پازل پیامبران

بیشتر
1 سال 9 ماه پیش #567 توسط پویا سهندی فر
پویا سهندی فر شروع کننده موضوع پازل پیامبران
بسم الله

امروز ( نشست شانزدهم) برگزار شد و در ارائه ای که مرتبط با موضوع حضرت یونس علیه السلام، خدمت حاضران بودم، پیشنهاد و ایده ای را مطرح کردم که با توجه به کثرت حضور مجازی اعضای باشگاه، تصمیم گرفتم تا آن را در همین جا هم به اشتراک گذاشته و از شما برای همکاری کمک بخواهم.
برای مقدمه و اینکه بدانید منظور از پازل پیامبران چیست باید درباره شروع این ایده توضیحاتی داده شود. در جلسه نشست بهمن ماه، بحثی درباره حضرت یونس علیه السلام شکل گرفت و بین دو نظریه سهو پیامبر در ترک قوم شان و غیر آن، گفت و گویی انجام شد. همین موضوع در نشست بعدی در اسفندماه در حضور آقای چیت چیان، مطرح شد و ایشان توضیحاتی را به موضوع اضافه کردند و درباره ی اشکالاتی که هرکدام از نظریه ها با آن دست و پنجه نرم می کنند، صحبت نمودند. در همین راستا هم موضوع عصمت مطرح شد و با توجه به اینکه مشابه کارهای پیامبران را در ائمه داشته ایم، باید موضوع عصمت را برای خود حل کرده و موضع خود را نسبت به این دو نظریه مشخص کنیم (احتمالا با این توضیحات تقریبا گیج شده و نمی دانید که چه شد! ولی چاره ای نیست و در مقدمه نمی توان تمام توضیحات را آورد.)
در مدتی که به موضوع عصمت و سهو و داستان حضرت یونس علیه السلام فکر می کردم، موضوعی نظرم به خود جلب کرد. نگاهی که به صورت عوامانه به داستان پیامبران وجود دارد، این است که هر پیامبر را به طور مستقل می بینند. به این معنا که وقتی صحبت از داستان حضرت نوح علیه السلام در قرآن می شود، تنها و تنها این پیامبر و داستان زندگی ایشان است که مدنظر قرار داده می شود. اما به نظر می رسد که شاید بتوان یک داستان کلی هم تعریف کرد که شامل همه ی پیامبران باشد. قرآن بخشی از داستان پیامبران را نقل کرده و عموما از شروع و از ابتدای تولد تا پایان زندگی پیامبران را نقل نکرده است. یک یا چند برش از زندگی پیامبران علیهم السلام در قرآن آمده است و به نظر می رسد شاید اگر مانند پازل این تکه های داستانی پیامبران را در کنار هم قرار بدهیم، بتوانیم به یک تصویر کلی دست پیدا بکنیم.
به عنوان مثال و برای نزدیکی به ذهن، به داستان حضرت یونس علیه السلام، قسمت ترک قومشان را نگاه می کنیم و آن را در کنار داستان حضرت موسی علیه السلام و حضرت خضر علیه السلام قرار می دهیم. در داستان حضرت موسی و خضر علیهم السلام، رفتارهای عجیبی از حضرت خضر علیه السلام سر می زند که در حالت عادی آن را به خطا و اشتباه ممکن است تعبیر کنیم ولی پس از عیان شدن حقایق نظرها تغییر می کند. اتفاقی که در مورد داستان حضرت یونس علیه السلام رخ داده و ما خطایی را در رفتار حضرت یونس دیده ایم و حقیقت آن را نمی دانیم. حال رفتار ما باید نسبت به این موضوع چگونه باشد. وجه تشابه و هم نشینی این دو تکه از پازل هم می تواند این موضوع باشد که با توجه به نوع رفتار حضرت موسی علیه السلام ، نوع برخورد خود را با حضرت یونس علیه السلام را تعیین نماییم.

حال از شما حاضران غایب از نظر، در خواست دارم تا در صورت امکان و علاقه مندی، در پاسخ به این پست این چند کار را انجام بدهید:
برای درست کردن یک پازل لازم است که قطعات پازل را اولا شناسایی نماییم و ثانیا گوشه های هر قطعه را تشخیص بدهیم تا به خوبی در کنار هم قرار بگیرند. بنابراین لطف کرده و
۱- آیات مرتبط با داستان پیامبران را بیابید و آدرس کامل این آیات را بدهید.
۲- حال که قطعه پازل پیدا شده گام بعدی پیدا کردن کناره های قطعه است. در داستان پیامبر چه نکات کلیدی وجود دارد. نوع رفتار، گفتارها، اخلاقیات، تعامل ها و خلاصه هر نکته ای که از داستان می توان برداشت کرد، را بنویسید. این گام از این جهت اهمیت دارد که اگر قطعه پازل به درستی شناخته شود حل کردن آن بسیار آسان می شود.

