مناجات با امام زمان عج الله تعالی فرجه

مناجات با امام زمان عج الله تعالی فرجه

لب بسته ام ز هر چه به جز گفت و گوی تو
دل شسته ام ز هر چه به جز نقش روی تو
گر بگذری به خاکم و گویی تو را که کشت؟
فریاد خیزد از کفنم کآرزوی تو
منت ز خضر گو به سکندر کشد که من
آب حیات جسته ام از خاک کوی تو
دل را اضطراب به هر سمت می کشم
مانند قبله یاب که گردد به سوی تو
ترسم به زیر خاک رود آه ، عاقبت
هم حسرت دل من و هم آرزوی تو

شاعر: مرحوم استاد جلال الدین همایی

دانلود فایل صوتی

مناجات ذاكرين

مناجات ذاكرين

بنام خداى بخشاينده مهربان

اِلهى‏ لَوْ لاَ الْواجِبُ مِنْ قَبُولِ اَمْرِكَ، لَنَزَّهْتُكَ مِنْ ذِكْرى‏ اِيَّاكَ، عَلى‏
خدايا اگر پذيرفتن فرمانت واجب نبود تو را پاك تر از آن مى‏ دانستم كه من نام تو را به زبان آرم
اَنَّ ذِكْرى‏ لَكَ بِقَدْرى‏ لا بِقَدْرِكَ، وَما عَسى‏ اَنْ يَبْلُغَ مِقْدارى‏ حَتّى‏
گذشته‏ از اينكه ذكرى كه من از تو كنم به اندازه فهم من است نه به مقدار مقام تو و تازه مگر چه اندازه اميد است‏
اُجْعَلَ مَحَلّاً لِتَقْديسِكَ، وَمِنْ اَعْظَمِ النِّعَمِ عَلَيْنا جَرَيانُ ذِكْرِكَ عَلى‏
قدرم بالا رود كه محل تقديس (و به پاكى ستودن) تو قرار گيرم و از بزرگ ترين نعمت هاى تو بر ما همان جريان داشتن ذكر تو بر
اَ لْسِنَتِنا، وَاِذْنُكَ لَنا بِدُعآئِكَ وَتَنْزيهِكَ وَتَسْبيحِكَ اِلهى‏ فَاَ لْهِمْنا
زبان ما است و همان اجازه‏ اى است كه براى دعا كردن و به پاكى ستودنت به ما دادى خدايا پس ذكر
ذِكْرَكَ فِى الْخَلاءِ وَالْمَلاءِ، وَاللَّيْلِ وَالنَّهارِ، وَالْإِعْلانِ وَالْإِسْرارِ، وَفِى‏
خويش را به ما الهام كن در خلوت و جلوت و شب و روز و آشكار و نهان و در
السَّرَّآءِ وَالضَّرَّآءِ، وَآنِسْنا بِالذِّكْرِ الْخَفِىِّ وَاسْتَعْمِلْنا بِالْعَمَلِ الزَّكِىِّ،
خوشى و ناخوشى و ما را به ذكر خفى و پنهانت مأنوس كن و به كار پاكيزه و كوشش خداپسند
وَالسَّعْىِ الْمَرْضِىِّ، وَجازِنا بِالْميزانِ الْوَفِىِّ اِلهى‏ بِكَ هامَتِ‏
وادار و پاداش ما را به سنگ تمام بده خدايا دل هاى شيدا همه سرگشته‏
الْقُلُوبُ الْوالِهَةُ، وَعَلى‏ مَعْرِفَتِكَ جُمِعَتِ الْعُقُولُ الْمُتَبايِنَةُ، فَلا
و تشنه توأند و خِرَدهاى متفرق و جدا همه در مورد شناسايى و معرفت تو متفق گشته‏ اند و از اينرو
تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ اِلاَّ بِذِكْراكَ، وَلا تَسْكُنُ النُّفُوسُ اِلاَّ عِنْدَ رُؤْياكَ، اَنْتَ‏
دلها جز به ياد تو آرام نگيرند و جانها جز به مشاهده جمالت تسكين نيابند تويى كه در هر جا
الْمُسَبَّحُ فى‏ كُلِّ مَكانٍ وَالْمَعْبُودُ فى‏ كُلِّ زَمانٍ، وَالْمَوْجُودُ فى‏ كُلِ‏
تسبيحت گويند و در هر زمانى پرستش كنند و در هر آن موجود بوده ‏اى و به هر
اَوانٍ، وَالْمَدْعُوُّ بِكُلِّ لِسانٍ، وَالْمُعَظَّمُ فى‏ كُلِّ جَنانٍ، وَاَسْتَغْفِرُكَ مِنْ كُلِ‏
زبان تو را خوانند و در هر دلى تو را به بزرگى ياد كنند و از تو آمرزش خواهم از هر
لَذَّةٍ بِغَيْرِ ذِكْرِكَ، وَمِنْ كُلِّ راحَةٍ بِغَيْرِ اُنْسِكَ، وَمِنْ كُلِّ سُرُورٍ بِغَيْرِ
لذتى جز لذت تو و از هر آسايشى جز انس با تو و از هر شادمانى بجز
قُرْبِكَ، وَمِنْ كُلِّ شُغْلٍ بِغَيْرِ طاعَتِكَ، اِلهى‏ اَنْتَ قُلْتَ وَقَوْلُكَ الْحَقُّ، يا
قرب تو و از هر سرگرمى به جز فرمانبرداريت خدايا تو فرمودى و گفته‏ ات حق است «اى‏
اَيُّهَا الَّذينَ امَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثيراً، وَسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَاَصيلاً،
كسانى كه ايمان آورده‏ ايد خدا را ياد كنيد ياد كردن بسيار و تسبيح او گوئيد در بامداد و پسين»
وَقُلْتَ وَقَوْلُكَ الْحَقُّ فَاذْكُرُونى‏ اَذْكُرْكُمْ، فَاَمَرْتَنا بِذِكْرِكَ، وَوَعَدْ تَنا
و نيز فرمودى و گفته ‏ات حق است «مرا ياد كنيد تا من هم شما را ياد كنم» پس‏تو ما را به‏ ياد كردنت دستور فرمودى وبه‏ ما وعده ‏دادى‏
عَلَيْهِ اَنْ‏تَذْكُرَنا تَشْريفاً لَنا وَتَفْخيماً وَاِعْظاماً، وَها نَحْنُ ذاكِرُوكَ كَما
كه براى شرافت و عزت و عظمت بخشى به ما تو هم ما را ياد كنى و ما هم اكنون مطابق فرمانت تو را
اَمَرْتَنا، فَاَنْجِزْ لَنا ما وَعَدْتَنا، يا ذاكِرَ الذَّاكِرينَ، وَيا اَرْحَمَ الرَّاحِمينَ‏.
ياد كنيم پس تو هم به وعده خويش وفا كن اى كه از يادكنندگانت ياد كنى و اى مهربان ترين مهربانان‏.

