ای آیات سوره‌ی مریم، حسین

ای آیات سوره‌ی مریم، حسین
یحیای پیمبر خاتم، حسین
عیسای شهید محرم، حسین
ثمر جان طاها
نور چشمان زهرا
قوت قلب مولا
ارباب با وفا
(یاحسین یابن الزهرا)

قامت بسته ای که قیامت کنی
در خونت وضوی شهادت کنی
حق را روی نیزه عبادت کنی
سرت ای روح توحید
روی نی همچون خورشید
به همه عالم تابید
لب تشنه‌ی شهید
(یاحسین یابن الزهرا)

پر میگیره دل به هوای حسین
سر میذاره پایین پای حسین
رو لب‌هاشه روضه برای حسین
شب جمعه ها زهرا
میگه ظهر عاشورا
«قَـتَـلوکَ عَـطشانا»
خورشید نیزه ها
(یا حسین یابن الزهرا)

حماسه آفرینی امام سجاد(ع)/هدف اهل بیت(ع) زنده نگه داشتن نام رسول الله(ص)

سخنان امام سجاد (سلام‏ الله‌عليه) كه بر منبر شام ايراد فرمود، نشان مي‏ دهد كه حضرات معصومين (عليهم‏ السلام) به حكمت عبادات رسيده‏ اند.
*امام علی بن حسین بن علی بن ابیطالب (علیهم السلام) مشهور به سجاد، چهارمین امام شیعیان بنا به قولی مشهور، در پنجم شعبان سال ۳۸ هجری قمری متولد شد و در ۱۲ محرم سال ۹۵ هجری قمری به دست ولید بن عبدالملك به شهادت رسید.

حضرت سجّاد(علیه السلام) در مجلس شام فرمود: به من اجازه دهید كه بالای این چوبها! بروم و كلماتی بگویم كه در آن رضای خدا و اجر و ثواب برای شنوندگان است. ابتدا یزید اجازه نداد ولی چون افكار عمومی مردم تحریك شده بود، یزید مجبور شد با منبررفتن امام(علیه السلام) موافقت كند. وقتی امام سجّاد(علیه السلام) بر فراز آن چوبها قرار گرفت، پس از حمد و ثنای الهی به ایراد خطبهٴ حماسی و مُهَیج پرداخت. ابتدا خود را به صورت اجمالی معرفی كرد و فرمود: ما دارای علم، حلم، سماحت، فصاحت، شجاعت و محبّت در قلبهای مؤمنان هستیم. و فضیلت ما این است كه نبی مختار ازماست، صدیق اكبر از ماست، طیار از ماست، شیر خدا و شیر رسول خدا از ماست، دو دسته گل پیامبر این امت از ماست. پس از آن فرمود: با این معرفی اجمالی، هر كس مرا شناخت كه شناخت. و اگر كسی نشناخت و از فضایل و كمالات ما آگاه نشد، تفصیلا خود را معرفی می كنم. آن گاه به ذكر فضایل و كمالات خود و خاندان عصمت و طهارت پرداخت و در ضمن آن فرمود: «أناابن مكة ومنی، أنا ابن زمزم والصفا... »؛ من فرزند مكه و منا هستم، من فرزند زمزم و صفا هستم.... در این جمله اشاره به این معنا دارد كه: گرچه ما امسال به منا نرفتیم، در آنجا بیتوته نكردیم و گوسفند نكشتیم، ولی منا از ماست. چون منا همانند مكّه و مدینه و حتّی همانند خود كعبه موات بود و ما با كربلا رفتن خود آن سرزمین مرده را زنده كردیم. و هر كس كه زمین مرده ای را زنده كند، آن زمین از آنِ اوست: «من أحیی ارضاً مواتاً فهى له». كسی با گوسفند و شتر قربانی كردن مالك منا نمی گردد. چون منا با این چیزها زنده نمی گردد. منا با قربانی كردن پدر، برادر، عمو و اصحاب و تقدیم اسیر و جانباز در راه خدا زنده می شود. چون چنین كسی است كه می تواند به دیگران درس شهادت دهد. از این جهت ما صاحب منا و وارث آن هستیم. چنان كه وارث صفا و مروه و زمزم و كعبه نیز هستیم. چون ما با قیام خود كعبه را زنده كرده ایم، به حج بها داده ایم و آبروی حج را حفظ كرده ایم. وگرنه گوسفند كشتن، طواف كردن دور خانهٴ خدا و سعی كردن بین صفا و مروه كار بسیار سهلی است كه از عهدهٴ هر كسی بر می آید. همان طور كه سابقه ای بس كهن در تاریخ جاهلیتِ قبل از اسلام دارد...

جامعه‌ ای حسینی است که در معارف دين محقّق باشد و در مسائل عملی متحقّق/

پیام سالار شهیدان دو چیز است: یكی تحقیق علمی و دیگری تحقّق عملی; جامعه‌ای می‌تواند حسینی باشد كه در معارف دین محقّق باشد نه مقلّد و در مسائل عملی، متحقّق باشد نه عقب‌افتاده. جریان عاشورا را از زیارتنامه‌های این ذوات قدسی می‌شود تشخیص داد نه تنها در زیارت جامعه، بلكه در سایر زیارات این مضمون هست كه «محقّقٌ لما حقّقتم و مبطلٌ لما أبطلتم» ادبِ ما در پیشگاه این ذوات قدسی این است كه من در مسائل علمی صاحب‌نظرم آنچه را شما تحقیق كردی من محقّقانه می‌پذیرم، آنچه را شما ابطال كردی من محقّقانه باطل می‌دانم.

پرهیز از جهلِ علمی،اجتناب از تقلید و عوام‌فریبی از وظایف اصلی عاشورائیان است

پرهیز از جهلِ علمی، اجتناب از تقلید، دوری گزیدن از عوام‌فریبی این وظیفه اصلی عاشورائیان است. آنكه محقّق نیست، شیعه حسینی نیست، این در بخش علم و سواد. در بخش عملی، تحقّق لازم است. شما در زیارتنامه وجود مبارك مسلم ‌بن‌عقیل همین حرف را می‌زنید «حربٌ لمن حاربكم و سلمٌ لمن سالمكم» این اوّلین شهید عاشوراست در پایانش هم كه زیارت سالار شهیدان است همین حرف است. پس جامعه‌ای، جامعه حسینی است كه هم در مسئله سواد محقّقانه معارف را تحقیق كند و هم در مسئله عمل، متحقّقانه باشد.