نقش «خالدين فيها» در آیهٔ ۱۳ نساء (۷۴)

بیشتر
3 سال 11 ماه پیش #328 توسط علیرضا فرشچی
﴿تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ ۝١٣ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ ناراً خالِداً فيها وَ لَهُ عَذابٌ مُهينٌ ۝١٤ النساء﴾
درر آیهٔ ۱۳ تعبیر «خالدین» آمده‌است و در آیهٔ ۱۴ تبعیر «خالدا». در آیهٔ ۱۴ خالدا حال برای مفعول به «يدخله» است. اما در آیهٔ ۱۳ نمی‌توان «خالدين» را حال برای مفعول «يدخله» را در نظر گرفت زیرا جمع است. اینجا چه باید کرد؟

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

بیشتر
3 سال 11 ماه پیش #329 توسط امیر ذوقی
سلام علیکم. «من» اسم موصول عام است یعنی لفظ آن برای تعداد و جنس های مختلف، یکسان است. در هر دو آیه چون در بیان قاعده کلی است، «من» در معنای جمع است. در این موارد، هم می توان ضمیر عائد صله، حال و.. را به اعتبار لفظ «من» که مفرد است، مفرد آورد (آیه 14) و هم به اعتبار معنا که جمع است، جمع آورد (آیه 13).

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.