دانلود فایل صوتی

عاشورا، وادی حیات، امنیت و رفعت- بررسی آثار بکاء بر سیدالشهداء

عاشورا، وادی حیات، امنیت و رفعت

بررسی آثار بکاء بر سیدالشهداء

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری- سال ۹۲ 

بکاء بر سیدالشهداء موجب حیات قلب

در روایات اهلبیت آثار فراوانی برای گریه بر سیدالشهداء علیه السلام شمرده شده است که آمرزش گناهان ، رسیدن به امنیت و نجات در قیامت، عالم برزخ و حتی نجات در همین عالم و حیات قلب از آن آثار است، لذا در روایتی از امام رضا علیه السلام آمده است : «يا ابن شبيب، إن بكيت على الحسين عليه السلام حتى تسيل دموعك على خدّيك غفر اللّه لك كلّ ذنب أذنبته، صغيرا كان أو كبيرا، دقيقا أو جليلا»(1)؛ و یکی از مهمترین آثار گریه بر آنحضرت حیات قلب است، لذا فرموده اند : «اگر کسی بر امام حسین (ع) گریه کند در آن روزی که قلوب می میرند این قلب نمی میرد».

از این جمله می توان فهمید که شرائطی به وجود خواهد آمد که در آن حیات قلب از بین خواهد رفت، و آن شرائط حاکمیت ولایت جور بر عالم است، که همان زمان قبل از ظهور حضرت ولی عصر است لذا از ظهور حضرت اینگونه تعبیر شده است: «أَحْيِ بِهِ الْقُلُوبَ الْمَيِّتَة»(2)، گویا قلوب مرده اند و خدای متعال این قلوب میته را به واسطه امام زمان (ع) دوباره احیاء می کند. و نیز تعبیری که در قرآن آمده که تفسیر شده به عصر ظهور حضرت «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»(حدید/17)، خدای متعال زمین را بعد از مردنش زنده می کند گویا زمین قبل از ظهور مرده است. فرمود: «بِمَوْتِهَا كُفْرَ أَهْلِهَا وَ الْكَافِرُ مَيِّت »(3)، کافر مرده است. گویا قبل از ظهور همه می میرند و هنگامی که خدای متعال این زمین را احیاء می کند یعنی اهل زمین احیاء می شوند. فرمود: «آن روزی که قلوب می میرد و حیات از بین می رود اگر کسی بر امام حسین (ع) گریه کرد قلبش آن روز نمی میرد.»