کلمه‌های خسته

کلمه‌های خسته

the journey to karbala

 این کلمه‌ها را وقتی از مکه به سمت کوفه راهی شده بود، گفته بود: «... مردم، بنده‌ی دنیا هستند و دین، لقلقه‌ی زبان‌هایشان است. تا وقتی زندگی‎شان خوب می‎چرخد دور دین را می‌گیرند، اما وقت‌های محک و ابتلاء چقدر دین‌دارها کم‌اند».* این کلمه‌ها با آن‌که نهیب‌اند، با آن‌که از شدت و صراحت، نفس آدم را حبس می‎کنند، چقدر بوی غربت و خستگی می‎دهند و چقدر بوی کلمه‌های پدر را؛ وقت‌هایی که از مردم کوفه ناامید می‎شد، خسته می‎شد.

روضه‌ی امشب من همین چند جمله باشد. روایتِ نهیب‌‎های خسته‌ی شما و سربه‌راه‌ نشدن‌های من...

*الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرت معایشهم فاذا محصوا بالبلاء قل الدیانون
مریم روستا

بگذار تا بگريم چون ابر در بهاران

بگذار تا بگريم چون ابر در بهاران

مرحوم حسين سعادتمند

دانلود

بیا و ببین دختر تو، چه شبها که خوابش نبرده

بیا و ببین دختر تو، چه شبها که خوابش نبرده

بيا و ببين دختر تو/ چه شبها كه خوابش نبرده
چه شبها كه جاي ستاره/ فقط زخم خود را شمرده
نوازش نشد جز به سيلي/ كه رنگي نمانده به رويش
كسي هم نزد بعد تو...آه/ بجز شعله شانه به مويش
امان از يتيمي/ امان از اسيري
قيامت شد و من/ رسيدم به پيري
(دل تنگم، آه اي بابا)

بماند چه ها كه نديدم/ بماند چه ها كه شنيدم
چه گويم از اين روي نيلي/ چه گويم ز موي سپيدم
بگو مادرت را كه من هم/ كمي از غمش را كشيدم
كه من ضرب دست عدو را/ چشيدم چشيدم چشيدم
ببر با خود امشب/ مرا هم از اينجا
ببر با خود آري/ به ديدار زهرا
(دل تنگم، آه اي بابا)

خدايا به عشق و به سوز/ غم مادران شهيدان
به صبر و به اشك و به آه/ دل همسران شهيدان
كه يك دم مگير از دل ما/ ره مهر و رسم وفا را
مبادا كسي بشكند آه/ دل پاك آلاله ها را
كه خون شهيدان/ به ما آبرو داد
كه ياد شهيدان / به دل رنگ و بو داد
(ياحسين يابن الزهرا)

شاعر: مهدي سيار و ميلاد عرفان پور

دانلود

بهترین کتابهایی که درباره عاشورا خوانده ام- 1

بهترین کتابهایی که درباره عاشورا خوانده ام- 1

nehzat emam hoseinنهضت امام حسین و قیام کربلا
غلامحسین زرگری نژاد
انتشارات سمت
.
اگر دنبال یک تحلیل تاریخی شسته رفته و مستند از واقعه عاشورا هستید که پیرایه ها و افزودنیهای مجاز و غیرمجاز داستانی و سیاسی و کلامی در آن حداقل باشد، این کتاب دکتر زرگری نژاد گزینه مناسبی است و حرفهای قابل تاملی دارد.

محسن حسام مظاهری

عزت و ذلت- بخش سوم

عزت و ذلت- بخش سوم

آیت الله العظمی آقا مجتبی تهرانی

بسم الله الرحمن الرحيم و الحمدلله رب العالمين،
و صلّي الله علي محمد و آله الطيبين الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم اجمعين.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم؛

«مَنْ كانَ يُريدُ العِزَّة فَلِلّهِ العِزَّةُ جَميعاً»[1]

بحث ما راجع به قيام امام حسين عليه السلام بود و گفته شد این قيام هم از نظر مفهومي و هم از نظر مصاديقِ علمي و عملي، درسهايي در ابعاد گوناگون معنوي، معرفتي، انساني و حتي ماديِ دنيوي بود؛ و آن موضوعي را كه حضرت هم لفظاً و هم مفهوماً مطرح فرمودند عبارت از عزت و ذلت و مسئله حيات و موت بود كه گفتم اينها با هم رابطه دارند كه بعد انشاءالله مي رسيم.

در جلسۀ گذشته من با آيات عزت را تا حدي معنا كردم و گفتم عزت ذاتي از آنِ خداوند است و اصلاً منحصر به اوست و نسبت به ديگران جنبۀ اعطايي دارد و به يك معنا عزت عبارت از استيلاء بر شيء است. استيلاي يك شيء بر شيء ديگر كه از قدرت نشأت ميگيرد. ولي عزت در ربط با خداوند شاخهاي از قدرت اوست. آيات متعددي داشتيم که آنها را مطرح كرديم و تكرار نمي كنم.

مِلکیت حقیقیه و مِلکیت اعتباریه

براي اينكه مطلب كمي روشنتر شود آيهاي را كه در سوره آل عمران در باب عزت وارد شده است و به بحث ما هم ارتباط دارد بیان می کنم. در آنجا آيه اي است كه معروف هم هست؛ می فرماید: «قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ»[2]؛ در اين آيه شريفه، هم مِلكيت و مِلك را مطرح ميكند، هم مُلك را مطرح ميكند، هم عزت را و هم ذلت را. «اللهمَ مالِكَ الْمُلْك»، اولي مِلكيت، دومي مُلك، بعد «تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاء وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاء»، آيۀ شريفه روي اين قسمت مانور ميكند. بعد مي گويد «وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاء وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاء». آن معناي جامعي كه بين مِلك و مُلك و عزت است همان معنايي بود كه جلسۀ گذشته من عرض كردم.