دو وجه «عابري سبيل» (۸۰)

بیشتر
3 سال 9 ماه پیش #350 توسط علیرضا فرشچی
﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى‏ حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ وَ لا جُنُباً إِلاَّ عابِري سَبيلٍ حَتَّى‏ تَغْتَسِلُوا وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضى‏ أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَيَمَّمُوا صَعيداً طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْديكُمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَفُوًّا غَفُوراً ۝٤٣ النساء﴾
«عابري سبيل» گفتید دو وجه تفسیری دارد ولی متوجه نشدم.

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

بیشتر
3 سال 9 ماه پیش #356 توسط امیر ذوقی
پاسخ داده شده توسط امیر ذوقی در عنوان دو وجه «عابري سبيل» (۸۰)
لا تقربوا الصلاة ... جُنُبًا إلا عابري سبيل حتی تغتسلوا
1. در حال جنابت نماز نخوانيد مگر اينكه غسل كنيد. اين حكم يك استثناء دارد و آن اينكه شما در حال سفر باشيد و به آبِ لازم جهت غسل دسترسي نداشته باشيد؛ در اين صورت مي‌توانيد با تيمم بدل از غسل، نماز بخوانيد (كه اين حكم، از ادامه آيه فهميده مي‌شود)
2.نظر دوم «الصلاة» را به معناي «مواضع الصلاة» كه همان مساجد است، مي‌گيرد كه مي‌شود: در حال جنابت به مساجد نزديك نشويد مگر آنكه براي تحصيل آب و انجام غسل مجبور باشيد از آنجا عبور كنيد كه فقط به همين ميزان جايز است (يعني توقف و نشستن در مسجد جايز نيست)

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.