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

بیشتر
1 سال 9 ماه پیش #568 توسط پویا سهندی فر
پویا سهندی فر پاسخ به موضوع: پازل پیامبران
یکی از نظراتی که بر روی این پیام آمد به این شرح است:
«این کنار هم قرار دادن به نظرم به جز پلان اصلیِ پازل که کل داستانهای انبیا در سرتاسر قرآنه باید پلانهای جزئی تری هم براش تعریف بشه. نظام سوره ای یا شایدم موضوعی. یعنی فعلا یک سوره رو به عنوان یک محدوده مشخص در نظر بگیریم و ببینیم اشاراتی که به انبیا توی اون سوره شده از چه نوعی و با چه زاویه ای هستن. بعد تو مرحله بعدی میشه چندتا سوره رو با اهدافی کنار هم گذاشت و بعد به تدریج پازل کل قرآن کامل میشه.»

پاسخ:
«حرفتون کاملا متینه. منتها همون طور که گفتم این کار الان فقط پیدا کردن قطعات پازل هست و کنار هم قرار نمی گیرند فعلا. مثالی هم که اونجا زدم البته بخشی از هدف نهایی رو شامل میشه ولی فقط برای دادن یک نشانه از چیزی هست که از یک قطعه پازل انتظار داریم. ولی در واقع هدف من درآوردن همه ی این آیات مرتبط با انبیا ست و بعد همین طور که شما فرمودید باید ریزتر شد و آرام آرام این قطعات یافته شده از انبیا رو به هم وصل کرد.»

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

بیشتر
1 سال 9 ماه پیش #569 توسط پویا سهندی فر
پویا سهندی فر پاسخ به موضوع: پازل پیامبران
در ادامه مساله قبلی که مطرح شد:
«چون ظاهرا علامه و احتمالا برخی دیگه از علما قائل به نظام هماهنگ سوره ها هستن و اینکه هر سوره یک غرض و حرف اختصاصی داره هماهنگ با سوره های دیگه و همه سوره ها با هم یک حرف (غرض اصلی قرآن) دارند. اینطوری کار به نظرم منظم تر پیش میره. میتونید شما سوره معرفی کنید یا هر کس داوطلب یه سوره انتخاب کنه و پازلش رو در بیاره. البته طبیعتا سوره هایی که ذکر انبیا توشون رفته.
توی کتابهای روشی مدرسه قرآن هم تقریبا همین روال پیش میره یعنی تدبر سوره ای که تک سوره ها رو بررسی میکنه و بعدش تدبر قرآن به قرآن که سوره ها رو با هم.
میشه هم مثلا موسی های کل قرآن رو درآورد (صرفا قطعه هایی که توی قرآن ذکر شده) و ابراهیم ها هم جدا و...
راه دیگه هم اینه که یک موضوع بگیریم و احتمالا پیامبران مختلف رو مرتبط با اون موضوع کنار هم قرار بدیم مثلا صبر رو در انبیاء مختلف ببینیم (تنوع جلوه های یک مفهوم خودش علم جدیدی ایجاد میکنه).»
و پاسخ:
«فکر کنم پیشنهاد شما در عرض پیشنهاد من نیست. در طول هم دیگه هستند. یعنی در واقع این کار شما رو هم اگر دوستان تقبل کنند و انجام بدهند، در مسیر همون درست کردن قطعات پازل هستش. هر طور که صلاح دونستند دوستان و انجام دادند، این موضوع که فقط بخش هایی از داستان انبیا که داخل قرآن آمده رو رعایت بکنند. وقتی این بانک داده ای تشکیل شد. بعدش درباره استخراج اطلاعات و علم از داخل این بانک داده می توان روش های متنوعی رو در پیش گرفت که یکی همین پیشنهاد شما خواهد بود و یکی هم همان موضوع پازل اصلی.«

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

بیشتر
1 سال 9 ماه پیش #571 توسط آیه
آیه پاسخ به موضوع: پازل پیامبران
سلام. من ان شاءالله ماجرای پیامبران سوره نمل رو در میارم.
صرفا اعلام کردم که با دوستان دچار موازی کاری نشیم. هر کس یه بخش رو کار کنه و به اشتراک بذاره فکر کنم بد نیست. اگر جور دیگه ای مدنظرتون هست بفرمایید.

