نگاهي به سرگذشت زندگاني حضرت صديقه ي طاهره فاطمه زهرا سلام الله عليها (بخـش اول)

نگاهي به سرگذشت زندگاني حضرت صديقه ي طاهره فاطمه زهرا سلام الله عليها (بخـش اول)

حجت الاسلام و المسلمين جاودان

مقدمه و چکیده

رحلت پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم یکی از بزرگترین حوادث تمام دوران حیات اسلام بود، و به سرعت وقایع بزرگ دیگری را به دنبال آورد. اولین حادثه جریان سقیفه بود که بلافاصله پس از رحلت اتفاق افتاد، و نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت همه ادوار آینده اسلام داشت. در این واقعه اصلی‌ترین اصول جاهلیت عرب یعنی «تعصب قبیلگی» حیات دوباره یافت، تا آنجا که هرچه در سقیفه اتفاق افتاد، رنگی عربی داشت و از تعصب نسبت به قبیله ناشی ‌‌شده بود. طبق گزارش تاریخ در سقیفه چهار قبیله حضور داشتند، و همه به کسب قدرت فکر می‌کردند، آنها بدون اینکه در خاطر داشته باشند که اسلام و پیامبر صلی الله علیه و آله، برای آینده چه راهی نشان داده است، هر یک از قبیله‌ی خود سخن گفته بود، و شعار آن را فریاد می‌‌کرد، و خواهان ریاست و قدرت آن بود. سرانجام هم قبیله‌ای پیروز شد که به شعاری نیرومند تر از شعارهای عربی چنگ زده بود، و حکومت و قدرتی بر پا کرد که اساسی جز عربیت نداشت، و این همان بازگشت به جاهلیت است که سخن قرآن و ادعای تاریخی ماست.

دارد دل و دین می برد از شهر شمیمی

دارد دل و دین می برد از شهر شمیمی

سید حمیدرضا برقعی

دارد دل و دین می برد از شهر شمیمی
افتاده نخ چادر او دست نسیمی

تسبیح دلم پاره شد آن دم که شنیدم
با دست خودش داده اناری به یتیمی

حتی اثر وضعی تسبیح و دعا را
بخشیده به همسایه، چه قران کریمی

در خانهء زهرا همه معراج نشینند
آنجا که به جز چادر او نیست گلیمی

ای کاش در این بیت بسوزم که شنیدم
می سوخت حریم دل مولا چه حریمی

آتش مزن آتش در و دیوار دلش را
جز فاطمه در قلب علی نیست مقیمی

حالا نکند پنجره را وا بگذاریم
پرپر شود آن لاله زخمی به نسیمی

بگو تا آسمان ها خون ببارند

بگو تا آسمان ها خون ببارند

بگو تا آسمان ها خون ببارند که دلهای شکسته بی شمارند
بگو تا مردم عالم بگریند دوباره فاطمیون بی قرارند
شده عالم بیت الاحزان شده چشم زینب گریان
غم زهرا شد جاویدان
علی بود و گل پیغمبر خاتم پس از زهرا علی ماند و غم عالم
(آه واویلا واویلا...)

دوباره سهم ما خون جگر شد جهان از داغ پهلو باخبر شد
بمیرم تا نبینم اشک حیدر دوباره صحبت دیوار و در شد
به دل هامان سیل غم هاست به لب هامان نام زهراست
که با یادش عالم غوغاست
خدایا عصمت کبری زمین افتاد تمام هستی مولا زمین افتاد
(آه واویلا واویلا...)

شده هنگام تکرار محرم مدینه مانده و یک آسمان غم
همه هستی غبار چادر اوست غم زهرا نگنجد در دو عالم
همه سر ها سودایی شد همه دل ها دریایی شد
همه دنیا زهرایی شد
تو دریایی کراماتی اغیثینی اغیثینی یا مولاتی اغیثینی
(آه یا زهرا یا زهرا...)

