قداست جانفشانی (2): فرازهایی از کتاب سفر شهادت امام موسی صدر (حفظه الله)

من حسینی که به رنجدیدگان اهتمام نورزد نمی‌‌شناسم.

من حسینی که به رنجدیدگان اهتمام نورزد نمی‌‌شناسم. به حسینی که شهیدِ گریه می‌‌نامندش ایمان ندارم. من به گریه و زاری برای سبک شدن و تخلیۀ هیجان و ناراحتی ایمان ندارم. ایمان من این است که امکان ندارد امام حسین جز برای احقاق حق کشته شده باشد. مگر او نبود که می‌‌فرمود: «ألا تَرَونَ الحَقَّ لایُعمَلُ بِهِ وَ الباطِلَ لایُتَناهَی عَنهُ لِیَرغَبَ المُؤمِنُ فی لِقاءِ اللهِ.» (مگر نمی‌‌بینید که به حق عمل نمی‌‌کنند و از باطل باز نمی‌‌ایستند؟ باید مومنِ طرفدار حق، به لقای خداوند دل بندد). مگر او نبود که می‌‌فرمود: «وَ أنِّی ما خَرَجتُ أشِراً وَ لا بَطِراً وَ لا ظالِماً وَ لامُفسِداً وَ إنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الإصلاحَ فِی أمَّـه جَدِّی، أریدُ أن آمُرَ بِالمَعروفِ وَ أنهَی عَنِ المُنکَرِ.» (من از سرِ شادى و سرمستى و تباهکارى و ستمگرى قیام نکردم، بلکه براى طلب اصلاح در امت جدم به پا خاستم و مى‏‌خواهم امر به معروف و نهى از منکر کنم). مگر این‌ها سخنان امام حسین نیست؟ امام حسین (‌ع) امامی معصوم است، از هر گناهی دور است. با این حال شمشیر برمی‌دارد و زره می‌‌پوشد و می‌‌جنگد و می‌‌کشد و کشته می‌‌شود. او جهاد و مبارزه می‌‌کند.

ما فرزندان حسین بن علی(ع) هستیم/ موظفیم که خون بهای حسین بن علی(ع) را بگیریم

آیت الله العظمی جوادی آملی

شعار رسمی ما شیعه‌ها برای همیشه، مخصوصاً این ایام این دو اصل کلی است؛ به ما فرمودند وقتی به یکدیگر رسیدید بگویید: «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اجوركم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ(علیه السلام) وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ(علیه الصلاة و علیه السلام)»، اصل اول که جنبه عبادی دارد این است که ما داغدیده و مصیبت زده‌ایم، خدا اجر همه ما را بزرگ و عظیم بشمارد و اجر عظیم به ما مرحمت کند، اما اصل دوم این است که به یکدیگر بگوییم امیدواریم خدا آن توفیق را به ما بدهد که ما خون‌بهای حسین بن علی را بگیریم، اینکه ما می‌گوییم: «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ»، راجع به این اصل دوم است؛ یعنی ما موظفیم که این خون‌بها را بگیریم و تا روز قیامت هم این وظیفه ماست.

اصلاً ما به حسینیه‌ها که می‌رویم برای این دو اصل است، ما عزاداری می‌کنیم هم برای ثواب و هم برای اینکه خون‌بهای حسین بن علی را بگیریم: «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ»، پس معلوم می‌شود هنوز خون‌بهای حسین بن علی گرفته نشده و ما موظف هستیم آن را بگیریم، رازش این است که خود حسین بن علی(سلام الله علیه) فرمود من یک اصل کلی‌ام، یک شخصیت حقوقی هستم نه شخصیت حقیقی؛ امامت و ولایت من یک شخصیت حقوقی است، لذا در مدینه نفرمود من بیعت نمی‌کنیم، فرمود مثل من و هر کسی که مثل من فکر می‌کند با دستگاه ستم نمی‌سازد؛ یعنی عدل در برابر ظلم ساکت نمی‌نشیند!