چهل مقام و چهل منزل آستانۀ کیست؟

چهل سلام و چهل صبح، این ترانۀ کیست؟
چهل مقام و چهل منزل آستانۀ کیست؟
چهل نَهار و چهل لَیل، دام و دانۀ کیست؟
چهل سوار و چهل اسب این فسانۀ کیست؟
چهل حدیث و چهل قصه عاشقانۀ کیست؟

بهانه گیر نبود این دل، این بهانۀ توست
به هر طرف که نظر می کنم نشانۀ توست
"رواق منظر چشم من آشیانۀ توست
کرم نما و فرود آ که خانه خانۀ توست"
نگاه می کنم از دور، خانه خانۀ کیست؟

پیاله نوشِ وَلی از ولا نپرهیزد
که مست از می قالوا بلی نپرهیزد
فدایی نجف از کربلا نپرهیزد
"کجاست شیر دلی کز بلا نپرهیزد"
دوباره قصۀ شمشیر و تازیانۀ کیست؟

و آسمان که چهل روز خون گریسته بود
و آن زمین که چهل شب جنون گریسته بود
و مشک تشنه تو را سرنگون گریسته بود
و کودکی که ندیدند چون گریسته بود
پس از تو بار امانت به روی شانۀ کیست؟

زمانی از گلوی چاه می رسد بر گوش
زمانی از نفس راه می رسد بر گوش
نوید نصرُ من الله می رسد بر گوش
صدای کیست که گهگاه می رسد بر گوش
اگر زمانۀ او نیست پس زمانۀ کیست؟

حسین غرقه به خون خدا، غسیل الله
حسین کشتی راه خدا، سبیل الله
حسین کشتۀ ذات خدا، قتیل الله
حسین جاه و جلال خدا، جلیل الله
که آن یگانه دو تا نیست، آن یگانه یکی است

مراتب تسلیم و اطاعت از معصوم ذیل زیارت قمر بنی هاشم علیه السلام-بخش اول

آیت الله سید محمد مهدی میرباقری سال ۹۵

درجات تسلیم در مقابل حجت الهی

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین و اللعن علی اعدائهم اجمعین. قرآن کریم می فرماید: «وَ كَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثيرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ في سَبيلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَكانُوا»(آل عمران/۱۴۶) امشب شب تاسوعا و متعلّق به وجود مقدس حضرت قمر بني هاشم هست. يک جمله از زيارت نامه حضرت را ترجمه مي کنم. «أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَ التَّصْدِيقِ وَ الْوَفَاءِ وَ النَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ الْمُرْسَلِ.... أَشْهَدُ أَنَّكَ لَمْ تَهِنْ وَ لَمْ تَنْكُلْ»(۱) در همين زيارت نامه کوتاهي که براي حضرت ذکر شده، خصوصيات و صفات ممتازي براي حضرت بيان شده است؛ ازجمله مقام تسليم، تصديق، وفا، نصيحت نسبت به امام، نکول نکردن، سستي نکردن در همراهي با امام عليه السلام بخشي از صفات اين وجود نوراني است. يکي از صفاتي که ذکر شده، صفت تسليم است. تسليم بودن و خود سپاريِ نسبت به معصوم در آن جايي که خداي متعال به انسان اراده و اختيار داده است؛ زیرا آنجايي که به ما اختيار ندادند چه بخواهيم يا نخواهيم، «كَرْهاً» تابع هستيم. مشيت خداي متعال و اراده خدا و اوليائش، بر حيات ما جاري است. در آن بخشي که به ما اراده دادند، مسئوليت هم دادند و هميشه اين دو با هم هستند. هرکجا اختيار هست، مسئوليت هم هست و انسان مورد بازخواست قرار مي گيرد. آنچه که از ما خواستند اين است که نسبت به معصوم یعنی نسبت به آن حجت معصومي که خداي متعال بين ما و خودش قرار داده، تسليم باشيم و همه قواي ما، سلم در مقابل او باشد. تسليم دامنه و طيف گسترده اي دارد؛ از تسليم در عمل تا تسليم در قلب. اگر انسان قلبش تسليم نشد، فکرش تسليم نشد؛ تسليم در عمل واقع نخواهد شد. لذا از ما فقط اين را نمي خواهند که ما در مقام عمل تبعيت بکنيم؛ بلکه تسليم واقعی يعني تسليم در عمل، تسليم در فکر و انديشه. انسان اگر مدار فکر و محاسبه و تحليلش، با معصوم و حجت خدا متفاوت شد؛ نمي تواند تسليم عملي داشته باشد. اگر قلبش در مدار ديگري حرکت مي کند، فکرش نمي تواند همراه معصوم باشد. لذا از ما خواستند همه امکانات و قواي خودمان را تسليم حجت و ولي خدا بکنيم. در سوره «نساء» خداي متعال مي فرمايد «فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا في أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْليماً»(نساء/۶۵) پيغمبر ما! اينها ايمان شان کامل نمي شود، مومن نمي شوند مگر اينکه در مقام داوري، در همه مسائل، تو را حکَم قرار بدهند و تسليم محض تو باشند و هرچه تو حکم کردي، بدون دل نگراني، با آرامش دل، بپذيرند و تسليم محض تو باشند. در حرکت به سمت اولياء خدا اين، قدم اول است؛ البته تمام راه نيست. با اينکه خود اين امر تسليم بودن نسبت به معصوم، يک وادي گسترده اي است که از تسليم بودن چشم و گوش و زبان تا تسليم بودن قلب و سرّ انسان، همه اين مقامات را مي گيرد. اين امر يک برنامه جامعي مي خواهد؛ ولي اين، آغاز راه است؛ یعنی اين طور نيست که اگر آدم تسليم شد، رسيده است؛ بلکه کسي که تسليم شد، تازه کار با او شروع مي شود؛ که تطهيرش مي کنند و بعد از تطهير، حقيقت نور امام و ولايت امام در وجود انسان تجلي مي کند و انسان به حقيقت ايمان و محبت و ولايت الله مي رسد. در روايت ابوخالد کابلي به آن اشاره شده است. اين، قدم اول است؛ تسليم بودن. در برنامه جامعي که اولياء خدا دارند، بايد تسليم باشيم.

جهاد فراگیر و همه جانبه جبهه نبی اکرم با ابلیس