لن تنالو البر حتی تنفقوا مما تحبون*

User Rating: 0 / 5

میگویند "بر" جناب امیرالمومنینند...

به همین دلیل است که "بر" "من آمن بالله" و ... است

"کسی" است...

همه "برّ" در وجود ایشان خلاصه است و راه نیل به ایشان انفاق است... از آنچه دوستش می دارید

 

* 92 آل عمران

گل سر سبد دستاوردها

User Rating: 0 / 5

بسم الله

 

«یا ایها الذین امنوا انفقوا من طیبات ما كسبتم ...» 267 بقره

اى كسانى كه ایمان آؤرده ‏اید، از بهترین مواهب و نعمت هایى كه به دست آوردید انفاق كنید 
 
بهترین دستاوردتون که باب طبعتونه و مایه خرسندیتونه چیه؟
از اون انفاق کنید... باهاش سوراخهای اطرافتونو پر کنید
 

روزهای سخت برای همه هست...

User Rating: 0 / 5

 

ام حسبتم ان تدخلوا الجنه و لما یاتکم مثل الذین خلوا من قبلکم مستهم الباساء و الضراء و زلزلوا حتى یقول الرسول و الذین ء امنوا معه متى نصر اللّه . الا ان نصر اللّه قریب -214 بقره


آیا مى پندارید بدون اینکه آنچه بر سر اقوام و ملل گذشته آمد بر سر شما آید داخل بهشت می شوید؟ ( نه ممکن نیست. شما نیز مانند آنها امتحان خواهید شد) آنها آنچنان آزمایش سختى شدند که لرزیدند... حتى رسول و کسانی که با او ایمان آوردند گفتند: پس نصرت خدا چه وقت است آنگاه به ایشان گفته شد: آگاه باشید که نصرت خدا نزدیک است.

نیکوکاری کیست نه چیست

User Rating: 0 / 5

لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلآئِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّآئِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاء والضَّرَّاء وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ - 177 بقره 

نیکوکارى به این نیست که به مشرق و مغرب رو کنید، لیکن نیکوکاری "کسى " است که به خدا و روز رستاخیز و فرشتگان و کتاب آسمانى و پیامبران ایمان آورده و مال خود را در راه دوستى خدا به خویشان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه و سائلان و بردگان انفاق کند و نماز را برپا دارد و زکات را بپردازد و (همچنین) کسانی که به عهد خود- به هنگامی که عهد بستند- وفا می کنند و در برابر محرومیتها و بیماریها و در میدان جنگ، استقامت به خرج می دهند. اینها کسانی هستند که راست می گویند و اینها عاشقانند!

 

حافظ اگر قدم زني در ره خاندان به صدق                    بدرقه رهت شود همت شحنه نجف

روشن و آمرانه

User Rating: 0 / 5

 

وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ -197 بقره

و توشه برداريد، كه بهترين توشه‌ها تقوی است اى خردمندان، عشق بورزید...

 

قال علی علیه السلام: أَلاَ وَ إِنَّ مِنَ النِّعَمِ سَعَةَ الْمَالِ وَ أَفْضَلُ مِنْ سَعَةِ الْمَالِ صِحَّةُ الْبَدَنِ وَ أَفْضَل مِنْ صِحَّةِ الْبَدَنِ تَقْوَى الْقَلْبِ;

آگاه باشيد كه يكى از نعمت هاى مهم الهى وسعت مال است و از وسعت مال برتر صحت بدن است و از صحت بدن برتر تقواى قلب است.

دلبستگی

User Rating: 0 / 5

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ 164 بقره

 

سمیرا در جلسه تفسیر سوره علق می گفت خلق الانسان من علق یعنی انسان جوری خلق شده که باید به یک چیزی خیلی علاقه داشته باشه...

 

#روز_دوم

کوک چهارم...

User Rating: 0 / 5

وَلَا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ  إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِير ٌ237 بقره

و فزون بخشی و نیکوکاری (فضل) را در میان خودتان فراموش نکنید که خدا به آنچه انجام می دهید، بیناست.

 

این متن را یک جایی خواندم...

 

یک روز بعد از پایان کلاس مثنوی، استاد علامه جعفری فرمودند: من خیلی فکر کردم و به این جمع‌بندی رسیده‌ام که رسالت هزار پیغمبر در عبارتی خلاصه می‌شود و آن "کوک چهارم" است...