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

بیشتر
1 سال 9 ماه پیش #572 توسط پویا سهندی فر
پویا سهندی فر پاسخ به موضوع: پازل پیامبران
علیکم السلام

لطف می کنید و لطف کردید که اعلام کردید. کمی که پیش رفتید نتایجتون رو به اشتراک بگذارید تا اگر موضوعی بود که نیاز به تجدید نظر شما داشت، اعلام بشه.

بنده هم سوره یونس رو بررسی می کنم.
تشکر: آیه

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

بیشتر
1 سال 9 ماه پیش #573 توسط الهه باقری
الهه باقری پاسخ به موضوع: پازل پیامبران
سلام
ممنون از پیشنهادتون
اما:
1. برای مثالی که درباره دو داستان حضرت یونس(ع)، حضرات خضر و موسی(ع) زدید و اینکه این دو داستان مثل دو قطعه پازل درکنار هم هستند: منظورتان این است که حضرت خضر کارهایی کردند که برای حضرت موسی عجیب می نمود و حضرت یونس نیز کارهایی می کنند که از نظر ما عجیب است. همانگونه که در آخر، کار برای حضرت موسی روشن شد برای ما نیز ترک کردن قوم توسط حضرت یونس روشن می شود. بنظرم از اینجا بحث دو قسمت می شود: به این صورت که اگر ما بخواهیم به داستان حضرت خضر به شکل تکه پازل مکمل کننده داستان حضرت یونس نگاه کنیم که در این صورت انتظار می رود مشکل ما _که همان اشتباه بودن یا نبودن ترک قوم حضرت یونس بود_ حل شود، که نمی شود! و یا اینکه می خواهیم داستان های انبیاء را با شباهت ها و تفاوت ها و ریزه کاری ها بررسی کنیم و به این شکل داستان ها دو به دو یا چند تایی با محور کلی تری می توانند کنار هم قرار بگیرند اما لزوما تکمیل کننده هم نیستند.
2. شماره آیات داستان انبیاء سوره مبارکه شعراء را دسته بندی خواهم کرد ان شاء الله.

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

بیشتر
1 سال 9 ماه پیش #578 توسط پویا سهندی فر
پویا سهندی فر پاسخ به موضوع: پازل پیامبران
با سلام و تشکر از حسن توجه شما،
راستش را بخواهید، اوایل این موضوع برایم روشن تر بود و الان کمی تردید ها و نکات ریزی را مورد توجه قرار داده ام و پایه هایی که برای استدلال خود داشتم تغییرات جزيی داشته اند. اما آنچه مدنظرم بود بحث تکمیل کنندگی داستان حضرت موسی علیه السلام و حضرت خضر علیه السلام بود و جهت دهی به نگاه ما. ما در تمام مدتی که داستان حضرت یونس علیه السلام را مورد بررسی قرار می دهیم درگیر جزئیات ترک قوم توسط آن حضرت هستیم. درحالی که از نتیجه بزرگی که این اتفاق درپی داشت غافل می شویم. در واقع خدا چون عهده دار هدایت بشر است، حتی اگر جزئی از اجزاء هدایت ش خللی در کارش ایجاد شود، هدایت دچار اختلال نمی شودو اتفاقا بهترین اتفاق برای قوم می افتد. یعنی تمام قوم حضرت یونس علیه السلام، به یکباره ایمان می آورند. اتفاقی که به ندرت در مورد پیامبران دیده شده است. داستان حضرت موسی و خضر علیهم السلام، نشان میدهد که ما گاه باید جزئیات خود عمل را به خاطر تصویر کلی نادیده بگیریم. چیزی که در مورد حضرت خضر علیه السلام رخ می دهد و ما تصویر نهایی که می بینیم خیر بزرگی ست که به خاطر این خیر، شر ظاهری (مثل سوراخ کردن کشتی و ... ) به وجود می آید و ما این شر ظاهری را می پذیریم.

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

بیشتر
1 سال 9 ماه پیش #581 توسط ماجده محمدی
ماجده محمدی پاسخ به موضوع: پازل پیامبران
به نظرم داستان حضرت آدم هم این میان پیچیده و جالب توجهه. و قطعا به تکمیل این پازل کمک میکنه. من میخوام آیات مربوط به حضرت آدم علیه الرحمه رو در بیارم. والبته دوست دارم یه نفر دیگه هم حداقل به من کمک کنه تو این موضوع

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

بیشتر
1 سال 9 ماه پیش #582 توسط پویا سهندی فر
پویا سهندی فر پاسخ به موضوع: پازل پیامبران
با سلام
داستان حضرت آدم نکات ریز زیاد خواهد داشت. ان شاالله خدا بهتون توفیق بده.

