هیئت اینترنتی نبأ

دوباره سلام ای هلال محرم

دوباره سلام ای هلال محرم
بخون روضه خون باز که دلتنگ اشکم
بخون روضه غم

روضه بخون دوباره و بشکن
بغض یه ساله دل ما رو
بخون بازم: "حسین میا کوفه"
بگو غم مسلم تنها رو

تو کوچه های کوفه تنهایی
خودش یه کربلا به پا کرده
غریبه و تشنه لبه اما
برا حسین چه گریه ها کرده

ادامه مطلب


بی علی عشق اعتبار نداشت

ترجیع‌بند مدح امیرالمؤمنین(ع)
(بند: نهم)

بی علی عشق اعتبار نداشت
فصل‌های زمین بهار نداشت
جز علی هیچکس در آن دل شب
با یتیمان کوفه کار نداشت
پهلوانی که بین نخلستان
همدمی غیر ذوالفقار نداشت
جبرئیل از بهشت می‌آورد
باغ مولای ما انار نداشت
تکیه‌‌گاهش همیشه فاطمه بود
بعد زهرا که روزگار نداشت!
ناگهان عشق از نفس افتاد
در زمانی که انتظار نداشت
زندگی بی حضور فاطمه اش
هیچ لطفی در آن دیار نداشت
شاعر امّا برای حسن ختام
به جز این بیتِ ماندگار نداشت:
که علی دست قادر ازلیست
رشته‌ی ماسوی به دست علیست

شاعر: احمد علوی

دریافت فایل صوتی

ادامه مطلب


دل خود را گره زدم به ضریح

ترجیع‌بند مدح امیرالمؤمنین(ع)

سرخوش ازنام ایلیایی او
محودرنورکبریایی او
دل خودرا گره زدم به ضریح
به امید گره گشایی او
هرچه نهج البلاغه راخواندم
نرسیدم به روشنایی او
آرزوی فرشتگان این است
دیدن گنبد طلایی او
مازمینی شدیم وجاماندیم
ای خوش آن دل که شد هوایی او
شده زینب غروب عاشورا
وارث روح کربلایی او
شوق دیداراگر مرا نکشد
می کشد غصه ی جدایی او
بارالهاببخش اگرگاهی
زده ام حرفی از خدایی او
که علی دست قادر ازلی ست
رشته ی ما سوی به دست علیست

ادامه مطلب


مباهله

آیت الله جوادی آملی

از غريب ترين ايام زندگي ما ايام مباهله است. خيلي از ما عالمانه حرف مي‌زنيم و عوامانه فكر مي‌كنيم در نتیجه آن اركان ولايت را تقريباً از دست مي‌دهيم در حالی که اجزاي غير ركني را خيلي محترم مي‌شمريم مانند اول ذيحجه که سالروز ازدواج وجود مبارك حضرت امير با فاطمه زهرا(سلام الله عليهما) است اينها جزء واجبات غير ركني است و حال آنکه ما در نماز يك واجب ركني داريم و يك واجب غير ركني؛ در خصوص امامت و ولایت نیز همين طور است؛ غدير جزء واجبات ركني امامت است، مباهله جزء واجبات ركني ولایت است و با سالروز ازدواج فرق مي‌كند. در حالی که نه رسانه‌ها از او نام مي‌برند و نه حوزه‌ها خبري هست! آن وقت آن مسائل واجبات غير ركني را خيلي دامن مي‌زنيم، آنها هم واجب هست اما مثل اجزاي نماز است. لکن حمد و سوره كجا، ركوع و سجود كجا؟! حمد و سوره واجب غير ركني است اما ركوع و سجود واجب ركني است.

ادامه مطلب


جلسه درس اخلاق (1396/06/16)

آیت الله جوادی آملی

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحيم

«الحمد لله رب العالمين و صلي الله علي جميع الأنبياء و المرسلين سيما خاتمهم و افضلهم محمد و اهل بيته الاطيبين الانجبين سيما بقيت الله في العالمين بهم نتولي و من اعدائهم نتبرء إلي الله».

… درباره وقف و احياي وقف …؛ اسلام قسمت مهم کار را به عهده خود مردم گذاشته است. بيان نوراني اميرالمؤمنين سلام الله عليه در آن بخشنامه رسمي که براي اداره مصر به مالک اشتر مرحمت کردند، با «إِنَّ» تعبير فرمودند که «إِنَّ عِمَادَ الدِّين وَ إِنَّمَا [عَمُودُ] عِمَادُ الدِّينِ وَ جِمَاعُ‏ الْمُسْلِمِينَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّة»؛[1] نظام را مکتب از يک طرف و مردم از طرف ديگر اداره ميکنند. آن نظامي که بحثهاي ديني و اعتقادي و ارتباط با خدا نداشته باشد زميني است و زمينگير ميشود، اما آن نظامي که به نظامآفرين به جهانآفرين به آسمان و زمينآفرين و به خود انسانآفرين تکيه ميکند اين ميماند؛ لذا نماز به عنوان الگو در اسلام عمود دين تلقي شده است که «الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّينِ»،[2] اما اين دين بايد به دست مردم احيا بشود، اگر مردم خدايي ناکرده اين دين را نشناسند و عمل نکنند دين زنده نخواهد بود؛ لذا خيمه نظام را دو ستون اداره ميکند: يکي نماز که نمونه بحثهاي اعتقادي و ديني است که فرمود: «الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّينِ» و يکي مردم که فرمود: «إِنَّ عِمَادَ الدِّين وَ إِنَّمَا [عَمُودُ] عِمَادُ الدِّينِ وَ جِمَاعُ‏ الْمُسْلِمِينَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّة».

درباره نماز کلمه «إنّ» نيامده که «إنّ عمود الدين الصلاة»؛ ولي درباره امت با «إنّ» تعبير کرد. فرمود: مالک! نگو ما رهبري مثل عليبنابيطالب داريم، رهبر مردم اگر علي هم باشد مادامي که مردم در صحنه نباشند آن نظام شکست ميخورد، چه اينکه شکست خورده است. رهبر خوب يک طرف قضيه است. اگر کسي به داشتنِ رهبر خوب خدايي ناکرده بخواهد اکتفا بکند، همان قصه صدر اسلام است. فرمود من يک طرف قضيه هستم، قسمت مهم اين ستون را مردم به عهده دارند. با «إنّ» تعبير کرد، يک؛ با «عماد» تعبير کرد که غنيتر و قوي تر از عمود است، دو؛ فرمود: مالک! «إِنَّ عِمَادَ الدِّين»نگفت عماد سياست، نگفت ستون اقتصاد، نگفت ستون امنيت، نگفت ستون سياست، فرمود ستون دين مردماند! فرمود: «إِنَّ عِمَادَ الدِّين وَ إِنَّمَا [عَمُودُ] عِمَادُ الدِّينِ وَ جِمَاعُ‏ الْمُسْلِمِينَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّة». آن کسانی که جنگ ده ساله ـ نه جنگ هشت ساله! دو سال جنگ داخلي داشتيم و هشت سال جنگ خارجي ـ چه ترورهاي هفتاد و دو نفر را يا انفجارهاي رياست جمهوري را يا انفجارهاي دادگاه انقلاب يا انفجار عزيزان سپاه و بسيج در کوي و برزن را تحمل کرد همين مردم بودند.

ادامه مطلب

این چای روضه ها که مرا زیر و رو کند
عطرش ز دور کار هزاران سبو کند
زاهد بیا که این می بی غش دو ساله است
دردش تو را بسازد و حالت نکو کند