ها، می گویند بارش شهابی. بطور خاص این بارش شهابی که دیشب، امشب و فردا شب اوج اش است، بارش شهابی برساووشی نام دارد. امسال حدود صد بارش در ساعت تخمین می زنند اما بطور عملی حقیر در طول دیشب فقط ۱۴۰ بارش دیدم. سنگ ها می آمدند، با سرعت زیادی حرکت می کردند و می سوختند. خط ترمزی هم به جای می گذاشتند. برخی پر نور بودن و برخی کم نور. در رنگ های سفید، قرمز، کرمی، آبی ( البته تنوع رنگ زیاد بود ولی اسم رنگ ها را بیشتر از این نمی دانم!) سنگ هایی که سابقاً دایناسورها را از پای در آوردند.

*

اکثر اتفاقات آسمانی، سوختن ها و تولد و برهم کنش ها، مربوط به میلیون ها سال پیش است که به تازگی خبرش به ما رسیده. حتی همین خورشید خودمان، اگر به سطح اش نگاه کنیم، در حد هشت دقیقه اختلاف با حالت زنده داریم. اما بارش های شهابی، اتفاقات کاملا زنده ای هستند. اختلاف زمانی که برای دیدن واقعیت داریم، حدود ۱ هزارم ثانیه است. ( یک هزارم ثانیه اختلاف زمان، یعنی کمتر از اختلاف زمان رسیدن صوت از فاصله یک متری به شما! ) واقعا همین الان می بینیم که سوار بر زمین هستیم و زمین با اجرام آسمانی بر هم کنش تماسی دارد و ما کل فرایند را با چشمانمان می بینیم. تکه ای سنگ آسمانی می آید، می سوزد و ردی به جای می گذارد.

*

برای دیدن این بارش ها بهتر است که از شهر دور شویم و روی زمین دراز بکشیم. سر به سمت قبله باشد و پا مخالف جهت قبله ( برای دوستان ساکن در تهران، قم اصفهان ) . بعد از غروب ماه ( حدودا یک بامداد ) شاهد این اتفاقات می توانیم باشیم.

اگر قصد تفکر به خلقت آسمان ها و زمین دارید، بهترین پیشنهاد امشب بطور خاص ( ۲۲ / ۰۵ / ۹۵ ) و فردا شب هست. زمین ما برهمکنش زنده ای با آسمان دارد و می توان هنگام دیدن، هم از طبیعت آسمانی لذت برد و هم تفکر کرد.

آرزوی بی عمل

User Rating: 0 / 5

بسم الله الرحمن الرحیم

رجا و امیدواری به رحمت و مغفرت باید بعد از طاعت و عبادت باشد و بدون آن غرور و حماقت است. چنانکه حق تعالی می فرمایند :

إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَالَّذِینَ هَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أُولَئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ

(سوره بقره، آیه ۲۱۸ )

کسانی که ایمان آورده و کسانی که هجرت کرده و در راه خدا جهاد نموده‏ اند، آنها امید به رحمت پروردگار دارند و خداوند آمرزنده و مهربان است.
و در مذمت طائفه ای می فرماید
فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُوا الْکِتَابَ یَأْخُذُونَ عَرَضَ هَذَا الْأَدْنَى وَیَقُولُونَ سَیُغْفَرُ لَنَا
(سوره اعراف، آیه ۱۶۹ )
پس از آنکه پیشینیانشان درگذشتند اخلاف و بازماندگانشان وارث کتاب آسمانی شدند در حالی که متاع پست این دنیا را برمی‌گزینند و گویند ما بخشیده خواهیم شد
از رسول اکرم مروی است : “احمق کسی است که متابعت هوا و هوس نفسانی را کند و آرزو(مغفرت) از خدا داشته باشد “
گزیده ای از معراج السعاده

کوثر نوری به کویر قمی

User Rating: 0 / 5

masoomeh

بسم الله

اسوه تقوی و نجابت بود، در پیشگاه خدا شانی از شان ها داشت، بطوری که امام رضا در زیارت نامه خطاب به ایشان می فرمایند

یا فاطِمَهُ اِشْفَعى لى فِى الْجَنَّهِ ؛ اى فاطمه(معصومه) در مورد بهشت از من شفاعت کن ،

فَاِنَّ لَکِ عِنْدَاللهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ؛ که ترا نزد خدا مقام رفیعى است.