جمع مریدان با چشم‌هایی گرد، پرسان بودند که "کوک چهارم" چیست!؟

علامه با آن لهجه‌ی شیرین در تمثیل شرح می‌دهند که: کسی کفشش را برای تعمیر، نزد کفاش می‌برد. کفاش با نگاهی می‌گوید این کفش سه کوک می‌خواهد و هر کوک مثلاً ده تومان و خرج کفش می‌شود سی تومان...

مشتری هم قبول می‌کند. پول را می‌دهد و می‌رود تا ساعتی دیگر برگردد و سوار کفش تعمیر شده بشود. 

کفاش دست ‌به ‌کار می‌شود. کوک اول، کوک دوم و در نهایت، کوک سوم و تمام...

اما ... اما با یک نگاه عمیق در می‌یابد اگر چه کار تمام است، ولی یک کوک دیگر اگر بزند، عمر کفش، بیش‌تر می‌شود و کفش، کفش‌تر خواهد شد.

از یک‌سو، قرار مالی را گذاشته و نمی‌شود طلبِ اضافه کند و از سوی دیگر، دو دل است که کوک چهارم را بزند یا نزند...

او میان نفع و اخلاق، میان دل و قاعده‌ی توافق، مانده است...

یک دوراهی ساده که هیچ کدام خلاف عقل نیست...

اگر کوک چهارم را نزند، هیچ خلافی نکرده؛ اما اگر بزند، به رسالت هزار پیامبر تعظیم کرده...

اگر کوک چهارم را نزند، روی خط توافق و قانون، راه رفته؛ اما اگر بزند، صدای لبیک او، آسمان اخلاق را پر خواهد کرد...

 

دنیا پر از فرصت کوک چهارم است، و من و تو کفاش‌های دو دل...

وقتش شده...

User Rating: 0 / 5

بسم الله الرحمن الرحیم

یک.وَ بَشِّرِ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنّات تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ کُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَة رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذی رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ... -25بقره

 به کسانى که ایمان آورده، و عمل صالح انجام داده اند، بشارت ده که باغ هائى از بهشت براى آنهاست که نهرها از زیر درختانش جاریست. هر زمان که میوه اى از آن، به آنان داده شود، مى گویند: "این همان است که قبلاً به ما روزى داده شده بود"

وقتش شده بهشتمان را بسازیم و رزق بهشتیمان را جستجو کنیم

 

دو.فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ فَتابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ‌ -37 بقره

پس آدم از سوى پروردگارش كلماتى دريافت كرد، (وبا آن كلمات توبه كرد،) پس خداوند لطف خود را بر او بازگرداند. همانا او توبه‌پذير مهربان است.

وقتش شده مثل آدم توبه کنیم

 

سه.أَوْفُواْ بِعَهْدِى أُوفِ بِعَهْدِكُمْ -40 بقره

وقتش شده به عهدها وفا کنیم

 

چهار. وَ إِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هذِهِ الْقَرْیَةَ فَکُلُوا مِنْها حَیْثُ شِئْتُمْ رَغَداً وَ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَکُمْ خَطایاکُمْ وَ سَنَزیدُ الْمُحْسِنین‌ -58 بقره

و [به یاد آرید ] هنگامی را که گفتیم: "بدین شهر درآیید ، و از هر کجای آن خواستید ، فراوان بخورید ، و سجده کنان از در  درآیید، و بگویید: [حطه] گناهان ما را بریز. تا خطاهای شما را ببخشاییم ، و [ پاداش ] نیکوکاران را خواهیم افزود."

وقتش شده بگوییم حطه و وارد مهمانی شویم

 

پنج. بَلي‏ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ- 112 بقره

آرى هر کس که خود را با تمام وجود به خدا تسلیم کند و نیکوکار باشد پس مزد وى پیش پروردگار اوست و بیمى بر آنان نیست و غمگین نخواهند شد  

وقتش شده که سر نهیم و از هرچه ترس و غم آزاد شویم

 

شش. صِبْغَةَ اللَّهِ  وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً ۖ وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ -138 بقره

رنگ خدایی (بپذیرید! ) و چه رنگی از رنگ خدایی بهتر است؟! و ما تنها او را عبادت می‌کنیم.

وقتش شده رنگ های زشت و اضافه را بشوییم و همرنگ خدا شویم...