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

بیشتر
1 سال 9 ماه پیش #583 توسط الهه باقری
الهه باقری پاسخ به موضوع: پازل پیامبران
دسته بندی اولیه داستان انبیاء سوره مبارکه شعراء به تفکیک آیات:
آیه 10 تا 68: داستان حضرت موسی(ع) آن قسمت که بعد از کشتن فردی از بنی اسراییل، ان حضرت فرار می کنند و دوباره به امر خدا به سمت فرعون می روند- معجزه اژدها و عصا- ید بیضا- شکافتن دریا.

آیه 69 تا 89: داستان حضرت ابراهیم(ع)- قسمت کوچکی از دعوت ایشان گفته شده.

آیه 105 تا 122: داستان حضرت نوح(ع)- قسمت دعوت و آمدن سیل...

آیه 123 تا 140: داستان حضرت هود(ع)

آیه 141 تا 159: داستان قوم ثمود(ع)

آیه 160 تا 175: داستان حضرت لوط(ع)

آیه 176 تا 191: داستان حضرت شعیب(ع)- کم فروشی

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

بیشتر
1 سال 9 ماه پیش #584 توسط پویا سهندی فر
پویا سهندی فر پاسخ به موضوع: پازل پیامبران
خدا قوت.
کار بسیار پسندیده ای کردید که از روند کارتون بنده و دوستان را آگاه کردید.
سپاس فراوان

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

بیشتر
1 سال 8 ماه پیش #585 توسط سجادزارع
سجادزارع پاسخ به موضوع: پازل پیامبران
لطفا مطلب امروز ،نشست 17، را نیز قرار دهید.
باتشکر

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

بیشتر
1 سال 8 ماه پیش #586 توسط پویا سهندی فر
پویا سهندی فر پاسخ به موضوع: پازل پیامبران
بسم الله

امروز نشست هفدهم برگزار شد (لابد وقتی که این پیام را ببینید دیگر امروز نیست و به دیروز پیوسته باشد) در این نشست بار دیگر، موضوع پازل پیامبران را مطرح کردم و دست همکاری به سمت اعضا دراز کردم. این دست را پس نزنید. پیشنهادات و انتقادات شما را برای بهتر شدن این کار را هم نه تنها پذیرا هستم و بلکه به دیده منت می پذیرمشان.
اول اینکه خانم محمدی همراه دیگر برای کار بر روی موضوع حضرت آدم علیه السلام را یافتند بنابراین صف را رعایت کرده و برای دیگر سور یا انبیا اعلام آمادگی نمایید. متشکرم.
اما بعد،
ایده ها ممکن است اولین بار نباشد که به فکر یک نفر می رسند، ولی وقتی یک نفر پا در میدان گذاشت و آن ایده را عملی کرد، آن ایده می شود برای خودش. خود خودش. این پازل پیامبران هم یکی از همین ایده هاست. ایده ای که مسلما تازه نیست ولی به جرات می توانم بگویم که ما، باشگاه قرآنی نوری ها، اولین کسانی هستیم که دست به این کار برده ایم و همت کرده ایم. همین قدر هم که چند نفر قبول زحمت کرده اند، مسلما توفیقاتی نصیب شان خواهد شد. پازل پیامبران یک هدف داشت که در پست اول درباره اش صحبت کردم. بعدتر با صحبت هایی که مطرح شد و یک مقداری که ایده پرورش پیدا کرد، اهداف دیگر و دلایل دیگری هم اضافه شد.
پازل پیامبران، یک پازل واقعی ست. یک پازل که وقتی تکمیل شد، تصویرش شگفت زده مان خواهد کرد. باور دارم که این اتفاق می افتد. یک تصویر کامل با همکاری تمام پیامبران که جز جز زندگی بشر را و طریق زیستنش را به تصویر کشانده اند. می دانید چرا جز جز زندگی بشر؟ چون «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَر مِثْلُکُمْ یوحی إلَی أَنَّما إلهُکُمْ إِله واحِد فَمَن کانَ یرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یشْرِکْ بِعِبادةِ رَبِّهِ أَحَدا» یعنی لابد بتوانیم از زندگی با کیفیت این بشرهای برگزیده که از جنس خود ما هستند، راه و رسم زندگی کردن بیاموزیم و نکات ارزشمندی را از این کنار هم نشینی داستان پیامبران در موقعیت های گوناگون استخراج کنیم. می دانید، انتظار ما از قرآنی که برای هدایت بشر نازل شده است، هم همین است. همین که از هر جزش و در هر تصویر کلی که از آن بسازیم، هدایت را درک کنیم و هدایت را استخراج کنیم.
حالا اگر قرار باشد این بار سنگین به ثمر برسد یک یا علی و یک همت شما را می طلبد.
یا علی بگویید و یک گوشه ی کوچک کار را هم که شده بگیرید برای ما ارزشمند است. چند نفر چند نفر گروه بشوید و کار را به سرانجام برسانید.
یک نکته هم باقی ماند، حتی اگر به نظر شما، این پازل به نتیجه ای نخواهد رسید، جمع آوری این آیات و تقسیم بندی پیامبران، می تواند راهگشا باشد. از این جهت که یک بانک اطلاعاتی از داستان پیامبران و نکات پیرامون آیات این انبیا استخراج می شود که مبنای آن تنها و تنها آیات قرآن کریم است. این بسیار بانک ارزشمندی ست. داده کاوی را آسان تر می کند و مقالات و نوشته جات ارزشمندی را از همین بانک اطلاعات می توان استخراج کرد.