و در مورد شان ایشان

«من زارها فله الجنه‏»، هرکس او را زیارت کند بهشت‏ براى اواست.(۱۴) و فرمود «من زارالمعصومه بقم کمن زارنى‏» وفرمود: «من زارها عارفا بحقه فله الجنه‏»
 فردا سالگرد میلاد ایشان است. بسیار ذوق زده ام اما دست بنده و شاید به نحوی دست تاریخ از بیان ذوق زدگی کوتاه است
…با آنکه دختر یکی از سرشناسان عصر خودش بود، اما فقط پنج حدیث از ایشان به دست ما رسیده. نه آنکه بی سواد یا کم دانش یا بی تقوی بود، از شدت محجوب بودن ایشان است. همان پنج حدیث هم ، چهارتایش پیرامون مسئله ولایت (امیرالمومنین) است…

مابقی متون شبه دینی! که از ایشان داریم داستان ها و خاطرات شخصی و خوابنامه ها هست، با آنکه برکت در حرم ایشان از روز روشن تر است، اما قلم بنده بدین حرف ها نمی رود.

مرغ دلم راهی قم می‌شود‌
در حرم امن تو گم می‌شود

عمه سادات سلام علیک
روح عبادات سلام علیک

کوثر نوری به کویر قمی
آب حیات دل این مردمی

عمه سادات بگو کیستی؟
فاطمه یا زینب ثانیستی؟

از سفر کرب و بلا آمدی؟
یا که به دنبال رضا آمدی؟

من چه کنم شعله داغ تو را
درد و غم شاهچراغ تو را

کاش شبی مست حضورم کنی
باخبر از وقت ظهورم کنی

(مرحوم آغاسی)

حسرت دیواری

User Rating: 0 / 5

photo_2016-07-28_20-20-53

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه امروز ( ۰۷ / ۰۵ / ۱۳۹۵ ) باشگاه در عجب جایی برقرار شده بود. ساختمانی در دیوار مسجد جمکران، با پلاک ۳۱۳

اتاق جلسه ی نسبتاً شیکی بود ودیوارهایش بنری بود با عکس های شهدا.

خیره به چشم فرمانده بابایی شده بودم و البته ایشان هم خیره تر مرا نگاه می کرد. بهرحال زنده اند و حداقل از حقیر عاصی زنده ترند.

وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ

(سوره آل عمران، آیه ۱۶۹ )

(ای پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.

*

ان شاءالله دوستان حیاتی داشته باشند که از حیات آن ها عقب نیفتند. با اینکه قرآن انواع مسابقه های بیخود دنیایی را نفی می کند

اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاهُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَهٌ وَ تَفاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَ تَکاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ

(سوره حدید، ایه ۲۰)

بدانید زندگی دنیا تنها بازی و سرگرمی و تجمّل پرستی و فخرفروشی در میان شما و افزون طلبی در اموال و فرزندان است

*

اما خدای مهربان دستور به مسابقه برای مغفرت داده. پس مسابقه است و برای درجه حیات باید مسابقه داد. نشود که آن جسم مردگان، جان شان از ما هم زنده تر باشد، در حالی که جسم مان هم زنده است!

سَابِقُوا إِلَىٰ مَغْفِرَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ

(سوره حدید، ایه ۲۱)

به پیش تازید برای رسیدن به مغفرت پروردگارتان

*

و حالا جا مانده ام. اصلا آرزو کردم که چی می شد عکس من هم بین آن عکس ها بود. یه جایی بین عکس بابایی کاربلد، باقری خوش اخلاق، زین الدین شجاع و عربی دان! و چمران، چمران …

چمرانی که مصداق

رِجَالٌ لَا تُلْهِیهِمْ تِجَارَهٌ وَلَا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاهِ وَإِیتَاءِ الزَّکَاهِ یَخَافُونَ یَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ

(سوره نور، آیه ۳۷)

مردانى که نه تجارت و نه داد و ستدى آنان را از یاد خدا و برپا داشتن نماز و دادن زکات به خود مشغول نمى دارد و از روزى که دلها و دیده ‏ها در آن زیرورو مى ‏شود مى‏ هراسند
 
 
چمرانی که هم رشته ای! بود و دنیا را به میدادین جنگ فروخت.
 
*
 
بهرحال بنر چاپ شده و میزان هم چسباندن عکسم(بعد از توفیق شهادت) روی آن دیوار نبود. اصلا توصیه شده
ادْعُوا رَبَّکُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَهً

(سوره اعراف، آیه ۵۵ )

پروردگارتان را به تضرع و زاری و نهانی بخوانید

خب این هم یک مسکن است دیگر! چه “خداخوانی” بالاتر از “خداخوانی” خونین، خداخوانی که با تضرع باشد، نظیر دعاهایی که امام حسین در قتل گاه می کرد. و توصیه شده که خدا را به تضرخ و پنهانی بخوانید. یعنی لزومی ندارد که عکس مان آنجا باشد.