شاعر: میلاد عرفان پور

فایل صوتی (دکتر میثم مطیعی)

عمق حرکت حضرت زهرا سلام الله علیها و دفاع تاریخی ایشان از جایگاه امامت

عمق حرکت حضرت زهرا سلام الله علیها و دفاع تاریخی ایشان از جایگاه امامت

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری 13 اسفند 92

تحلیل حادثه با توجه به ادبیات وحی و عظمت حادثه
«أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ * جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا وَ بِئْسَ الْقَرَار[1]»، ما وقتی در تحلیل وقایع بزرگ مثل حادثه ای که بعد از رحلت وجود مقدس رسول الله صلی الله علیه و آله در دنیای اسلام اتفاق افتاد و همچنین اقدامات عظیمی که از طرف ائمه و در رأس آنها از طرف وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها واقع شده، صحبت می کنیم، باید حادثه به اندازه وسعت و عظمت حقیقی ای که داشته مورد توجه قرار بگیرد و از عظمتش کاسته نشود. ممکن است ما گاهی ناچار باشیم که حادثه را برای مخاطبان خودمان ساده کنیم؛ ولی در همین ساده سازی نباید غافل از آن عظمت و بزرگی واقعه باشیم. ما برای این که بیشتر عظمت این واقعه مورد توجه قرار بگیرد، باید عمدتاً با ادبیات قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام که وسعت و عظمت حادثه را می گویند، با مسئله مواجه بشویم. موضوعی که من امشب تقدیم می کنم بحث دفاع وجود مقدس صدیقه طاهره سلام الله علیها از موضوع امامت است. بنابراین هم باید مسئله امامت مورد تحلیل قرار بگیرد که امامت چیست و این حقیقت چگونه از عالم بالا تنزل در عالم ما پیدا می کند، و هم این که موانعی که بر سر راه تحقق امامت در جامعه انسانیست و در تاریخ اجتماعی بشر وجود داشته چه بوده؟ استعداد بشر برای پذیرش این امر عظیم چگونه مهیا می شود و طبیعتاً وجود مقدس صدیقه طاهره سلام الله علیها جایگاهشان در ظهور و عصر امامت در عالم ما چیست؟ البته قبل از این بحث هم باید شخصیت و عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها مورد توجه قرار بگیرد تا طرحی که دشمن داشته و وسعت کار دشمن و پیچیدگی کار او و حتی گسترش کار او در عوالم دیگر مثل این که از قبل این دنیا بوده تا قیامت هم ادامه دارد، آشکار شود. این یک طرح کوچک محدود به یک دوره اجتماعی خاص یا یک جغرافیای خاص نیست؛ بلکه یک طرح وسیعی است که باید با ادبیات وحی تحلیل شود وگرنه معلوم نمی شود که واقعا چه اتفاقی می خواسته بیافتد. شما حادثه عظیمی مثل بعثت انبیاء را اگر به دست یک فیلسوف تاریخی که تاریخ را مادی تحلیل می کند، بدهید، همه عوامل پیدایش این حادثه را به تحولات مادی بر می گرداند، و اصلا آن حقایقی که از عالم غیب و از عالم بالا در مسیر تاریخ به وسیله انبیاء تحقق پیدا می کند، مشروع نمی بیند تا بخواهد تعریف کند! بنابراین تحلیل حادثه اولا باید کلان و به اندازه وسعت و عظمتش باشد، ثانیا با ادبیات وحی باشد؛ حال اگر بخواهیم از این منظر به قرآن بپردازیم تقریبا همه قرآن همین بحث است، این که در روایات دیدید «وَلَايَتَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ قُطْبَ الْقُرْآنِ وَ قُطْبَ جَمِيعِ الْكُتُب[2]»، مدار همه کتب ولایت ماست، یا در روایات دیگر «الْقُرْآنُ نَزَلَ أَثْلَاثاً ثُلُثٌ فِينَا وَ فِي أَحِبَّائِنَا وَ ثُلُثٌ فِي أَعْدَائِنَا وَ عَدُوِّ مَنْ كَانَ قِبَلَنَا[3]»، اینها ناظر به همین معناست، آن آیه ای هم که من خواندم ناظر به همین معنا بود.