مدح اميرالمومنين علي عليه السلام

مدح اميرالمومنين علی عليه السلام

کیستی ای بی گمان، علت خلق جهان
کیستی ای فارغ از، قید زمان و مکان
کیستی ای از ازل، تا به ابد جاودان
اول این ماجرا، آخر این داستان
نیستی اما عیان، هستی اما نهان
لحظه به لحظه تویی، با خبر از ناگهان
خطبه ی بی نقطه ات، معجزه را ترجمان
باز سلونی بگو، خطبه ی دیگر بخوان
ما همه لالیم لال، پیش امیر بیان
پیش شکوه تو شعر، می دهد از کف عنان
کودک طبع مرا، بند می آید زبان
نقطه ی موهوم شد، دایره ی واژگان
با تو بهارم بهار، بی تو خزانم خزان
من چه بگویم چنین، من چه بگویم چنان
سینه ی خود می درد، کعبه در این آستان
زیر و بم کائنات، از کران تا کران
اهل زمین یک به یک، عالم کروبیان
پشت در خانه ات، منتظر آّب و نان
ای رمضان کریم، تشنه ی افطارتان
پیش یتیمان شهر، ای پدر مهربان
دست نوازشگرت، نرم تر از پرنیان
موقع پیکار هم، هر که ندارد توان
دست جوانمردی ات، می دهد او را امان

دانلود فایل صوتی

مدح امام هادي عليه السلام

مدح امام هادي عليه السلام

آستان خدا کمال شما، هفت پرواز زیر بال شما
آستان خدا کمال شما
هفت پرواز زیر بال شما
با شما می شود به قرب رسید
ای وصال خدا وصال شما
گاه با آدم و گهی با نوح
بی زمان است سن و سال شما
مثل جبرئیل می شود بالم
با همین غوره های های کال شما
روزگاری ست در پی دلم آید
گر چه نا قابل است مال شما

بررسی صفات متقین - بخش سوم

بررسی صفات متقین / بخش سوم

انفاق سومین ویژگی متقین؛ بررسی جایگاه نیت، خاصیت و مقدار انفاق

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری- سال ۹۲

 

در ویژگی های متقین
بسم الله الرحمن الرحیم. اوصاف متقین و شیعیان امیرالمومنین(ع) را بر اساس برخی آیات قرآن عرض می کردیم. از جمله در این آیات ابتدایی سوره بقره 5 یا 6 صفت برای متقین و شیعیان امیرالمومنین(ع) ذکر شده است، می فرماید: «ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ» اینها هستند که هیچ ریب و شکی در کتاب الهی ندارند و بدگمانی هایشان رفع شده و مومن به این کتاب هستند و طبیعتا این کتاب موجب هدایت آنها است. متقینی که قرآن این کتاب الهی با همه مراتب و عظمتی که دارد دستگیر آنهاست و آنها را در مراحل مختلف سیر و زندگی و سلوکشان هدایت می کند، اینها صفاتی دارند. متقین که کتاب الهی هادی آنها است اوصافی دارند، متقی حقیقی آن کسی است که پایش را از دایره الوهیت و بندگی خدای متعال بیرون نمی گذارد و برای خودش الهی اخذ نمی کند و در قدم بعد متقی آن کسی است که پایش را از دایره ولایت الله بیرون نمی گذارد و در محیط ولایت قدم برمی دارد که همان وادی توحید است و همه بی تقوایی ها خروج از وادی توحید و ولایت است. لذا متقین حقیقی آنهایی هستند که شیعه وجود مقدس امیرالمومنین(ع) هستند و در شعاع وجودی ایشان زندگی و حرکت می کنند.
این متقین که کتاب الهی این نور و هدایت و فرقان الهی دستگیر آنهاست صفاتی دارند، یکی از صفاتشان این بود که: «الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ» آنها با بیش از دنیا مانوس هستند، طلب بیش از دنیا و غیب این عالم را دارند که توضیح داده شد. صفت دیگرشان اینست: «وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ» اینها نماز را اقامه می کنند. غیر از این که صلات ذکر و فرقان و معراج است، عمود دین ما هم هست. آنهایی که در خیمه اسلام و خیمه دین و ولایت می خواهند زندگی کنند، آنها باید صلاتشان را اقامه کنند. در واقع این عمود دین باید بر پا بشود تا خیمه دین برپا بشود و انسان در زیر این خیمه زندگی کند و اگر کسی اهل اقامه صلات نباشد نمی تواند زیر چتر اسلام و زیر چتر دین و ولایت حضرت حق و ولایت معصومین زندگی کند. اگر بنا بشود این دینی که همان جریان ولایت حضرت حق و ولایت معصوم است اقامه شود تا انسان در زیر چتر این دین زندگی کند باید نماز را بعنوان ستون این خیمه بر پا کرد. این غیر از قرائت نماز یا ایتاء صلات است که معمولا در قرآن جایی که تعبیر از نماز خواندن است همین اقامه صلات است و تعابیر دیگری که آمده گاهی مذمت شده، مثل منافقین که وقتی نماز را بجای می آورند همراه با کسالت است و تعبیر اقامه صلات در باب آنها نیست بلکه اینطور آمده: «وَ لا يَأْتُونَ الصَّلاةَ إِلاَّ وَ هُمْ كُسالی»(توبه/54) وقتی رو به نماز می آورند در حالت کسالت هستند، که این غیر از اقامه است. تعبیر اقامه صلات معمولا در آن جایی است که مدح شده است. خلاصه متقین کسانی هستند که «وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ» نماز را اقامه می کنند و این اقامه صلات یک معنایی که برایش در روایات آمده است این است که انسان نماز را با ارکانش اتیان کند، رکوع، سجود و حضورش همه چیز تمام باشد.