هر بانوی عشیره عقیله نمی شود

آنان که مشق اشک مرتب نوشته اند
با خط عشق این همه مطلب نوشته اند
آنان که بال گریه در آورده اند را
هم دوش انبیاءِ مقرب نوشته اند
این چند خط مختصر اما مفید را
هر روز خوانده اند که هر شب نوشته اند
تقدیر دو پیالۀ ما را هزار سال
پیش از شروع گریه لبالب نوشته اند
تکلیف چشم های مرا از همان نخست
از روی اشک حضرت زینب نوشته اند
یعنی که تشنگی ام از این مشرب است و بس
یعنی امام گریۀ ما زینب است و بس
ای دختر تجلی توحید آمدی
ای ماه! روی دامن خورشید آمدی

جز زیبایی چیزی ندیدم

آیت الله حائری شیرازی رضوان الله علیه:

خداوند همه مهره‌ها را به‌خوبی چیده است تا هرچه بیشتر این بازی زیبا و تماشائی باشد، انواع فرهنگ‌ها و زبان‌ها و انواع اسم‌ها و ایسم ها. جهان یک پازل است اگر آن را حل کردی آن را می‌بینی و می‌شناسی و محو زیبایی آن می‌شوی.

زینب کبری پازل را حل کرده بود و همه مهره‌ها را در جای خود دیده بود. مجموع صحنه زیباست. دیگران نتوانسته‌اند همه تکه‌های پازل را پیدا کنند و آن‌ها را به هم بچسبانند تا همه پازل را باهم ببینند و زیبایی آن را درک کنند.

دیگران می‌گویند از ظلم و شکنجه بدتر چیست؟ از کشتار بی‌رحمانه و محاصره و آب را بر انسان‌ها بستن و از آب دادن به طفل چندماهه مضایقه کردن و گلوی او را با تیر پاره کردن بدتر چیست؟ زشت‌تر از این صحنه چیست؟ زینب کبری می‌گوید: همه این مسائل و مصائب را تحمل کردن و بر پاکی و طهارت ماندن زیباتر چیست؟ به ناپاک نه گفتن و بر این نه گفتن تا آخر ایستادن چه زیباست. «ما رَاَیْتُ اِلاّ جَمیلا»

جلسه درس اخلاق (1397/09/15)

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحيم

«الحمد لله رب العالمين و صلّي الله علي جميع الأنبياء و المرسلين سيّما خاتمهم و أفضلهم محمد(صلي الله عليه و آله و سلم) و اهل بيته الأطيبين الأنجبين سيّما بقية الله في العالمين بِهم نَتولّيٰ و مِن أعدائِهم نَتبرّءُ اِلي الله».

بحث‌هاي روز پنج‌شنبه ما که درباره نهج البلاغه بود، خطبه‌هاي نوراني آن حضرت که 241 خطبه است و نامه‌هاي مبارک آن حضرت که 79 نامه است در طي اين چندين سال بحث شد. به کلمات حکيمانه آن حضرت رسيديم که 473 کلمه است. ما به کلمه چهل و سوم رسيديم که در ذکر خبّاب بن أرت بود. وجود مبارک حضرت امير در وصف خبّاب مسائلي را فرمود در ذيل آنها اين چنين فرمود؛ برخي‌ها اين کلمه را ذيل همان وصف خبّاب بن أرت ذکر کردند، برخي از نسخه‌ها اين را جداگانه ذکر کردند. حضرت فرمود: «طُوبَی لِمَنْ ذَكَرَ الْمَعَادَ وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ وَ قَنِعَ بِالْكَفَافِ وَ رَضِيَ عَنِ اللَّهِ»؛ طيّب بودنِ زندگي براي اين گروه است. در سوره «نحل» فرمود اگر کسي حُسن فاعلي داشت؛ يعني معتقد بود به معارف و حُسن فعلي داشت؛ يعني عامل بود به احکام الهي، از حيات طيّبه برخوردار است: ﴿فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً﴾.[1] از وجود مبارک اميرالمؤمنين(سلام الله عليه) سؤال کردند که حيات طيّبه چيست؟ حضرت اثري از آثار پربرکت حيات طيّبه را فرمود: «هِيَ الْقَنَاعَة»،[2] اما در اين گونه از روايات، تفصيل بعد از اجمال، يا شرح آن متن است که حيات طيّبه براي کسي است که به ياد معاد باشد و براي روز قيامت کار کند و قانع باشد به زندگي حلال و طيّب و طاهر و از احکام و حِکَم الهي راضي باشد. فرمود: «طُوبَی لِمَنْ ذَكَرَ الْمَعَادَ وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ وَ قَنِعَ بِالْكَفَافِ وَ رَضِيَ عَنِ اللَّهِ».