اَللّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ، الَّذى اَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرْآنَ


اَللّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ الَّذى اَنْزَلْتَ فيهِ الْقُرْآنَ وَافْتَرَضْتَ على عِبادِكَ فيهِ الصِّيامَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ

وَ ارْزُقْنى حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرامِ فى عامى هذا وَ فى كُلِّ عامٍ وَ اغْفِرْ لى تِلْكَ الذُّنُوبَ الْعِظامَ فَاِنَّهُ لا يَغْفِرُها غَيْرُكَ يا رَحْمنُ يا عَلاّمُ.

خدايا اى پروردگار ماه رمضان كه در آن قرآن را فرستادى و بر بندگان روزه را در اين ماه واجب كردى درود فرست بر محمد و آل محمد
و روزيم گردان حج خانه محترم خود كعبه را در اين سال و در هر سال و بيامرز برايم اين گناهان بزرگ را كه براستى نيامرزد
آن ها را جز تو اى بخشاينده و اى بسيار دانا.

دانلود فایل صوتی

شرمگین، سرشکسته ام یا رب، از خودم نیز خسته ام یا رب

شرمگین، سرشکسته ام یا رب
از خودم نیز خسته ام یا رب
گرچه نشمرده ام ولی کم نیست
توبه های شکسته ام یا رب
برده ام آبروی استغفار
بس که پیمان گسسته ام یا رب
میزنند «الرحیل» و من خجل از
کوله بار نبسته ام یا رب
سالها دست و پا زدم اما
از گناهان نرسته ام یا رب
هم نمک خورده ام ز سفره تو
هم نمکدان شکسته ام یا رب
باز اما کنار این سفره
به امیدی نشسته ام یا رب

امام حسین علیه السلام؛ انسان ضدّ غرور- بخش سی نهم

عالمان ساکت در برابر هتک اسلام، از یهود و نصاری هم بدترند!

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم؛ بسم اله الرحمن الرحیم؛ الحمد لله ربّ العالمین
و صلّی الله علی محمد و آله الطّیبین الطّاهرین و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین.
«الاسلام بدؤه محمدیّ و بقاؤه حسینیّ»

مروري بر مباحث گذشته
بحث ما راجع به خطبه امام حسین علیه­السلام بود که در سال پنجاه و هشت در منا ایراد فرمودند. ما آن خطبه را به سه بخش تقسیم کردیم، در جلسه گذشته وارد بخش دوم شدیم و عرض کرديم كه بخش دوم ناظر به روایات مجعولی است که بنی امیه و دست نشانده­های آنها از پیغمبر اکرم نسبت به امرا و رهبران جامعه ـ به تعبیر خودشان «نسبت به خلفا» ـ ساخته و جعل کرده بودند. مضمون برخی از این جعلیات این بود که اگر كسي جامعه اسلامی را به دست گرفت و مرتکب هر گناهی هم که شد، مردم حق ندارند به آنها اعتراض کنند. در جلسات گذشته به این مطلب اشاره کردم.
امام حسین(علیه­السلام) همه اینها را می­دانست و این مسائل برايش خیلی روشن بود. حالا امام حسين باید چه کار کند؟ یک دسته از آن روایاتی را که بنی امیه و عمالشان جعل کرده بودند، نسبت به مدح صحابه بود که حضرت با بخش اول خطبه، مشتشان را تقریباً باز کرد؛ چون همه مخاطبان حضرت، صحابه و تابعین بودند، لذا ایشان با رواياتي از پیغمبر اکرم، جایگاه خلافت و امامت در جامعه اسلامی را تبیین فرمودند.
شما از يهود و نصاري بدتريد!
اما بخش دوم؛ در اینجا حضرت سراغ آیات قرآنی در باب امر به معروف و نهی از منکر رفتند. آنها روایاتي جعل کرده بودند که کسی حق ندارد به امرا اعتراض كند ولو آنها هر غلطی بکنند و هر کبیره­ای مرتکب شوند، مردم باید از آنها اطاعت کنند. حضرت به همین افرادی که در آنجا بودند، یعنی صحابه و تابعین خطاب کردند، «اعْتَبِرُوا أَيُّهَا النَّاسُ بِمَا وَعَظَ اللَّهُ بِهِ أَوْلِيَاءَه» در این قسمت از خطبه حضار، مخاطب امام نیستند و به عبارتی دیگر «مخاطب» دیگر جنبه صنفی و شخصی ندارد، بلكه مخاطب ایشان، عموم مردم هستند؛ حضرت یا ایها الناس را به کار می­برد که ای مردم، از پندهای الهی به اولیائش، پند بگیرید. تعبير «ای حاضرین» يا «ای مؤمنین» نیست. حتی حضرت، قيدي هم نیاورد که سخنش را منحصر به صحابه و تابعین کرده و به اصطلاح دانه درشت­های جامعه را مورد خطاب قرار دهد؛ مخاطب حضرت همه مردم هستند.
حالا از این نكته مسأله بسیار زیبایی به دست می­آید که توضیح می­دهم؛ بعد از آنکه حضرت این جملات را می­گویند، مي­فرمايند: «وَ إِنَّمَا عَابَ اللَّهُ ذَلِكَ عَلَيْهِمْ»، خدا احبار و ربانیون، یعنی چهره‏های مذهبی یهود و نصاری را نكوهش مي­كند. خداوند اینها را نکوهش کرده است براي اینکه آنها ظالمانی كه كارشان منکرات و فساد بود را مي­ديدند، اما نهیشان نمی­کردند. «فَلَا يَنْهَوْنَهُمْ عَنْ ذَلِك» حضرت روي اين مسأله دست می‏گذارد و موضوع را سمت دین یهود و نصاری می‏برد؛ این یعنی اینکه شما از یهودی­ها و نصرانی­ها هم بدتر هستید!
امر به معروف و نهي از منكر، قوام ديگر فرائض