پس از پنجاه سال: پژوهشی تازه پیرامون قیام حسین(ع)

بهترین کتابهایی که خوانده ام
محسن حسام مظاهری
پس از پنجاه سال: پژوهشی تازه پیرامون قیام حسین(ع)
سیدجعفر شهیدی
دفتر نشر فرهنگ اسلامی

کتاب پس از پنجاه سال را مرحوم دکتر شهیدی سال ۵۷ تدوین کرد. از مباحث پراکنده‌ای که از بیست سال قبل از آن تاریخ تا آن زمان در موضوع عاشورا نگاشته بود. امروز از زمان انتشار این کتاب نزدیک به چهل سال می‌گذرد. در این سال‌ها فراوان کتاب‌ها درباره‌ی تاریخ عاشورا و تحلیل آن نوشته‌اند. اما هنوز که هنوز است، به دشواری می‌توان کتابی و پژوهشی در تراز کتاب پس از پنجاه سال یافت. این کتاب، با وجود حجم کمی که دارد، زاویه‌ی دید تازه‌ای در فهم عاشورا پیش روی مخاطب قرار می‌دهد که با زاویه‌دیدهای مرسوم و مشهور متفاوت است. تحلیل شهیدی از عاشورا، تحلیلی است اسنادی، عقلانی و غیراسطوره‌ای. از این حیث، پس از پنجاه سال با شهید جاوید شباهت‌هایی دارد. گرچه به دلایلی چون پرهیز از ورود به مباحث کلامی حساس (نظیر علم امام) انتشار آن مانند شهید جاوید واکنش و مخالفت چندانی برنیانگیخت. چه بسا اگر جوهر اصلی تحلیل شهیدی و اقتضائات و لوازم پذیرش تحلیل او از عاشورا دقیق فهم می‌شد، بروز مخالفت‌ها بعید نبود. اما آن مرحوم این اقبال را داشت که کتابش از حواشی مضر مصون بماند.

پدر آرامش دنیا، پدر فرزند اعطینا

ali akbarپدر آرامش دنیا، پدر فرزند أعطینا
پدر خون خدا اما، پسر مجنون پسر لیلا
به کم قانع نبود اکبر، لبالب گشت از دلبر
به یکدیگر رسید آخر، لب رود و لب دریا
پسر دور از پدر می‌شد، مهیّای خطر می‌شد
پدر هی پیرتر می‌شد، پسر می‌بُرد دلها را
در اين آشوب طوفانی، مسلمانان مسلمانی!
مبادا اینکه قرآنی بیفتد زیر دست و پا
پسر زخمی، پدر افتاد، پسر در خون، پدر جان داد
پسر ناله، پدر فریاد، میان هلهله، غوغا
پسر از زخم آکنده، پسر هر سو پراکنده
پدر چون مرغ پرکنده، از این صحرا به آن صحرا
که دیده این‌چنین گیسو چنین زخمی شود پهلو؟
و خاک‌آلوده‌تر از او به غیر از چادر زهرا

شاعر: سيد حميد برقعي

غیر از غم معشوق در عالم خبرى نیست

غير از غم معشوق در عالم خبرى نيست
جايي خبرى نيست که از غم خبرى نيست
پروانه پرش سوخت ولى آبرويش شد
ما هم دلمان سوخته، اين کم خبرى نيست
دنيا نتوانست ز ما گريه بگيرد
بين غم تو از غم عالم خبرى نيست
من توبه نکردم مگر از راه توسل
بي نام تو از توبه آدم خبرى نيست
گفتند درِ خانه غير تو شلوغ است
گفتند ولى رفتم و ديدم خبرى نيست
رزقِ همه اينجاست و رزّاق هم اينجاست
والله در خانه حاتم خبرى نيست
ده ماه همه منتظر ماه تو هستند
در سال به جز ماه محرم خبرى نيست
عمامه ندارى و عبا نيز ندارى
اى واى که از پيرهنت هم خبرى نيست

شاعر: علي اكبر لطيفيان

بررسی چرایی اختلاط ایمان و کفر و چگونگی تفکیک دو جریان حق و باطل- بخش اول

آیت الله سید محمد مهدی میرباقری سال ۹۵

جدایی کامل حق و باطل در قیامت

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین و اللعن علی اعدائهم. یکی از نکاتی که در ارتباط با جریان ایمان و کفر و حق و باطل از قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام استفاده می شود این است که این دو جریان در پایان از همدیگر کاملاً جدا می شوند. به طوری که دستگاه باطل هیچ نفوذی در دستگاه حق ندارد و صفات رذیله و اعمال ناصالح و حتی آن لایه های پنهانی از سوء و شر که در جبهه مومنین بود همه حذف می شود و جبهه مومنین به طهارت می رسد و در یک محیطی که سراسر نور و طهارت و بهجت و بندگی و عبادت که وادی بهشت است قرار می گیرند. در آنجا دست شیطان دیگر به جبهه مومنین نمی رسد نه وسوسه و نه شیطنت و نه صفت رذیله و نه عمل ناصالح است. در بعضی روایات است که در ابتدای ورود به بهشت نهرهایی است که یکی از آنها نهر تسنیم است که متعلق به امیرالمومنین علیه السلام می باشد؛ مومنین وارد این نهرها شده و شستشو می کنند تا صفات رذیله مثل حسد از بین برود. در پایان آنچه که اتفاق می افتد این است که یک جبهه طاهر پاک دور از صفات رذیله و مناسبات غلط ایجاد می شود؛ والا اگر بنا باشد در بهشت هم حسد و بخل و کبر و ریا و این صفات باشد، دوباره آنجا اول فساد است. این دو کاملاً جدا می شوند یعنی در بهشت هیچ بدی نیست. از آن طرف هم در جهنم وقتی کار تمام می شود و آنهایی که اهل خلودند یعنی باید در جهنم باقی بمانند، خیری در آنجا و در بین جهنمی ها نیست. «اولَـئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ»

این اتفاقات همه در پایان کار است ولی در مسیر یک اختلاط و آمیختگی سنگینی است که گاهی تا جایی می رسد که صفات هم منتقل می شود یعنی گاهی در مومن صفات جهنمی ها بروز می کند یعنی مومن است اما به حسب ظاهر حسود یا بخیل یا ترسو است و یا به حسب ظاهر متعلق به دنیاست؛ اینها صفات رذیله و شیطانی هستند.از آن طرف هم گاهی در جبهه کفار، جهنمی هایی که پایانشان جهنم است و حتی بعضی از آنها مخلد در جهنم اند گاهی رفتار خوب و یا حتی بعضی صفات خوب دیده می شود.