 

پ.ن. این یادداشت از قرائت امروز جز یک و به درخواست الهام عزیز نگاشته شده... امیدوارم به رسم باشگاه نور بر این سفره چیزی بیفزایید. اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم

در ستایش تعاونوا علی البر والتقوی

User Rating: 0 / 5

سلام به همه و عیدهمگی مبارکها
 
این روزها لابلای دست و پنجه نرم کردن با یک ویروس بداخلاق آنفلوانزا، برای سخنرانیم تو پنل جایزه مصطفی در مورد این تحقیق میکردم که چی شد یهو اون همه پیشرفت و دستاورد علم و فناوری مسلمانان که جهان را تحت تاثیر قرار داده بود متوقف شد
کلی مقاله و مصاحبه از اساتید تاریخ و اسلام شناسهای سرشناس جهان خوندم. از کسانی که اصلا قائل نبودند به اینکه خبر خاصی بوده گرفته تا کسانی که با جزییات و مستندات اثر تک تک دانشمندها رو بررسی کرده بودند... از کسانی که می گفتند اصولگرایی اسلامی کلا با پیش فرضهای علم مدرن مشکل داره و دنبال شبه علمه تا کسانی که معتقد بودند نوستالژی درخشش علمی میتونه یکبار دیگه باعث بشه بدرخشیم... اما این سوال که چرا تولید علم موثر دانشمندان مسلمان متوقف شد کمتر جواب قانع کننده ای داشت.
 
جمع بندی مطالب  البته خیلی تکان دهنده بود...
این مسئله دو تا علت مهم داشته یکی اینکه جنگهای متعدد شبکه های ارتباطی بین مراکز علم و فناوری را خراب کرده یعنی شبکه های علمی بین دانشمندها خراب شد
علت مهم دوم اینکه پول تحقیقات علمی را سلطان و خلیفه میداده و هر وقت اون دیگه نمی خواسته یا نمیتونسته بده کارهای علمی متوقف میشده
برعکس غربیها که دانششونو تبدیل به دستاوردهای قابل فروش میکردند که باعث میشده فعالیتهای علمی استقلال مالی نسبی داشته باشند
 
این تلاش ناقابل را از طرف همه دانشمندان باارزش مسلمان تاریخ که تحت تعالیم حضرت پیامبر مهربانی و دانایی و فرزند دانشمندش جناب جعفر بن محمد صادق در تعالی بشریت نقش آفرینی کردند بااحترام به شما تقدیم می کنم

حکیمه

User Rating: 0 / 5

به نام خدا

یک- حکیمه، دختر امام جواد علیه السلام ونوه امام رضای رئوف است که چهار امام شیعه (امام جواد، امام هادی، امام عسکری و امام مهدی) علیهم السلام را درک کرده است. گفته‌اند او عهده‌دار آموزش و امور نرجس خاتون مادر امام زمان و شاهد ولادت امام دوازدهم شیعیان بوده است. بنابر منابع شیعه، حکیمه در زمان غیبت صغری ایشان را ملاقات کرده و رابط مردم با امام زمان بوده و برخی از روایات مربوط به ایشان از وی نقل شده است. عالمان و مورخان شیعه از وی به نیکی یاد کرده و ستوده‌اند. مقبره وی در سامرا و در حرم عسکریین است.

در آداب پیاده روی (ساقی سبو به دست و خماران به التماس)

User Rating: 0 / 5

در آداب پیاده روی

بعضی چیزها هست که یک اتفاق در زندگی نیست..همه زندگی است..یعنی اسلام می خواهد آنها  در یک جهان ایده آلی همه زندگی ما آن کار... آن اتفاق باشد... مثلا نماز... نماز البته برای خیلی از ما یک کار است که انجام می دهیم و تمام می شود... اما چشم انداز "الَّذِینَ هُمْ عَلَی صَلاَتِهِمْ دَائِمُونَ" هست... یا مثلا زیارت... یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلى رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقِیهِ (هان اى انسان! راستى که تو با رنج و تلاش بسیارى به سوى پروردگارت پیش مى روى و او را دیدار خواهى نمود. انشقاق6) و "الیه المصیر" های قرآن که انگار می گوید همه زندگی تلاشی برای شدن "صیرورت" است و همه سختی راه به خوشی آخرش که "فملاقیه" است می ارزد....
چهار آیه از ریشه مشی در قرآن را به همه روندگان باشگاه قرآنی نور تقدیم میکنم.
و عبادالرحمان الذین یمشون علی الارض هونا (فرقان63)... باید اهل (پیاده رفتن، قدم برداشتن) سبکبارانه بود و... اقصد فی مشیک (لقمان19) در راه رفتن میانه روی کرد... و برای رفتن نور داشت... يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِکُمْ کِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يَجْعَلْ لَکُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَ يَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ (28حدید) اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، تقوا پیشه کنید و به پيامبر او بگرويد تا از رحمت خويش شما را دو بهره عطا كند و براى شما نورى قرار دهد كه با آن راه سپريد و بر شما ببخشايد، و خدا آمرزنده مهربان است. أَ فَمَنْ يَمْشي‏ مُکِبًّا عَلي‏ وَجْهِهِ أَهْدي‏ أَمَّنْ يَمْشي‏ سَوِيًّا عَلي‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (ملک22) پس آيا آن كس كه نگونسار راه مى‌پيمايد هدايت يافته تر است يا آن كس كه ايستاده بر راه راست مى‌رود؟