*

اما باز هوسم شد! گمان کردم برای قرار دادن عکس ام ، بایستی بنر را باز کنند، دور بیاندازند و یک بنر جدید چاپ کنند که عکس حقیر ( البته بعد از شهادت دیگر حقیر نخواهم بود!) هم رویش باشد. اما دور از انصاف و قناعت است. چرا که بنر فعلی کارش را می کند و حال یه عده ای خوب می شود. پس بدون عکس بنده هم کارایی دارد. دور انداختن آن بنر اسراف است و

لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفینَ

(اعراف، آیه ۳۱)

اسراف نکنید ، که او{خود خدا} اسراف کنندگان را دوست ندارد.

*

پس هیچی دیگر، نمی شود عکس ام آنجا باشد*

بعد از ظهر که آمدم در ردیف کناری نشستم، حاشیه مجلس، به شهدا نزدیک تر شدم. از نزدیک که دیدم خیلی خوشحال شدم، یک بنر زمینه بود، با عکس هایی که روی قطعات دیگری چاپ شده بودند، تازه بنر هم کلی جای خالی برای آیندگان داشت.

دعا بفرمایید!

گزیده ای از سبک زندگی اسلامی

User Rating: 0 / 5

 بسم الله الرحمن الرحیم 
بنا به نظر بسیاری از اساتید حوزه علیمه، در سبک زندگی اسلامی، وعده غذایی ظهر جایی ندارد! این از موارد غیر اختلافی است و البته در مدارس حوزه علمیه و خانه های اکثر علما و خانه خودمان! این دستور رعایت نمی شود . . .
 

وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِیهَا بُکْرَهً وَ عَشِیًّا

(سوره مریم، آیه ۶۲ )

آنان {بهشتیان}، صبحگاهان و شامگاهان، روزىِ ویژه خویش را {در بهشت} دارند.

 

ترک ناهار بطور تلویحی در قرآن آمده و بطور صریح در روایات بیان شده

امام جعفر صادق علیه السلام خطاب به فردى که از سوء هضم و درد معده شکایت داشت فرمودند:

« فقط اول روز و اول شب به تغذیه بپرداز و میان صبحانه و شام چیزى نخور که مایه فساد بدن است. مگر گفته‏ خدا را نشنیده‏ اى که مى‏ فرماید: روزى آنان (بهشتیان) بامدادان و شامگاهان است؟»

تشکر از بابای سایت

User Rating: 0 / 5

بسم الله الرحمن الرحیم

چند مدتی است که بابای سایت، جناب آقای ورشابی تلاش بی وقفه ای می کند.

اما چون ایشان با حیا تر از این هستند که گزارش بدهند، بنده بعنوان آدم فضول بیرون سیستم که مدام سیستم محتوی را رصد می کند، گزارشی عرض می کنم

در کلام اول همین رو عرض کنم که کمی به ایشان حسودی ام می شود :)

سایت با سیستم مدیریت محتوی جوملا ساخته شده، سیستمی که حتی از نگاه کردن به آن می ترسم و وقتی داشبورد امکانات اش را ببنید، از پیچیدگی اش حیرت می کنید.

کم استفاده کردن از افزونه ها :

افزونه ها، قطعاتی هستند که روی سیستم مدیریت محتوی نصب می شود، گاهی ممکن است سیستم مدیریت محتوی به روز شود ولی افزونه به روز نشود مثال زدن کمی سخت است. اگر سیستم مدیریت محتوی را ویندوز فرض کنیم، افزونه نرم افزار برایش هست. ممکن است این سیستم مدیریت محتوی، بطور اتوماتیک ارتقا پیدا کند، اما افزونه ارتقا نکند و افزونه و سایت با هم از کار بیافند.

ایشان از افزونه پایه ی جوملا برای بلاگ نویسی که بینهایت راه اندازی اش پردرد سر هست، استفاده کرده اند، به این دلیل که سایت در آینده با مشکل روبه رو نشود.

