زيارت آل يس

سَلامٌ عَلی آلِ یسَّ اَلسَّلا مُ عَلَیْکَ یا داعِیَ اللَّهِ وَ رَبّانِیَّ آیاتِهِ

سلام بر آل یاسین سلام بر تو ای دعوت کننده به خدا و عارف به آیاتش

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بابَ اللَّهِ و َدَیّانَ دینِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَهَ اللَّهِ

سلام بر تو ای واسطه خدا و سرپرست دین او، سلام بر تو ای خلیفه خدا

وَ ناصِرَ حَقِّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّهَ اللَّهِ وَ دَلیلَ اِرادَتِهِ

و یاور حق او، سلام بر تو ای حجت خدا و راهنمای اراده‌اش

خودت خواندی مرا میدانی و میدانم آقا

خودت خواندي مرا ميداني و ميدانم آقا
كه عمري ميشود بر سفره ات مهمانم آقا
مي آيم مينشينم/ كنار خيمه گاهت
به اميد سلامت/ به اميد نگاهت
كه تو بشنوي/ صداي دلم/ زيارتنامه ام را
كه امضا كني به رسم كرم/ شهادت نامه ام را

امام حسین(ع)؛ انسان ضدّ غرور- بخش چهل و سوم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم؛ بسم اله الرحمن الرحیم؛ الحمد لله ربّ العالمین
و صلّی الله علی محمد و آله الطّیبین الطّاهرین و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین.
«الاسلام بدؤه محمدیّ و بقاؤه حسینیّ»

مروري بر مباحث گذشته
بحث ما راجع به خطبه­ای بود که امام حسین(علیه­السلام) حدود دو سال قبل از عاشورا در منا ایراد فرمودند که خطبه را به سه بخش تقسیم کردم. بخش سوم خطبه به حسب ظاهر خطاب به آن جمع حدود دویست نفر از صحابه پیغمبر و بيش از هشتصد نفر از تابعین بود، اما عرض کردم که اشخاص مورد نظر نبودند، بلکه شخصیت­ها مراد حضرت بودند. حضرت ابتدا عناوینی را که آنها در جامعه داشتند، به رخشان کشیدند که شما در جامعه به عنوان علمای دینی و افراد خیرخواه شناخته مي­شويد. شما افرادی هستيد که جامعه را به سوی صلاح دعوت می­کنيد و پند و اندرز می­دهید. گرچه حضرت فرمودند: «ایتها العصابه» ای گروه عالمان، اما بعد يكي يكي آن عناوین را گفتند، لذا عرض کردم آن اشخاص خصوصیّت ندارند، بلکه شخصیت­ها مورد خطاب است. اين شخصيت­ها در هر عصر و هر جایی که باشند، مخاطب امام حسین هستند كه حضرت عملکرد و روش آنها را در جامعه مورد نظر قرار دادند.
وظيفه عملي عالمان ديني تنها شعار دادن نیست!
من تذکري را عرض کنم، جلسه گذشته جملات متعددی را که حضرت به عنوان اعتراض به آنها خطاب کردند، خواندم. اعتراض امام حسین به آنها این بود که شما به وظیفه الهی­تان عمل نکردید كه کار به اینجا رسید که بنی امیه، یعنی نااهلان، زمام امور مسلمین را به دست گرفتند، جایگاه شما را سلب کردند و شما را هم خلع يد کردند. شما باید بر مسائل امور اجتماعی عمل می­کردید، اما نكرديد. جلسه گذشته گفتم که منظور از مجاری امور همه امور اداري جامعه بود.