اصول گرایی به سبک مسلم ابن عقیل

User Rating: 0 / 5

عبیدالله بن زیاد برای عیادت شریک بن اعور -که از شیعیان امیرالمؤمنین بود و در بستر بیماری در خانه هانی به سر می‌برد- به خانه هانی آمد. پیش از آمدن او، به پیشنهاد شریک بن اعور قرار شد مسلم در جایی پنهان شود و در زمان مناسب عبیدالله بن زیاد را به قتل رساند. هنگامی که ابن زیاد به خانه هانی آمد، مسلم بن عقیل از کشتن او امتناع کرد.( دانشنامه امام حسین، ج4، ص 175-176)

وقتی به او گفتند: چرا از این صندوقخانه بیرون نیامدی که شر او را از سر مسلمین کم کنی؟ گفت: همان وقت به فکر حدیث پیغمبر افتادم: اَلاْیمانُ قَیَّدَ الْفَتْکَ ایمان اجازه نمی دهد که مسلمان ولو به آن کسی که بیرون مرز دینی خودش هست تجاوز کند.

اگربا کمی توجیه این اصل را زیر پا گذاشته بود شاید اصلا حادثه کربلا اتفاق نمی افتاد . اما مسلم این کار را نمی کند چون متعلق به مکتبی است که که معیار دارد و به دشمن شبیخون نمی زند حتی اگر خودش کشته شود.

این خانواده عجیب: اطعام

User Rating: 0 / 5

ابراهیم خلیل علیه السلام چون می خواست چیزی بخورد، یک یا دو میل می رفت تا کسی را بیابد که با او غذا بخورد و او را «پدر مهمانان» لقب دادند. از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پرسیدند: حج مقبول چیست؟ فرمود: اطعام طعام و خوبی کلام. و فرمود: هر که سه نفر مسلمان را طعام دهد خداوند او را از سه بهشت در ملکوت آسمان ها اطعام خواهد کرد. فردوس، و بهشت عدن و درخت طوبی که در بهشت عدن روئیده و خداوند به دست( لطف ) خود آن را کاشتهاست. امام صادق علیه السلام فرمود: هر که مؤمنی را سیر کند بهشت بر او واجب است و فرمود: هر که مؤمنی را اطعام کند تا سیر شود هیچ یک از خلق خدا نمی داند بزرگی اجر او در آخرت چه قدر است، نه فرشته ای مقرب و نه پیامبری مرسل و تنها خدای ربّ العالمین می داند.

از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله پرسیدند: ایمان چیست؟ فرمود: اطعام کردن و ِاشکار سلام گفتن و فرمود: در بهشت غرفه هایی است که درون آن ها از بیرون و بیرون آن ها از درون دیده می شود. کسانی از امت من در آن ها جای می گیرند که نیکو سخن گویند و اطعام طعام کنند و سلام را بلند ادا نمایند، و شب هنگام که مردم در خوابند نماز گزارند و نیزفرمود: از محبوب ترین اعمال در پیشگاه خدای تعالی: سیر کردن مؤمن گرسنه و رهایی بخشیدن او از رنج و اندوه او و اداء قرض اوست وفرمود: خداوند، اطعام در راه خدا را دوست دارد و کسی را که در راه خدا اطعام می کند دوست دارد و ورود برکت در خانه وی از فرو رفتن کارد در کوهان شتر سریع تر است و فرمود: بهترین شما کسی است که اطعام کند و فرمود: هر که برادر مؤمن خود را طعام دهد تا سیر شود و آب دهد تاسیراب شود خداوند او را به اندازه هفت خندق، که فاصله هر دو خندق، پانصد سال راه باشد، از جهنم دور کند.

در خبر است که: خدای تعالی در قیامت به بنده خود گوید: فرزند آدم! ترسیدی و مرا اطعام نکردی. بنده گوید: خداوندا! چگونه تو را که ربّ العالمین هستی اطعام می کردم؟ می فرماید: برادرت گرسنه بود و سیرش نکردی، که اگر او را اطعام می کردی مرا اطعام کرده بودی و فرمود: هر که مؤمن تشنه ای را سیراب کند، خداوند او را از رحیق مختوم (شراب سر به مهر بهشتی) بنوشاند.