اتصالات کم به سایت های دیگر

photo_2016-07-05_11-30-26

بنا به فضولی درونی، مدام سیستم های نصب شده روی سایت را چک می کردم. این عکس ، آنالیز ابتدایی سایت است. هر دفعه که می آیم این آنالیز را بررسی می کنم و در کمال مسرت دیده ام این لیست مدام کوچک تر می شود. این کم کردن پیوندها ، مدام سایت را سریع تر می کند.

طراحی مناسب موبایل

آقای ورشابی وسواس عجیبی برای دیدن صفحات در موبایل دارد. حتماً در جریان بهتر دیده شدن بخش های سایت در گوشی بوده اید.

حل شدن مشکلات وبلاگ

وبلاگ قبلی کمی اذیت می کرد. ارسال مطلب پیچیده بود و تایید کامنت ها، پاسخ دادن به کامنت ها و ... کار سختی بود. الان پیچیدگی ها کم شده است.

سئوی عالی سایت

سرچ پذیری به سئوی سایت بستگی دارد. ایشان روی این مهم کار می کنند تا جایی که حرص بنده در آمده است. عکس زیر نوشتار مشابهی در سایت و بلاگم را نشان می دهد، که سایت بالاتر قرار گرفته.

photo_2016-07-05_11-52-13

* تایید سریع

دوستی نوشته بود : به شرطی که کمتر از یک روز واقعا دوره تایید باشه

بدلیل اینکه گاهی مشکلات نت ، کاری پیش میایید، یا حتی نفر در تعطیلات و مرخصی هست، این خواسته فراتر از انتظار می رود.

بطور خلاصه اگر بنده مسئول سایت بودم در قبال این خواسته فحش می دادم!

مشکلات ویرایش گر، فونت، ایمیل زدن کامنت ها بعد از تایید و و و ... هر کدام در جوملا داستانی است. که به لطف خدا همه را حل کردند.

*

در کل دست بنده به لوس بازی نمی رود، یکی بیاید،  شعر و متن مناسبی قرار دهد!

لِیُتَبِّرُوا۟ مَا عَلَوْا۟ تَتْبِیرًا

User Rating: 0 / 5

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَقَضَیْنَا إِلَى بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی الْکِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الأَرْضِ مَرَّتَیْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیرًا

(سوره اسرا، آیه ۴ )

ما به بنى اسرائیل در کتاب (تورات) اعلام کردیم که دو بار در زمین فساد خواهید کرد، و برترى جویى بزرگى خواهید نمود.

*

در زبان شیرین عربی، برای تاکید فعل، یک “ن” به آخر فعل اضافه می کنند.

مثلاً ضرب : زد

ضربَن : کتک سختی زد

و هنگامی که خیلی روی فعل تاکید کنند، از “ن + تشدید” استفاده می کنند. به این تاکید، نون تاکید ثقیله می گویند. در آیه شریفه بالا، افعال فسد و تعل نون تاکید ثقیله گرفته اند.

تُفْسِدُنَّ : یعنی فساد عمیقی می کنید.

تَعْلُنَّ : به شدت دنبال برتری جویی هستید.

اما این پیش بینی یا قضای خداوند، هرگز به معنای جبر نیست، یعنی خداوند متعال بنی اسراییل را مجبور به فساد نکرده، بلکه امکانات برایشان فراهم شده و خودشان فساد می کنند.

فَإِذَا جَآءَ وَعْدُ أُولَىٰهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًۭا لَّنَآ أُو۟لِى بَأْسٍۢ شَدِیدٍۢ فَجَاسُوا۟ خِلَٰلَ ٱلدِّیَارِ ۚ وَکَانَ وَعْدًۭا مَّفْعُولًۭا

(سوره اسرا، آیه ۵ )

هنگامی که نخستین وعده فرا رسد، گروهی از بندگان پیکارجوی خود را بر ضدّ شما میانگیزیم (تا شما را سخت در هم کوبند؛ حتی برای به دست آوردن مجرمان)، خانه‌ها را جستجو می‌کنند؛ و این وعده‌ای است قطعی!

*

هنگام وعده اولی، خداوند بندگانش را ضد این فساد برمی انگیزد.

ترکیب عِبَادًۭا لَّنَآ از زیبا ترین ترکیبات قرآن است. کسانی که با فساد بنی اسراییل برانگیخته شده اند، عبادًا لنا هستند…

ثُمَّ رَدَدْنَا لَکُمُ ٱلْکَرَّهَ عَلَیْهِمْ وَأَمْدَدْنَٰکُم بِأَمْوَٰلٍۢ وَبَنِینَ وَجَعَلْنَٰکُمْ أَکْثَرَ نَفِیرًا

(سوره اسرا، آیه ۶ )

پس [از چندى‌] دوباره شما را بر آنان چیره مى‌کنیم و شما را با اموال و پسران یارى مى‌دهیم و [تعداد] نفرات شما را بیشتر مى‌گردانیم.