یک یا علی، تا همراهی شما بلندهمتان کم داریم.
یا علی

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

بیشتر
1 سال 8 ماه پیش #598 توسط علیرضا فرشچی
علیرضا فرشچی پاسخ به موضوع: پازل پیامبران
از ابوصلت هروی نقل است: هنگامی که مامون سخنوران از مسلمانان و دیگر دین‌ها از یهودیان و مسیحیان و زرتشتیان و صائبیان و دیگر سخنوران را جمع کرد، کسی نماند که حجتش لازم نیاید (در استدلال شکست نخورد) انگار سنگ در گلویشان کرده‌باشند.
پس علی بن محمد بن جهم برخاست و گفت: پسر پیغمبر! ایا تو عصمت پیغمبران را باور داری؟
فرمود: آری.
گفت: پس با این آیه‌ها چه می‌کنی؟ ﴿و آدم خدایش را سرکشی کرد پس گمراه شد﴾، ﴿و صاحب ماهی هنگامی که خشمگین رفته گمان کرد بر او تنگ نمی‌گیریم﴾، و دربارهٔ یوسف ﴿و قطعا [زلیخا] قصد او را می‌کرد و [یوسف نیز] قصد او را می‌کرد [اگر نشانهٔ آشکا خدایش را نمی‌دید]﴾، و دربارهٔ داوود ﴿داوود گمان کرد که او را آزمایش کرده‌ایم [ماجرای قضاوت داوود که داوود اشتباه کرد و توبه نمود، به قرآن رجوع کنید]﴾، و دربارهٔ پیامبرش محمد (ص) ﴿و در درونت پنهان می‌کردی آنچه خداوند آشکارکننده‌اش بود [داستان ازدواج پیغمبر با همسر فرزندخوانده‌اش به فرمان خدا، به قرآن رجوع کنید]﴾.
حضرت فرمود: وای بر تو ای علی! تقوا کن. گناهان فاحش را به پیغمبران خدا نسبت مده، و کتاب خدا را با رای خویش تفسیر مکن. به درستی که خدای -عزوجل- فرموده‌است ﴿تأویلش را تنها خدا می‌داند و راسخان در دانش﴾.
اما آدم (ع) ...

{ادامه‌اش باشد طلبتان}

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِيَادٍ رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ قَالَ حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْبَرْمَكِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الصَّلْتِ الْهَرَوِيُّ قَالَ: لَمَّا جَمَعَ الْمَأْمُونُ لِعَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع أَهْلَ الْمَقَالاتِ مِنْ أَهْلِ الْإِسْلَامِ وَ الدِّيَانَاتِ مِنَ الْيَهُودِ وَ النَّصَارَى وَ الْمَجُوسِ وَ الصَّابِئِينَ وَ سَائِرِ أَهْلِ الْمَقَالاتِ فَلَمْ يَقُمْ أَحَدٌ إِلَّا وَ قَدْ أَلْزَمَهُ حُجَّتَهُ كَأَنَّهُ قَدْ أُلْقِمَ حَجَراً فَقَامَ إِلَيْهِ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْجَهْمِ فَقَالَ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَ تَقُولُ بِعِصْمَةِ الْأَنْبِيَاءِ قَالَ بَلَى قَالَ فَمَا تَعْمَلُ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ عَصى‏ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى‏ وَ قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ وَ قَوْلِهِ فِي يُوسُفَ وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها وَ قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي دَاوُدَ وَ ظَنَّ داوُدُ أَنَّما فَتَنَّاهُ وَ قَوْلِهِ فِي نَبِيِّهِ مُحَمَّدٍ ص وَ تُخْفِي فِي نَفْسِكَ مَا اللَّهُ مُبْدِيهِ وَ تَخْشَى النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشاهُ فَقَالَ مَوْلَانَا الرِّضَا ع وَيْحَكَ يَا عَلِيُّ اتَّقِ اللَّهَ وَ لَا تَنْسُبْ إِلَى أَنْبِيَاءِ اللَّهِ الْفَوَاحِشَ وَ لَا تَتَأَوَّلْ كِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِرَأْيِكَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ أَمَّا قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي آدَمَ ع ...