فرمود: هر که مؤمنی را از جایی که در دسترس اوست شربت آبی بنوشاند، خداوند او را به هر شربت آبی هفتاد هزار حسنه می دهد و اگر از جایی که آب در دسترس نیست آب دهد مثل این است که ده برده از فرزندان اسماعیل را آزاد کرده است.

«شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هائل»

User Rating: 0 / 5

hosain

ای حسین!
با تو چه بگویم ؟

«شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هائل»

و تو ای چراغ راه، ای کشتی رهایی، ای خونی که از آن نقطه صحرا، جاودان می‌طپی، و می‌جوشی، و در بستر زمان جاری هستی، و بر همه نسل‌ها می‌گذری، و هر زمین حاصلخیزی را سیراب خون می‌کنی، و هر بذر شایسته را، در زیر خاک، می‌شکافی و می‌شکوفایی، و هر نهال تشنه‌ای را به برگ و بار حیات و خرمی می‌نشانی.

ای آموزگار بزرگ شهادت !
برقی از آن نور را بر این شبستان سیاه و نومید ما بیفکن، قطره‌ای از آن خون را در بستر خشکیده و نیم مرده ما جاری ساز، و تفی از آتش آن صحرای آتش خیز را به این زمستان سرد و فسرده ما ببخش.

ای که “مرگ سرخ” را برگزیدی تا عاشقانت را از “مرگ سیاه” برهانی، تا با قطره خونت، ملتی را حیات بخشی، و تاریخی را به طپش آری، و کالبد مرده و فسرده عصری را گرم کنی، و بدان جوشش و خروش زندگی و عشق و امید دهی!

ایمان ما ، ملت ما ، تاریخ فردای ما ، کالبد زمان ما

“به خون تو محتاج است “

دکتر علی شریعتی

ستاره قطبی من

User Rating: 0 / 5

Polaris

برای حضرت سیدالشهدا علیه السلام

 من تو را ستاره قطبى خويش كردم
و ديگر هرگز راهم را در سفر زندگى گم نخواهم كرد
و هركجا روم تو آنجا حضور دارى
و فيض و بركت خود را چون هاله اى به دور من حلقه مى زنى
و چهره تو پيوسته در پيش چشمهاى باطن من ظاهر است
و اگر يك لحظه چشم از تو برگيرم، گويى چشم از جهان درون خويش بسته ام
و هر زمان كه قلب من در مرز گمراهى قدم گذارد
تنها يك نگاه تو كافى است كه از خويشتن شرمنده شود.

 

"My Pole Star"
I have made you the pole star of my life
I shall never lose my way in this sea.
Wherever I go
You always shine in my view
And shed light from your anxious eyes.
Secretly in my mind
Your image is always alive
I lose my bearings
When I lose your sight
When my heart wants to stray
Along a wrong way
Your remembrance fills it with shame.
Rabindranath Tagore

شعراز رابيندرانات تاگور
ترجمه حسین الهی قمشه ای

زیرشمشیرغمش رقص کنان باید رفت

User Rating: 0 / 5

shamshir gham

عمیق ترین غم آدمی ، غم هبوط است، غم رانده شدن از بهشت دیدار، غم دوری از او که روحش را در ما دمیده، غم عاشقانه دور بودن از آنکه تکه ای از خودش را درما جا گذاشته .....
این است که در اوج لذت ها و خوشی های این دنیا یک کمی که روراست باشیم، دلتنگیم.....
یک غم بی دلیلی همیشه آن ته دل خیلی هاست ته دل مؤمنان بیشتر.....
دنیا زندان دوری است و امید بخش ترین اتفاق آن یافتن کمکی برای برگشتن به بهشت دیدار است.


یا اباعبدالله
می گویند از بین راه های بازگشت راه شما از همه وسیع تر و سهل الوصول تر است.
می گویند قدمت استفاده از این راه به جد ما حضرت آدم (ع) می رسد..... می گویند شما برای اینکه این راه را باز نگه دارید خیلی زحمت کشیده اید و خیلی مصیبت دیده اید.
ما جداً شرمنده روی ماه شما و خانوادۀ محترم و عزیز شما هستیم که به خاطر ما اینهمه آزار و مصیبت دیده اید.
میدانیم که مثل جد بزرگوارتان هیچ دغدغه ای بزرگتر از هدایت ما و هدر نرفتن استعدادهای ما را نداشته اید.
می دانیم که با چقدر بزرگواری و صبر و ادب این مصایب را برای راه افتادن و رسیدن ما تحمل فرموده اید... و می دانیم در این راه سنگ تمام گذاشته اید...