*

تمکن مالی بنی اسراییل هم بعد از سرکوب شدن مرتبه اول، از پیش بینی های خداوند است.

اینجا بعد از فساد مرتبه اول بود. قوی می شوند، نفرات جنگی پیدا می کنند، اموالشان زیاد می شود و دوباره بعد از مدتی فساد می کنند.

جالب اینجا است که زمان پیامبر، بنی اسراییل (نسبت به زرتشتیان ایران و مسیحیان روم) چندان متمکن نبودند، اما خداوند از تمکن و فساد آنان در آینده سخن گفته است.

إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکُمْ ۖ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا ۚ فَإِذَا جَآءَ وَعْدُ ٱلْءَاخِرَهِ لِیَسُۥٓـُٔوا۟ وُجُوهَکُمْ وَلِیَدْخُلُوا۟ ٱلْمَسْجِدَ کَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّهٍۢ وَلِیُتَبِّرُوا۟ مَا عَلَوْا۟ تَتْبِیرًا

(سوره اسرا، آیه ۷ )

اگر نیکی کنید، به خودتان نیکی می‌کنید؛ و اگر بدی کنید باز هم به خود می‌کنید. و هنگامی که وعده دوم فرا رسد، (آنچنان دشمن بر شما سخت خواهد گرفت که) آثار غم و اندوه در صورتهایتان ظاهر می‌شود؛ و داخل مسجد (الاقصی) می‌شوند همان گونه که بار اول وارد شدند؛ و آنچه را زیر سلطه خود می‌گیرند، در هم می‌کوبند.

*

ظاهرا در زمانی زندگی می کنیم که فساد مرتبه دوم شان (با تشکیل اسراییل) شروع شده. واقعاً هم متمکن شده اند و تجهیزات جنگی و اطلاعاتی عجیبی هم دارند. اما این آیه نهایت دلگرمی است. که روزی قدس را آزاد خواهیم کرد! و پیروز خواهیم شد و در هم خواهیم کوبیدشان . . .

به مناسبت فتح فلوجه

User Rating: 0 / 5

بسم الله الرحمن الرحیم

چندی پیش دوستان را با خبر شهادت رییس خوابگاه، شهید علیرضا بابایی متأثر کردم. با اینکه از شخصی نوشتن متنفرم، اما دیدم دور از انصاف هست وقتی در غم شریک تان کرده ام در شادی ها شریک نباشیم. هنگام شنیدن خبر فتح شهر فلوجه (جایی که ایشان هنگام شناسایی شهید شد) از ذوق اشک هایم جاری شد و غم  سبک تر شد.

شاید حال و روز بنده (که به هزار بهانه موجه و غیر موجه پای کولر گازی این خطوط را می نگارم) و برخی دوستان در این خطبه از نهج البلاغه آمده باشد.

 

و من کلام له علیه السلام لما أظفره الله بأصحاب الجمل

وَ قَدْ قَالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحَابِهِ وَدِدْتُ أَنَّ أَخِی فُلَاناً کَانَ شَاهِدَنَا لِیَرَى مَا نَصَرَکَ اللَّهُ بِهِ عَلَى أَعْدَائِکَ

فَقَالَ لَهُ علیه السلام أَ هَوَى أَخِیکَ مَعَنَا فَقَالَ نَعَمْ قَالَ فَقَدْ شَهِدَنَا وَ لَقَدْ شَهِدَنَا فِی عَسْکَرِنَا هَذَا أَقْوَامٌ فِی أَصْلَابِ الرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ النِّسَاءِ سَیَرْعَفُ بِهِمُ الزَّمَانُ وَ یَقْوَى بِهِمُ الْإِیمَانُ

 

هنگامی که حضرت به اصحاب جمل پیروز شدند . . .

یکی از یارانش گفت: کاش فلان برادرم شاهد پیروزیت بر دشمن بود. امام فرمود: «آیا دل برادرت با ماست». گفت: آری. فرمود: او با ما و در جمع یاران ماست، و بالاتر آنکه گروه هایی که در پشت پدران و زهدان مادرانند، در شمار این سپاهند که بزودی زمانه آنان را به صحنه آورَد و ایمان بدانان نیرو گیرد.