آخر از داغ تو عالم را خبر خواهیم کرد

آخر از داغ تو عالم را خبر خواهیم کرد
خلق را از طرّه‌ات آشفته‌تر خواهیم کرد
آخر از عشق جهانسوزت مدد خواهیم خواست
پس جهانی را ز شوقت پر شرر خواهیم کرد
جان اگر باید به کوی ات نقد جان خواهیم داد
سر اگر باید به راهت ترک سر خواهیم کرد
در غم عشق تو با این ناله‌های دردناک
اختر بیدادگر را دادگر خواهیم کرد
هرکسی کام دلی آورده درکویت به‌دست
ماهم آخر در غمت خاکی به سر خواهیم کرد
تا جهانی درخور شرح غمت پیداکنیم
خویش را زین عالم فانی ‌بدر خواهیم کرد
تاکه ننشیند به دامانت غبار از خاک ما
روی گیتی را ز آب دیده تر خواهیم کرد
یا ز آه نیم شب‌، یا از دعا، یا از نگاه
هرچه باشد در دل سختت اثر خواهیم کرد
لابه‌ها خواهیم کردن تا به ما رحم آوری
ور به‌بی‌رحمی زدی فکر دگر خواهیم کرد
چون‌ بهار از جان‌ شیرین‌ دست‌ برخواهیم‌ داشت
پس سرکوی تو را پرشور و شر خواهیم کرد

شاعر: ملک الشعراء بهار

دانلود فایل صوتی

نجوا با امام زمان (عج)

ای یار آشنا علم کاروان کجاست
ای پیک پی خجسته که داری نشان دوست
با ما مگو بجز سخن دل‌نشان دوست
حال از دهان دوست شنیدن چه خوش بود
یا از دهان آن که شنید از دهان دوست
ای یار آشنا علم کاروان کجاست
تا سر نهیم بر قدم ساربان دوست
گر زر فدای دوست کنند اهل روزگار
ما سر فدای پای رسالت‌رسان دوست
گر دوست بنده را بکُشد یا بپرورد
تسلیم از آن بنده و فرمان از آن دوست
گر آستین دوست بیفتد به دست من
چندان که زنده ام سر من وآستان دوست
بی حسرت از جهان نرود هیچ کس به در
الا شهید عشق به تیر از کمان دوست

شاعر: سعدی

دانلود فایل صوتی

تببین جریان سوره مبارکه بینه و تفکیک حق و باطل با قرائت رسول


آیت الله سید محمد مهدی میرباقری- سال 95

تفکیک کامل خوبی و بدی در آخرت

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین و اللعن علی اعدائهم اجمعین. این نکته بحث شد که از نظر قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام یک اختلاط و آمیختگی بین جبهه حق و باطل در دار دنیا وجود دارد؛ البته این امر تا همیشه باقی نمی ماند و به تدریج این دو جبهه از هم جدا می شوند و پایان راه در عالم آخرت به فرموده قرآن سرنوشت کفار چنین است «انَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَ الْمُشْرِكِينَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا»(بینه/6)، یعنی یک عده محصور در جهنم می شوند و از آن طرف اهل جبهه حق هم وارد بهشت می شوند و دیگر اختلاطی بین این دو نیست؛ زیرا در بهشت بدی و گناه و صفت رذیله و غفلت و وجود ندارد و حتی بهشتی ها اهل شرک خفی هم نیستند لذا در بهشت هرچه هست سراسر نور است و هیچکدام از لذت های بهشتی انسان را از خدای متعال غافل نمی کند؛ البته ذکر این نکته لازم است که لذت بردن مانع ذکر و حضور نیست اما لذت از غیر ذکر بردن مانع حضور است. بهشت چون فضای توحید و نور است در آنجا هیچ چیز موجب غفلت نیست؛ همه لذت ها در بهشت هست اما این لذات همه در مسیر تقرب به خدای متعال هستند و غفلت ایجاد نمی کنند.

در جهنم هم وقتی اهل خلود مخلد در جهنم می شوند خیری در آنجا نیست و هیچ صفت و عمل و اخلاق خوبی بین جهنمی ها باقی نمی ماند. این دو صف کاملاً جدا می شوند. طبق روایات این امر عین عدل است و حضرت فرمودند ظلمی در آن نیست به خاطر این که ریشه همه بدیها در کفر بالله و ریشه همه خوبی ها در ایمان به خدای متعال و خضوع و تواضع در مقابل خدای متعال است. اگر در مومنین گاهی صفت و عمل بدی است به اساس گوهر وجودی و ایمانشان برنمی گردد؛ از آن طرف هم آنهایی که مسیر کفر را انتخاب می کنند اگر صفت خوبی دارند، آن صفت خوب عاریه ای است و از خودشان نمی باشد؛ لذا در زمان تفکیک در جهنم صفت خوبی نخواهد بود و خوبی هایی که به حسب ظاهر جهنمی ها داشتند از آنها جدا شده و به جبهه حق برمی گردد؛ همچنین بدی ها و گناهانی که بهشتی ها داشتند از آنها تفکیک شده و به جبهه باطل و موطن اصلی خودش برمی گردد و این همان عدل الهی است.