کشتی نجاتی ساخته اید وسیعتر و سریعتر از همه نورهای مقدس...


یااباعبدالله
می دانیم که در راه عبد شدن برای همه پدری میکنید... سرمایه می دهید مراقبت می کنید گره گشایی می کنید..
باشما دلتنگی و اندوه و شوق رسیدن با هم آمیخته می شود. و آنگاه اشک امان نمی دهد...

ای باداگربه گلشن احباب بگذری (یک یادآوری شیرین)

User Rating: 0 / 5

آیا زمان مضارع افعال این آیات و پیوستگی وقوع این اتفاقات، برای خیلی ذوق کردن (غیر مودبانه:مردن از خوشی) کافی نیست؟

إِنَّ الْأَبْرَارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُورًا ﴿۵﴾
به يقين ابرار و نيكان از جامى مى ‏نوشند كه با عطر خوشى آميخته است (۵)

عَيْنًا يَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَهَا تَفْجِيرًا ﴿۶﴾
چشمه‏ اى كه بندگان خدا از آن مى ‏نوشند و [به دلخواه خويش] جاريش مى كنند (۶)

يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَيَخَافُونَ يَوْمًا كَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيرًا ﴿۷﴾
بندگانى كه به نذر خود وفا میکنند و از روزى كه گزند آن فراگيرنده است مى‏ ترسند (۷)

وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا ﴿۸﴾
و به [پاس] دوستى [خدا] بينوا و يتيم و اسير را خوراك مى‏ دهند (۸)

السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعَ الرِّسَالَةِ
وَ مُخْتَلَفَ الْمَلائِكَةِ وَ مَهْبِطَ الْوَحْيِ وَ مَعْدِنَ الرَّحْمَةِ
وَ خُزَّانَ الْعِلْمِ وَ مُنْتَهَى الْحِلْمِ وَ أُصُولَ الْكَرَمِ
وَ قَادَةَ الْأُمَمِ وَ أَوْلِيَاءَ النِّعَمِ وَ عَنَاصِرَ الْأَبْرَارِ

 

ساقی به نور باده برافروز جام ما
مطرب بگو که کار جهان شد به کام ما
ما در پیاله عکس رخ یار دیده‌ایم
ای بی‌خبر ز لذت شرب مدام ما
هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق
ثبت است بر جریده عالم دوام ما