{امالی صدوق ۹۰، و چند منبع دیگر}

حالا اینکه حضرت چه پاسخ‌هایی فرموده‌است باشد، ولی حواسمان باشد که نباید تفسیر به رأی کرد. برای فهم درست باید از مفسران حقیقی قرآن یعنی امام زمان خود یاری بجوییم و متوسل به آن درگاه شویم و قضاوت قطعی نکنیم.
غرض اینکه آهسته-آهسته باید رفت نه تاختی. باید احتیاط کنیم و تا یک یا چند آیه و روایت خواندیم گمان نکنیم که کامل از داستان آگاه شده‌ایم.

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

بیشتر
1 سال 8 ماه پیش #600 توسط پویا سهندی فر
پویا سهندی فر پاسخ به موضوع: پازل پیامبران
بسم الله و اعوذ بالله

در واقعه ای که روایت آن را نوشته اید و طلب داریم از شما ادامه اش را، کسی که سوال پرسیده از روی عناد و لجاجت سوالی را مطرح کرده و پاسخ این نوع از سوال را هم امام به طریق احسن داده اند. ولی در منش ائمه این تفاوت را همیشه شاهد بوده ایم که اگر کسی از روی سوال ذهنی برای تنویر افکارش نزد این بزرگواران مراجعه می کرده، با چنین برخوردی مواجه نبوده و در ابتدا سوال کننده را زیر باد انتقاد نمی گرفتند. الغرض، بنده همین جا، پناه می برم به خدا اگر ذره ای از آنچه که شما به آنها اشاره کردید نظیر تفسیر به رای، در قصدم برای مطرح کردن چنین موضوعی- موضوع حضرت یونس علیه السلام- وجود داشته باشد. لابد جایی از نوشته یا گفته های من، این شائبه را به وجود آورده که بنده مدعی عالم بودن دارم. بنده نسبت به موضوعات بسیاری علم ندارم و تلاش دارم تا در زمینه هایی که به وجود می آید آرام آرام گره های موجود در فکرم را باز کنم. باتوجه به اینکه علما و فضلایی در باشگاه هستند که بیشتر و بهتر از بنده نسبت به این موضوعات علم دارند، این سوالات را به بستر باشگاه آورده ام تا با راهنمایی این بزرگواران بنده هم یک گره کمتر در این ذهن خود داشته باشم.
موضوع پازل پیامبران هم ایجاد یک بانک اطلاعاتی است از برش هایی از داستان پیامبران که در قرآن آمده است. در این پازل کاری با کل داستان پیامبران که در تواریخ آمده است، نداشته و نداریم. بنده معتقد بودم که قرآن از آوردن این برشها از داستان پیامبران لابد یک هدف را دنبال می کرده است. خواستم که با هم باشگاهی ها، مطرح کنم تا شاید این هدف را کسی بداند و اگر کسانی هستند نمی دانند و دغدغه شان باشد، بتوانند به بنده در یافتن این یک هدف کمک کنند تا شاید از غافلین نباشیم. «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَـذَا الْقُرْآنَ وَإِن كُنتَ مِن قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ»
من برای طلبی که داریم مشتاقم و نمیتوانم این را هم پنهان کنم که از دیدن تنها این برش از روایت کمی متعجب شدم. از شما سپاسگزارم که آینه شدید برای دیدن نمای بیرونی خودم.

علیرضا فرشچی نوشته: از ابوصلت هروی نقل است: هنگامی که مامون سخنوران از مسلمانان و دیگر دین‌ها از یهودیان و مسیحیان و زرتشتیان و صائبیان و دیگر سخنوران را جمع کرد، کسی نماند که حجتش لازم نیاید (در استدلال شکست نخورد) انگار سنگ در گلویشان کرده‌باشند...

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

بیشتر
1 سال 8 ماه پیش #601 توسط علیرضا فرشچی
علیرضا فرشچی پاسخ به موضوع: پازل پیامبران

پویا سهندی فر نوشته: بسم الله و اعوذ بالله ...
من برای طلبی که داریم مشتاقم و نمیتوانم این را هم پنهان کنم که از دیدن تنها این برش از روایت کمی متعجب شدم. از شما سپاسگزارم که آینه شدید برای دیدن نمای بیرونی خودم.


