هیئت اینترنتی نبأ

رباعی گفتی و تقدیم سلطان غزل کردی

omolbanin

رباعی گفتی و تقدیم سلطان غزل کردی
معمای ادب را با همین ابیات حل کردی

رباعی گفتی و مصراعی از آن را تو ای بانو
میان اهل عالم در وفا ضرب‌المثل کردی

فرستادی به قربانگاه اسماعیل‌هایت را
همان کاری که هاجر وعده کرد و تو عمل کردی

کشیدی با سرانگشتت به خاک مُرده، خطی چند
تمام شهر یثرب را به خاک طف بدل کردی

چه شیری داده‌ای شیران خود را که شهادت را
درون کامشان شیرین‌تر از شهد و عسل کردی


رباعی تو بانو! گرچه تقطیع هجایی شد
به تیغ اشک خود، اعرابشان را بی‌محل کردی

شاعر: محسن رضوانی

ادامه مطلب


نور، زهراست و آیینه، علی

Imam Aliنور با آینه وقتی متقابل باشد
ذره کوچکتر از آن است که حائل باشد
نور، زهراست و آئینه علی، ذره کجاست
که در این بین فقط عاطل و باطل باشد
برترین خلقت دنیاست،‌عجب نیست اگر
که علی نیز به زهرا متوسل باشد
رو به قبله ست همه عمر، خدایا! غلط است
قبله بایست به سمتش متمایل باشد
اگر این طرز نماز است که او می‌خواند
ترس دارم که نمازم همه باطل باشد
دل محال است ولی عقل دلش می‌خواهد
بین زهرا و خدا فاصله قائل باشد
یک نفر آمده در را به لگد می‌کوبد
پشت در باز هم ای کاش که سائل باشد
نیم رخ می‌شود، انگار علی آمده است
ماه ، دیگر به دلش نیست که کامل باشد

ادامه مطلب


جلسه درس اخلاق آیت الله جوادی آملی (۱۳۹۵/۱۲/۰۵)

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحيم

«الحمد لله ربّ العالمين و صلّي الله علي جميع الأنبياء و المرسلين سيّما خاتمهم و أفضلهم محمّد صلّي الله عليه و آله و سلّم و أهل بيته الأطيبين الأنجبين سيّما بقيّة الله في العالمين بهم نتولّي و من أعدائهم نتبرّء الي الله».

javadi amoliشهادت صديقه کبري أم الائمه(عليهم السلام) را به پيشگاه وليّ عصر و عموم علاقه‎مندان قرآن و عترت و به شما بزرگواران و برادران و خواهران ايماني تعزيت عرض مي‌کنيم. حضور شما فرهيختگان و نخبگان حوزوي و دانشگاهي و عزيزان قرآني و برادران سپاهي و بسيجي و دانشمندان و دانشوران و دانشجويان و دانش‌آموزان را ارج مي‌نهيم. از ذات اقدس الهي مسئلت مي‌کنيم به همه شما آنچه خير و صلاح و فلاح دنيا و آخرت است به برکت دعاي وليّ عصر خداي سبحان مرحمت کند.

سلسله بحث‌هاي ما در کتاب شريف نهج البلاغه از خطبه‌هاي حضرت گذشت به نامه‌هاي حضرت رسيد و در شرح نامه‌هاي آن حضرت هم به نامه پنجاه و ششم رسيديم. مستحضريد که نهج البلاغه همه فرمايشات اميرالمؤمنين(سلام الله عليه) نيست. مرحوم سيد رضي هم از خطبه‌ها، هم از نامه‌ها، هم از کلمات حکمت‌آميز مقداري را انتخاب کرده. الآن نامه ۵۶ که امروز بحث مي‌شود تقريباً سه صفحه است؛ ولي مرحوم سيد رضي نصف يک صفحه نقل کرده است؛ يعني دو صفحه و نيمِ اين خطبه را نقل نکرد. ايشان انتخاب و اختيار کرد برخي از جملات را ذکر فرمود، آن مقداري که لازم مي‌دانست در اين‌جا مرقوم فرمودند.