زیارت غدیریه امام هادی علیه السلام

User Rating: 0 / 5

یک زیارت بی نظیر است که در آن به حداقل سی و دو آیه قرآن اشاره شده است. شیخ عبّاس قمی در مفاتیح الجنان در مورد این زیارت نوشته ‌اند: روایت شده به خواندن آن زیارت، در هر وقت و هر کجا که شخص باشد…بخشی از زیارت
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ سَيِّدَ الْوَصِيِّينَ وَ أَوَّلَ الْعَابِدِينَ وَ أَزْهَدَ الزَّاهِدِينَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ وَ صَلَوَاتُهُ وَ تَحِيَّاتُهُ أَنْتَ مُطْعِمُ الطَّعَامِ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينا وَ يَتِيما وَ أَسِيرا لِوَجْهِ اللَّهِ لا تُرِيدُ مِنْهُمْ جَزَاءً وَ لا شُكُورا وَ فِيكَ أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى:( وَ يُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ) وَ أَنْتَ الْكَاظِمُ لِلْغَيْظِ وَ الْعَافِي عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ وَ أَنْتَ الصَّابِرُ فِي الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حِينَ الْبَأْسِ وَ أَنْتَ الْقَاسِمُ بِالسَّوِيَّةِ وَ الْعَادِلُ فِي الرَّعِيَّةِ وَ الْعَالِمُ بِحُدُودِ اللَّهِ مِنْ جَمِيعِ الْبَرِيَّةِ وَ اللَّهُ تَعَالَى أَخْبَرَ عَمَّا أَوْلاكَ مِنْ فَضْلِهِ بِقَوْلِهِ:
سلام بر تو اى امير مؤمنان و سرور جانشينان،و رأس عبادت ‏كنندگان،و پارساترين پارسايان، و رحمت خدا و بركات و درودها و تحيّاتش بر تو باد، تويى خوراننده طعام، به درمانده و يتيم و اسير تنها به خاطر محبت و خشنودى خدا،كه از آنها پاداش و سپاسى نمى‏خواستى، و خداى تعالى در حق تو چنين گفت: ديگران را بر خود ترجيح مى‏دهند، گرچه خود به آن نیازمند باشند،هركه از شح نفسش محفوظ ماند پس از رستگاران خواهد بود، تويى فروبرنده خشم، و گذشت ‏كننده از مردم، و خدا نيكوكاران را دوست دارد، تويى صبركننده‏ در تنگدستى و پريشان ‏حالى و به هنگام جنگ، تويى بخش كننده به برابرى، و دادگر در ميان‏ ملّت، و آگاه به مقرّرات خدا، از ميان همه انسانها، خداى تعالى خبر داد از آنچه سزاوار كرده تو را از فضلش به گفته‏ اش:
أَ فَمَنْ كَانَ مُؤْمِنا كَمَنْ كَانَ فَاسِقا لا يَسْتَوُونَ أَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ جَنَّاتُ الْمَأْوَى نُزُلا بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ )وَ أَنْتَ الْمَخْصُوصُ بِعِلْمِ التَّنْزِيلِ وَ حُكْمِ التَّأْوِيلِ وَ نَصِّ الرَّسُولِ وَ لَكَ الْمَوَاقِفُ الْمَشْهُودَةُ وَ الْمَقَامَاتُ الْمَشْهُورَةُ وَ الْأَيَّامُ الْمَذْكُورَةُ يَوْمَ بَدْرٍ وَ يَوْمَ الْأَحْزَابِ إِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا هُنَالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزَالا شَدِيدا وَ إِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلا غُرُورا.
آيا كسى‏كه مؤمن است همانند كسى است كه فاسق است؟هرگز برابر نيستند. امّا كسانى كه‏ ايمان آورده ‏اند،و كار شايسته كردند،براى آنها بهشتهایی است جايگاه جهت پذيرايى به پاداش آنچه انجام دادند، و تويى‏ اختصاص يافته به علم قرآن، و حكم تأويل، و صريح گفتار پيامبر، و برای توست موقعيتهاى گواهى شده، و مقامات مشهور، و روزهاى ياد شده، روز بدر، و روز احزاب‏ آن زمان كه چشمها منحرف، و جانها به گلوها رسيد، و به خدا گمان مى‏برديد، گمانهاى گوناگون، در آنجا اهل ايمان آزمايش شدند، و دچار تزلزل گشتند تزلزل سخت.آن هنگام اهل نفاق و آنان‏كه در دلهايشان بيمارى‏ بود گفتند: خدا و رسولش جز فريب به ما وعده ندادند.

انگور ضریح تو به جوش آمده انگار

User Rating: 0 / 5

 انگور ضریح تو به جوش آمده انگار 
غل می زند از عشق تو ای حضرت دلدار 

angoor zarih

امروز که دلم سخت هوای نجف کرده، شمارا مهمان انگور حرم امیرالمومنین میکنم .نقش برجسته عجیب و زیبای ضریح حضرت امام المتقین انگور است.. روی قبرمطهر با یاقوت و مروارید خوشه ی انگوراست.. کاشی های قدیمی صحن هم سبد انگور دارند ..روی نرده های چوبی که برا جدا کردن فضاها استفاده می شود نقش انگور کنده شده است ...جالب بود که وقتی در جستجوی یک شعر انگوری برآمدم دیدم این نکته مورد توجه واقع شده هرچند شاعر بعضی اشعار را پیدا نکردم...

طرح انگور ضریح تو به یادم آورد
که در میکده ات رو به خلایق باز است
احمد علوی
در معطل شدن بوسه به انگور ضریح
لذتی هست که در سجده طولانی نیست

از ضریح ات خوشه ی انگور بیرون آمده
میوه بیرون زده از باغ حق عابر است

حک شد انگور به قاموس ضریحت یعنی
حَرَمت قد همه باده خوران، مِی دارد
زهرا آراسته نیا

ناکام کسی بوده که سرتاسر عمرش
انگور ضریح نجفت را نچشیده ...
س_ر_هاشمی
درد ما درد خمارى‌ست، که با یک بوسه
روى انگور ضریح تو دوا مى‌گردد
محمدسعید میرزایی