مخاطبم خاص شما نبودی کلا به خود مگیر. خطاب به خودم و بقیه است.
صرفا تذکری بود. اصلا هم قصد ندارم که شما یا دوستان را از تدبر در قرآن بازدارم.
فقط غرض این بود که احتیاط باید کرد در قضاوت دربارهٔ قرآن.
قصد عناد که باشد اصلا این تذکرها خیلی فایده‌ای ندارد! تذکر برای کسی فایده دارد که قصد عناد نداشته‌باشد.

اگر سوءتفاهم برطرف شده ادامهٔ روایت را بیاورم

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

بیشتر
1 سال 8 ماه پیش #604 توسط پویا سهندی فر
پویا سهندی فر پاسخ به موضوع: پازل پیامبران
سلام،
سوتفاهم نبود که. تذکر بود. بنده هم به گوش جان شنیدم و به خدا پناه بردم از نفس م که نکند نیتی جز روشن شدن حقیقت را پیگیر باشد که نفس اماره بالسوء است.
الان هم مشتاق ادامه روایت.

علیرضا فرشچی نوشته:
اگر سوءتفاهم برطرف شده ادامهٔ روایت را بیاورم

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

بیشتر
1 سال 8 ماه پیش #635 توسط علیرضا فرشچی
علیرضا فرشچی پاسخ به موضوع: پازل پیامبران
اما این آیه که ﴿و آدم پروردگارش را سرکشی کرده گمراه شد﴾: پس خدای -عزوجل- آدم را در زمین خود حجت و در سرزمین‌های خویش جانشنی آفریده، او را در بهشت [چنین] نیافریده، و معصیت آدم در بهشت بوده‌است نه در زمین، تا اندازه‌های امر خدای -عزوجل- کامل شود، اما چون به زمین فرود آورده شد و حجت و جانشین شود، معصوم گردید، با این آیه: ﴿به درستی که خداوند آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان برگزید﴾
ِأَمَّا قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي آدَمَ ع ﴿وَ عَصى‏ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى‏﴾ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ آدَمَ حُجَّةً فِي أَرْضِهِ وَ خَلِيفَةً فِي بِلَادِهِ لَمْ يَخْلُقْهُ لِلْجَنَّةِ وَ كَانَتِ الْمَعْصِيَةُ مِنْ آدَمَ فِي الْجَنَّةِ لَا فِي الْأَرْضِ لِتَتِمَّ مَقَادِيرُ أَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَمَّا أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ وَ جُعِلَ حُجَّةً وَ خَلِيفَةً عُصِمَ بِقَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ- ﴿إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمِينَ﴾

اما این آیه که ﴿و صاحب ماهی هنگامی که خشمگین رفت پس گمان کرد که بر او قدرت نداریم﴾ [توضیح: «قَدَر» در زبان عربی چند معنی دارد، یکی به معنی «توانستن» است که قدرت از این معنی است، یکی به معنی «اندازه‌گیری کردن» است که تقدیر از این معنی است، از معنی دوم یعنی اندازه‌گیری کردن معنی دیگری مشتق می‌شود به معنی تنگ و جمع‌وجور کردن، در برابر بی‌حساب و کتاب گذاشتن] او تنها گمان کرده‌بود که خداوند روزی‌اش را بر او تنگ نخواهد کرد [یعنی حضرت می‌گوید معنی دوم «قَدَرَ» از «لن نقدر» مراد بوده‌است نه معنی نخست، و سپس این آیه را مثلا می‌زند:] آیا این آیه را نشنیده‌ای؟: ﴿و آن هنگام که او [انسان] را می‌آزماید و روزی‌اش را بر او تنگ می‌کند ...﴾ یعنی محدود می‌کند؟ اگر یونس گمان کرده‌بود که خداوند بر او توان و قدرت ندارند کافر شده‌بود!
وَ أَمَّا قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ ﴿وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ﴾ إِنَّمَا ظَنَّ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَا يُضَيِّقُ عَلَيْهِ رِزْقَهُ أَ لَا تَسْمَعُ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- ﴿وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ﴾ أَيْ ضَيَّقَ عَلَيْهِ وَ لَوْ ظَنَّ أَنَّ اللَّهَ لَا يَقْدِرُ عَلَيْهِ لَكَانَ قَدْ كَفَرَ