نامه پنجاه و ششم وجود مبارک حضرت امير(سلام الله عليه) طبق آنچه سيد رضي نقل کردند تقريباً چهار سطر است؛ اما اصل آن نامه تقريباً سه صفحه است که بخشي از آنها را ـ إن‌شاءالله ـ از آن اصل مي‌خوانيم. قسمتي از آن نامه‌ها را ابوجعفر اسکافي نقل کرد. ابوجعفر تقريباً بيش از يک قرن قبل از سيد رضي(رضوان الله عليه) مي‌زيست. «اسکاف»[۱] منطقه‌اي است بين نهروان و بصره، اين قسمت را مي‌گويند «اسکاف»؛ ايشان اهل آن منطقه بودند. اين نامه ۵۶ وقتي شريح بن هاني را فرمانده لشکر قرار داد، اين نصيحت‌ها را به ارتش علوي سفارش کرده است، در حقيقت ارتش و سپاه و نيروي نظامي ‌خود را با اين نامه که بخشنامه اينها محسوب مي‌شود تربيت کرد. در خلال اين نامه فرمودند که ما يک دشمن بيروني داريم که اين دشمن بيروني با آب و خاک ما و با بدن ما کار دارد، همين طور است. ولو شيطان بزرگ غرب هم که باشد، بيش از اين با ما کاري ندارد. آب و خاک و معدن و خون مي‌خواهد. دشمن بيرون، کاري غير از اين ندارد.

ادامه مطلب


بررسی حقیقت حکمت و ارتباط با شکر نعمات الهی/ جایگاه صراط و امام در حقیقت شکر- بخش دوم

آیت الله سید محمد مهدی میرباقری سال ۹۴

شکر و خرج شدن نعمات در راه امام

اگر بخواهیم به تعبیر دیگر همین مطلب را بیان کنیم این است که باید این نعمت ها انسان را در صراط بندگی خدای متعال قرار بدهد، وقتی این نعمتها در صراط قرار گرفت ما را هم به خدای متعال نزدیک می کند «وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُه»(فاطر/۱۰)، عمل صالح صاحبش را بالا می برد و به خدای متعال نزدیک می کند. باید نعمت ها در صراط مستقیم قرار بگیرد والا اگر این چشم و گوش و زبان در غیر صراط مستقیم قرار گرفت شکر نشده است، به تعبیر دیگر باید این امکانات در مسیر امام قرار بگیرد.

اگر بخواهیم به بیان دیگر بیان کنیم در عالم دو تا مسیر بیشتر نیست، یکی صراط مستقیم است که صراط معرفت خدا و محبت خدا و صراط بندگی خدا است. «وَ أَنِ اعْبُدُوني‏ هذا صِراطٌ مُسْتَقيمٌ»(یس/۶۱)، پس اگر خدای متعال ما را برای بندگی آفرید؛ معنایش این است که برای صراط مستقیم آفریده است و همه این امکانات باید در صراط مستقیم قرار بگیرد. صراط مستقیم خدای متعال جاده آسفالت شده که نیست، صراط توحید و صراط معرفت و صراط بندگی خدای متعال، امام است. اگر امکانات ما در وادی ولایت امام قرار گرفت شکر است والا هر امکانی که بیرون از وادی ولایت امام باشد کفران شده است، اگر یک نگاه انسان بیرون از وادی ولایت امام باشد، این نگاه نگاهی است که کفران نعمت با او اتفاق می افتد و معنی محرمات و واجبات هم همین است.

خدای متعال هیچ چیز را واجب نکرده است، راجح نکرده است مگر آن چیزی که ما را به خدا نزدیک می کند و هیچ چیزی را حرام نکرده است مگر آن چیزی که ما را از خدا دور می کند. به تعبیر دیگر آنچه در صراط مستقیم است، واجبات و مباحات و مستحبات است و آنچه بیرون صراط مستقیم است، محرمات و مکروهات و منهیات است. هر چه در عالم مبغوض و منهی است آن چیزی است که بیرون از صراط بندگی است، پس آنچه مبغوض است این است که انسان امکانات را در مسیر غیر بندگی خدای متعال خرج کند و قلبش در مسیر غیر بندگی قرار داده شود.

ادامه مطلب

این چای روضه ها که مرا زیر و رو کند
عطرش ز دور کار هزاران سبو کند
زاهد بیا که این می بی غش دو ساله است
دردش تو را بسازد و حالت نکو کند