صلوات بر امام صادق علیه السلام

اَللّهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّمْ وَ زِدْ وَ بارِكْ عَلَى السَّيِّدِ الصّادِقِ الصِّدّيقِ،
اَلْعالِمِ الْوَثيقِ، اَلحَليمِ الشَّفيقِ، اَلهادى اِلَى الطَّريقِ،
اَلسّاقى شيعَتَهُ مِنَ الرَّحيقِ، وَ مُبَلِّغِ اَعْدائِه اِلَى الْحَريقِ،
صاحِبِ الشَّرَفِ الرَّفيعِ، وَ الْحَسَبِ الْمَنيعِ، وَ الْفَضْلِ الْجَميعِ،
اَلشَّفيعِ بْنِ الشَّفيعِ، اَلْمَدْفُونِ بِـالْبَقيعِ، اَلْمُهَذَّبِ الْمُؤَيَّدِ،
اَلْاِمامِ الْمُمَجَّدِ اَبى عَبْدِ اللهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ صَلَواتُ اللهِ وَ سَلامُهُ عَلَيْهِ.

دانلود فایل صوتی

مدح حضرت معصومه سلام الله عليها

تو گنهکار اگر کم آوردی روی من هم حساب کن بانو
نه جسارت نمی کنم اما ، گاه من را خطاب کن بانو
چیزی از دیگران نمی خواهم ، تو مرا انتخاب کن بانو
در کنار تو قطره ام اما ، تو مرا رهسپار دریا کن
در کنار تو ذره ام اما ، تو مرا آفتاب کن بانو
دل به هرسو که میرودبسته است دیگر از دست خویش هم خسته است
دارد این گونه می رود از دست آه قدری شتاب کن بانو
به گمانم که خسته ای از من خسته ای دل شکسته ای از من
وای اگر که تو را می آزارد خب دلم را جواب کن بانو
مانده ام بین رفتن و ماندن رفتن و مبتلای غیر شدن
ماندن و عاقبت به خیر شدن تو خودت انتخاب کن بانو
منم و اشک و خواهشی دیگر ، روز سخت شفاعت و محشر
تو گنهکار اگر کم آوردی روی من هم حساب کن بانو

دانلود فایل صوتی

تبیین مقام رضا با سلوک در زهد و یقین / زیبایی عاشورا و رضا و شکر به آن در نگاه اهل بیت علیه السلام

آیت الله میرباقری

زهد و تعریف آن

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین و لعنة علی اعدائهم اجمعین. در روایت فرمودند: «أَعْلَى‏ دَرَجَةِ الزُّهْدِ أَدْنَى دَرَجَةِ الْوَرَعِ وَ أَعْلَى دَرَجَةِ الْوَرَعِ أَدْنَى دَرَجَةِ الْيَقِينِ وَ أَعْلَى دَرَجَةِ الْيَقِينِ أَدْنَى دَرَجَةِ الرِّضَا»(۱) در روایات متعددی که از معصومین (ع) مانند امیرالمومنین و امام سجاد (ع) و سایر ائمه بزرگوار نقل شده است این مطلب آمده است که در درجات معنوی که انسان می تواند پیدا کند مانند درجات بندگی و درجات تقرب به خدای متعال، مقامات متفاوتی هست.

یک مقام، مقام زاهدین است که خود زهد هم درجاتی دارد؛ یعنی این طور نیست که آن هایی که وارد وادی زهد می شوند همه یک مقام داشته باشند؛ لذا این توجه را حتما در معارف داشته باشید که مثلا وقتی گفته می شود زهد یا ایمان یا اسلام، اینها همه جا به یک معنا نیستند؛ لذا بعضی از درجات اسلام قبل از ایمان است، ولی بعضی از درجات اسلام از ایمان بالاتر است. اگر برای ایمان و اسلام چند درجه قایل شویم، اولین درجه اسلام ممکن است پایین تر از اولین درجه ایمان باشد، ولی دومین درجه آن از دومین درجه ایمان ممکن است برتر باشد.

یکی از مقامات معنوی که انسان می تواند بدست بیاورد و انبیا هم ما را به آن دعوت کردند و از مراتبی که در تربیت انبیا ما باید به آن برسیم مرتبه زهد است. خود زهد دارای مقاماتی است؛ لذا روایاتی که ناظر به زهد است ناظر به مقامات مختلف زاهدین است.