وجه دوم نصب در آیهٔ ۱ نساء چه معنی‌ای می‌دهد؟ (۷۲)

بیشتر
4 سال 6 ماه پیش #293 توسط علیرضا فرشچی
﴿يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثيراً وَ نِساءً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَيْكُمْ رَقيباً ۝١ النساء﴾
وجه دوم نصبی که برای «الارحام» ذکر فرمودید این بود که عطف به محل جار و مجرور باشد. حالا معنیش چه می‌شود؟

چون مثلا در آیهٔ وضو می‌دانیم که ارجل مستقیما مفعول مسح واقع شده‌است ولی راس با واسطهٔ ب‍ چنین شده‌است و این بـ طبق روایت‌ها افادهٔ بعضیت می‌کند.

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

بیشتر
4 سال 6 ماه پیش #303 توسط امیر ذوقی
نحویون در امثال «مررتُ بزیدٍ و عمرٍو»، «مررتُ بزید و عمرًا» را نیز جایز دانسته اند. چرا که کلا فَضَلات در محلّ نصب هستند و جارّ و مجرور نیز از فَضَلاتند. حال می توان در عطف به جارّ و مجرور به محلّ آن که نصب است، نظر داشت.
لزوماً تفاوت معنایی با هم ندارند.

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.