هدیه تولد باشگاه

User Rating: 0 / 5

پروردگار تو مى داند كه تو و گروهى از مؤمنين كه با تو هستند نزديك از دو ثلث شب و گاهى نصف آن و گاهى ثلث آن را زنده مى داريد و خدا كه تقدير كننده شب و روز است مى داند كه تشخيص دو ثلث و نصف و ثلث در براى شما ممكن نيست به همين جهت بر شما بخشود از اين پس هر مقدار كه برايتان ميسر است از قرآن بخوانيد. و نيز مى داند كه براى شما بيمارى پيش مى آيد عده اى به سفر مى روند تا از رزق خدا به دست آورند جمعى ديگر در راه خدا جنگ مى كنند در چنين احوال نيز هر مقدار كه مى توانيد از قرآن بخوانيد و نماز بپا بداريد و زكات بدهيد. و به خدا وام دهيد وامى نيكو و بدانيد آنچه از كارهاى خير مى كنيد و از پيش براى خود مى فرستيد نزد خدايش مى يابيد، اما بهتر از آنچه كه كرديد و با اجرى عظيم تر. و از خدا طلب مغفرت كنيد كه خدا آمرزنده و رحيم است (20)
مزمل

یادآوری

User Rating: 0 / 5

«احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی »که از بزرگان اصحاب امام رضا علیه السلام محسوب می شود نقل می کند من با سه تن دیگر از یاران امام خدمتش شرفیاب شدیم، و ساعتی نزد امام نشستیم، چون خواستیم باز گردیم امام به من فرمود: ای احمد! تو بنشین. همراهان من رفتند و من خدمت امام ماندم و سؤالاتی داشتم بعرض رساندم و امام پاسخ می فرمودند، تا پاسی از شب گذشت، خواستم مرخص شوم، فرمود: می روی یا نزد ما می مانی؟
عرض کردم: هر چه شما بفرمائید، اگر بفرمائید بمان می مانم و اگر بفرمائید برو می روم.
فرمود: بمان، و اینهم رختخواب (و به لحافی اشاره فرمود) .آنگاه امام برخاست و به اطاق خود رفت. من از شوق به سجده افتادم و گفتم: سپاس خدای را که حجت خدا و وارث علوم پیامبران در میان ما چند نفر که خدمتش شرفیاب شدیم تا این حد به من محبت فرمود. 
هنوز در سجده بودم که متوجه شدم امام به اطاق من باز گشته است، برخاستم. حضرت دست مرا گرفت و فشرد و فرمود:
ای احمد! امیر مؤمنان علیه السلام به عیادت «صعصعة بن صوحان » (که از یاران ویژه ی آن حضرت بود) رفت، و چون خواست برخیزد فرمود: «ای صعصعه! از اینکه به عیادت تو آمده ام به برادران خود افتخار مکن- عیادت من باعث نشود که خود را از آنان برتر بدانی- از خدا بترس و پرهیزگار باش، برای خدا تواضع و فروتنی کن خدا ترا رفعت می بخشد»
معجم رجال الحدیث ج 2 ص 237- رجال کشی ص 588

یا ولی من استولاه

User Rating: 0 / 5

از امام رضای رئوف نازنین برای امام مهدی جانها فدای او باد

أللّهمّ أصلح عبدک و خلیفتک بما أصلحت به أنبیائک و رسلک و حفّه بملائکتک و أیّده بروح القدس من عندک و اسلکه من بین یدیه و من خلفه رصدا یحفظونه من کلّ سوء و أبدله من بعد خوفه أمنا یعبدک لایشرک بک شیئا ولاتجعل لأحد من خلقک علی ولیّک سلطانا وائذن له فی جهاد عدوّک و عدوّه واجعلنی من أنصاره إنّک علی کلّ شی ء قدیر.


خداوندا! [امور] بنده و جانشین ات را اصلاح کن، آنچنانکه [امور] پیامبران و رسولات را اصلاح کردی؛ او را با فرشتگانت دربر گیر و با روح القدس از جانب خودت یاری کن؛ در پشت سر و پیش روی نگهبانانی قرار ده که او را از بدی در امان دارند؛ بیم و نگرانی او را تبدیل به امنیت و آرامش کن تا تنها تو را بپرستد و کسی را برای تو شریک نگیرد؛ هیچیک از آفریدگانت را بر ولیّ ات مسلط مساز؛ اجازه جهاد با دشمنان تو و دشمنان خودش را به او عطا کن و مرا از یاران او قرار ده؛ چرا که تو بر همه چیز توانایی.
ازابوجعفر محمدبن الحسن (شیخ طوسی)، مصباح المتهجّد، ص326. به نقل از: معجم أحادیث الإمام المهدی(ع)، ج4، ص171.