و اما این آیه که دربارهٔ یوسف که ﴿و قطعا [زلیخا] قصد او [یوسف] را کرده‌بود و او نیز قصد او را کرده‌بود [{ادامهٔ آیه} لولا أن رأى برهان ربه: اگر برهان پروردگارش را نمی‌دید]): آن زن قصد معصیت کرده‌بود ولی یوسف قصد کشتن او را در صورتی که مجبورش می‌کرد به دلیل خشمی که بر او گرفت (؟)، ولی خداوند او را از کشتن او و از گناه زشت رویگردان کرد، و این همین آیه است: ﴿اینگونه، تا بدی را از او برگردانیم {ادامهٔ همان آیه است}﴾ بدی [اینجا] یعنی کشتار و گناه زشت یعنی زنا...
وَ أَمَّا قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي يُوسُفَ ﴿وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها فَإِنَّهَا هَمَّتْ بِالْمَعْصِيَةِ وَ هَمَّ يُوسُفُ بِقَتْلِهَا إِنْ أَجْبَرَتْهُ لِعِظَمِ مَا دَاخَلَهُ فَصَرَفَ اللَّهُ عَنْهُ قَتْلَهَا وَ الْفَاحِشَةَ وَ هُوَ قَوْلُهُ ﴿كَذلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ﴾ يَعْنِي الْقَتْلَ وَ الْفَحْشاءَ يَعْنِي الزِّنَا...

ادامه دارد....

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

بیشتر
1 سال 8 ماه پیش #640 توسط پویا سهندی فر
پویا سهندی فر پاسخ به موضوع: پازل پیامبران
سلام علیکم
خب برادر فرشچی، این توضیح شما هنوز سوال بنده مبنی براینکه حرکتی که حضرت یونس علیه السلام کرده اند، سهو بوده یا نه را حل نکرده.هرچند موضوع اصلی این بحث پازل پیامبران هست ولی شاید حالا که طرح شد بتوان درباره آن هم صحبت کرد. با هر تعبیر که بسنجید، نسبت به حرکت حضرت یونس علیه السلام، واکنش نشان داده شده است. یعنی روزی تنگ شده بر ایشان. چه دلیلی بر این تنگی روزی بوده؟ سوال اساسی اینجاست.

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.

بیشتر
1 سال 8 ماه پیش #641 توسط مرتضی میرزایی
مرتضی میرزایی پاسخ به موضوع: پازل پیامبران
سلام
عرض احترام خدمت آقای سهندی فر و دوستان
ان شاءالله که کارتان ماجور باشد.

خطبه 160 نهج البلاغه هم احتمالاً به تکمیل پازل کمک می کند.

براى تو كافى است كه راه و رسم زندگى پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را اطاعت نمايى، تا راهنمايى خوبى براى تو در شناخت بدى ‏ها و عيب‏ هاى دنيا و رسوايى ‏ها و زشتى‏ هاى آن باشد، چه اينكه دنيا از هر سو بر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم باز داشته و براى غير او گسترانده شد، از پستان دنيا شير نخورد، و از زيوره اى آن فاصله گرفت.
اگر مى ‏خواهى دومى را، موسى عليه السّلام و زندگى او را تعريف كنم، آنجا كه مى‏ گويد:
ربّ إنّی لما أنزلت إلیّ من خیر فقیر
(سوره قصص ، آیه 24 )
«پروردگارا هر چه به من از نيكى عطا كنى نيازمندم»
به خدا سوگند، موسى عليه السّلام جز قرص نانى كه گرسنگى را بر طرف سازد چيز ديگرى نخواست، زيرا موسى عليه السّلام از سبزيجات زمين مى‏ خورد، تا آنجا كه بر اثر لاغرى و آب شدن گوشت بدن، سبزى گياه از پشت پرده‏ى شكم او آشكار بود.
و اگر مى‏ خواهى: سومى را، حضرت داوود عليه السّلام‏ صاحب نى‏ هاى نوازنده، و خواننده بهشتيان را الگوى خويش سازى، كه با هنر دستان خود از ليف خرما زنبيل مى‏ بافت، و از همنشينان خود مى‏ پرسيد چه كسى از شما اين زنبيل را مى‏ فروشد و با بهاى آن به خوردن نان جوى قناعت مى‏ كرد.
و اگر خواهى از عيسى بن مريم عليه السّلام بگويم، كه سنگ را بالش خود قرار مى‏ داد، لباس پشمى خشن به تن مى ‏كرد، و نان خشك مى ‏خورد، نان خورش او گرسنگى، و چراغش در شب ماه، و پناهگاه زمستان او شرق و غرب زمين بود، ميوه و گل او سبزيجاتى بود كه زمين براى چهارپايان مى ‏روياند، زنى نداشت كه او را فريفته خود سازد، فرزندى نداشت تا او را غمگين سازد، مالى نداشت تا او را سرگرم كند، و آز و طمعى نداشت تا او را خوار و ذليل نمايد، مركب سوارى او دو پايش، و خدمتگزار وى، دستهايش بود.

و انسان ها 10 دسته اند :
آنان که باینری می فهمند
آنان که باینری نمی فهمند.

لطفاً ورود یا ايجاد حساب كاربری برای پیوستن به بحث.