صلوات بر امام جواد عليه السلام

صلوات بر امام جواد عليه السلام

أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم وَ زِد وَ بارِک علی السّیّد العادل ، العالم العامل ، الكامل الفاضل ، الباذل الاجود الجواد ، العارف باسرار المبدأ والمعاد ، و لکلّ قوم هاد ، مناصِ المحبینَ يوم يُناد المُناد ، المذكور في الهداية و الارشاد ، المدفون بارض بغداد ، السّیّد العربّی و الامام الاحمدیّ و النّور المحّمدیّ ، الملّقب بالتّقیّ ، الامام بالحق ، أبی جعفر محمّد بن علی عليه السلام الصّلوة و السّلام علیک يا اباجعفر ، يا محمدبن علي ، ايها التقي الجواد ، یابن رسول الله ، یابن أمیرالمؤمنین ، یا حجة الله علی خلقه یا سیّدنا ومولانا إنّا تَوَجَّهنا ،‌ و استَشفَعنا ، وَ تَوَسَّلنا بِکَ إلی اللهِ ، وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا فِی الدُّنیا و الآخِرَة ، یا وجیهاً عِندَ الله ، إشفَع لَنا عِندَ الله

دانلود فایل صوتی

امشب که عشق کرده مرا مبتلای تو (نجوا با امام زمان)

امشب که عشق کرده مرا مبتلای تو (نجوا با امام زمان)

امشب که عشق کرده مرا مبتلای تو

کو آن پری که بال زنم در هوای تو

امشب که بغض پنجه زده بر گلوی من

ماندم به خویش گریه کنم یا برای تو

دانلود فایل صوتی

بررسی صفات متقین - بخش دوم

بررسی صفات متقین / بخش دوم

اقامه صلاة و جایگاه اهتمام به نوافل؛ ایجاد حاشیه امن برای نماز

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری- سال ۹۲

 هدایت شیعیان متناسب با ضعف آنها توسط قرآن و معصوم (ع)

در ترجمه آیات آغازین سوره بقره بیان شد در این قرآن و این کتاب الهی که سراسر نور و هدایت هست، یک هدایت خاصی است که مخصوص به متقین است: «ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ» قرآن آنهایی که اهل تقوا هستند را در مدارج رشد و سیرشان به طرف خدای متعال هدایت و سرپرستی می کند. قرآن یک حقیقت زنده و یک رشته متصل بین ما و خدای متعال است. یک موجودی است که شفیع و دستگیر ماست، ما را هدایت می کند. این طور نیست که قرآن صرفا یک الفاظ باشد، اگر کسی قرآن را در سطح الفاظ شناسایی کند طبیعی است نمی تواند از آن بهره مند بشود. قرآن یک رشته ای است بین ما و خدای متعال که به اندازه ای که ما با قرآن مانوسیم و قرآن در وجود ما محقق می شود، به همان اندازه به سوی خدای متعال هدایت شده ایم و راه پیدا کرده ایم. حجاب ها که از انسان برداشته می شود به وسیله قرآن برداشته می شود.

وجود مقدس رسول الله(ص) که هدایت کل کائنات به وسیله ایشان واقع می شود برای هدایت و سیر ما به سمت خدای متعال دو وسیله مهم آورده اند، یکی از این دو وسیله قرآن است که یک کتاب فوق العاده است. همین طور که وجود مقدس امام علیه السلام نسبت به افرادی که تحت ولایت و پوشش قرار می گیرند یکسان برخورد نمی کند و با هر کدام به اندازه خودشان حرف می زند، قرآن نیز اینگونه است. روایات در این زمینه فراوان است، در بعضی روایات این طور آمده است که سه نفر از امام صادق علیه السلام در یک مجلس یک آیه را پرسیدند و حضرت سه طور به آنها جواب دادند. اطرافیان به حضرت گفتند آقا این طور شد شما این آیه را سه طور جواب می دهید، حضرت فرمودند که اگر خدای متعال به سلیمان یک ملکی داد و بعد به او فرمود: «هَذَا عَطَاؤُنَا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِكْ بِغَيْرِ حِسَابٍ»(ص/39) این ملکی که به تو دادیم عطای الهی است به شما، می خواهی ببخش به دیگران، می خواهی نبخش ما اصلا از شما حساب و کتاب نمی کشیم؛ ولی خدای متعال به وجود مقدس رسول الله(ص) یک ملک برتری داده است (نسبت به یک ملک ظاهری و مادی)، امر هدایت مردم را به ایشان سپردند و بعد هم به مردم گفتند: «وَ مَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا»(حشر/7) گوشتان به فرمان این پیامبر باشد، حرف او حرف خداست، هرچه گفت اخذ کنید و هرچه گفت دست بردارید، دست بردارید. خیلی مقام مهمی است و ربطی به ملک ظاهری ندارد. اینکه کسی در یک مقامی قرار بگیرد که امر او امر خدا و نهی او نهی خدا بشود خیلی مقام فوق العاده ای است. امام اینگونه اند که اگر همه شیعیان و دوستانشان را تحت پوشش دارند با هر کدام برنامه هدایت خاص خودشان را دارند و سرپرستی مخصوص می کنند. همینطور بزرگانی که اهل این وادی بودند و شاگرد تربیت می کردند این طور بوده اند، نسبت به تک تک شاگردان خودشان عنایت و نظر خاص داشتند و نسخه خاص برای آن شاگرد می پیچیدند. یعنی غیر از آن دستورات کلی که همه می بایست عمل کنند، هدایت خاص نیز داشتند. معصوم نیز این گونه است، یعنی معصوم نسبت به تک تک دوستان خودش شاهد است و متناسب با ضعفشان برای آنها برنامه هدایت دارد و آنها را هدایت و مراقبه می کند. انسان باید متوجه این نکته باشد که اگر بطور مثال سحری زودتر بیدار شد این تصادف نیست. بنابراین همین طور که معصوم با تک تک شیعیان و دوستان و مومنین ارتباط دارد و برنامه خاص دارد، قرآن هم این طور است. قرآن وقتی به ما می رسد با ما ارتباط برقرار می کند، یک موجود صامت نیست بلکه یک حقیقت زنده و حی است، همه ما را درک می کند و هر کسی را به اندازه خودش هدایت می کند. یکجا قرآن «هُدٌی لِلنَاس» است و یکجا «هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ» و... آن هدایتی که قرآن برای متقین دارد آن نورانیتی که از قرآن به قلب و وجود و قوای متقین می رسد، غیر از آن چیزی است که به غیر متقین می رسد. یک هدایتی برای همه مردم دارد ولی آن هدایت و دستگیری که مخصوص متقین است، دستگیری خاص است.